Annons

Tips innan jag går och fotar

Produkter
(logga in för att koppla)

Bass

Aktiv medlem
Tjenare.. tänkte slänga ut lite frågor innan jag går ut i den brännande solen och fotar lite fåglar =)

Jag ska använda mitt 70-300 4-5,6 IS.
Ska även prova köra med AV för att styra bländaren istället för TV och slutaren som jag vanligen gör.

1. Vilken bländare borde jag försöka köra med? Är exempel F8 skarpare än F5,6?

2. Image Stabilizer. Viket läge bör man köra med? Har inte riktigt kommit underfund med vilken som hjälpe bäst vid fågelfoton. Mode1 eller Mode2?
Nån som har tips där?

3. Andra tips är hjärtligt välkommna

mvh Bass

f8 är antagligen snäppet skarpare än f5.6. Sen blir det ju längre skärpedjup med f8, på gott och ont. Är det mycket grenar och dylikt runt fågeln eller en mindre bra bakgrund så är kort skärpedjup att föredra.

Angående IS:en får nån annan svara. Har aldrig använt mig av det.

Några klassiska tips annars: Försök inta en position där du får en så ren bakgrund som möjligt. Om du fotar med himlen som bakgrund är det lätt hänt att bilderna blir underexponerade, så ha koll på exponeringskompensationen och hur den funkar. Ju bättre originalet är, desto mer går det att göra med bilden. :)

När jag fotograferar rörliga motiv som tex fåglar och vill ha dom skarpa använder jag oftast största tillgängliga bländare för att få så kort slutartid som möjligt.

Angående IS så är det så att du normalt ska ha den i läge 1 eftersom den då motverkar alla skakningar. Undantaget är om du vill panorera eller tex följa en flygande fågel, då ska du ha den i läge 2.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar