Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips inför Tåg 150 i Gävle i helgen

Produkter
(logga in för att koppla)

Skalis

Aktiv medlem
Antar att det är några här som har tänkt fota lite i helgen på järnvägsmuseet i Gävle eftersom järnvägen firar 150 år och det är ett stort evenemang där.

På Järnvägsmusei vänners hemsida har de lagt ut lite nyttig info för oss som tänkt fota lite. Tänkte dela med mig av vad jag hittat. Särskilt fotouppställningen är jag lite sugen på att föreviga.

Tips på fotoplatser läns linjen:
http://www.jvmv.se/jvmv_tag_150/10_150_foto/fotoplatser_150.html

Fotobussar och fotouppställning lördag:
http://www.jvmv.se/jvmv_tag_150/10_150_foto/fotobussar_150.html

Tycker att det är snällt av dem att tänka på oss som vill fotografera tillställningen. :)

Vidare finns lite mer allmän info om vad som händer under helgen:
http://www.jvmv.se/jvmv_tag_150/tag150.html

Banverket har också lite info om tillställningen:
http://www.banverket.se/templates/StandardTtH____13434.asp

/Fredrik

Tycker det är generöst av dem att tänka på såna trivialiteter som "fotografering av lok och miljö med långa slutartider och stativ i skymningen".
Det blir jag sugen på men samtidigt så känner jag lite att , fan dom skulle haft det varje kväll för igårkväll var det ju en grymt läcker solnedgång med dramatiska moln och knallorange horisont. Blir lördagen som denna kväll eller tvärsom bara knallsvarta moln eller värre så blir jag lätt hängig, bilderna fanns ju liksom under Torsdagkvällen. Dessutom har jag inte riktig tid då helgen i princip är 100% vikt för arbete så om jag åker ner sker det på bekostnad av sömn.
Var ner en stund idag och tog några snapshots med familjen men fastnade för gammelbussarna, vilka godbitar. Ånglok i all ära men såna bussar ser man ALDRIG ju.
Får se om jag orkar ta mig ner imorgonkväll, jobbar 06-18 lör och sön så det blir tufft men ser du nån skallig typ i cammobyxor och svart huvtröja så är det nog jag, förresten den som gäspar mest är nog jag;-) Nu ska jag se om det finns någon bild till tågbilder tråden.

Blev själv lite glad att de tänkt till lite för oss som tycker om att fota.
När jag läste texten fick jag en kort vision om en bild på ett ånglok, gärna pustandes ut ånga, konverterad till sv/v och lite annat fix. Hmmm...

Hoppas att vädret visar sig från sin bästa sida då också.

/Fredrik

Edit - Oops, nu såg jag att jag valt helt fel huvudkategori att posta den här tråden i. Läste bara "Allmänt". Ber om ursäkt och om nån vill och kan flytta den får ni gärna göra det.

Senast ändrad:
Midhrafn skrev:
Denna buss impade stort på mig.

Jamän, en riktigt fin sak med påhängskupé.

Själv var jag där igår och det blev 350 kort på knappa tre timmar. Ska lägga ut en del på min hemsida.
Det var minst intressant att kolla in alla utrustningar både analoga som digitala.

Kuppen styrs med ett s.k. paralellogram(stavning??) som ser till att den följer bussens bana fint. Finns till vardag i Östersund eller Örnsköldsvik (hörde inte riktigt vad chauffören sa).
Hann inte kolla in så mycket utrustningar men en hel del gott fanns iallafall. Noterade en kille med ett stort stativ och en minimal kompakt på, inget fel i det, men det såg riktig roligt ut.
Lägg en länk här sen är du bussig (om du har hemsida utanför FS vill säga).
Var du där på kvällen eller på dagen?
Måste gå och jobba lite nu.

Midhrafn skrev:
Kuppen styrs med ett s.k. paralellogram(stavning??) som ser till att den följer bussens bana fint. Finns till vardag i Östersund eller Örnsköldsvik (hörde inte riktigt vad chauffören sa).
Hann inte kolla in så mycket utrustningar men en hel del gott fanns iallafall. Noterade en kille med ett stort stativ och en minimal kompakt på, inget fel i det, men det såg riktig roligt ut.
Lägg en länk här sen är du bussig (om du har hemsida utanför FS vill säga).
Var du där på kvällen eller på dagen?
Måste gå och jobba lite nu.

Var där 12-15. Lägegr ut länk när jag ladd upp bilderna.

Mycket kul fanns det helt klart att fota där. Extra kul var det att se alla fotografer och deras varierande utrustning. Har nog aldrig sett så många kameror nån gång på samma ställe...
Åkte tåg mellan museet och stationen och jösses vad med folk det var som stod utefter spåret och dokumenterade alla olika tåg som åkte förbi. Kul!

Fotouppställningen på lördagkvällen var extra skoj. Fick lite nya erfarenheter där i nattfotografering med långa slutartider och stativ. Har lagt upp en bild från kvällen. http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/782261.htm

/Fredrik

Tackar! Det var kul att kika igenom. Svärgubben med hustru återfanns på bild nr 113 och 114 ;-)
Har tyvärr ingen webbplats att lägga upp bilder på men tänkte få upp några här på FS inom några dagar.

Edit: Missade att besvara med citat men svaret var såklart riktat till Jans tidigare inlägg.

Skalis skrev:
Mycket kul fanns det helt klart att fota där. Extra kul var det att se alla fotografer och deras varierande utrustning. Har nog aldrig sett så många kameror nån gång på samma ställe...
Åkte tåg mellan museet och stationen och jösses vad med folk det var som stod utefter spåret och dokumenterade alla olika tåg som åkte förbi. Kul!

Fotouppställningen på lördagkvällen var extra skoj. Fick lite nya erfarenheter där i nattfotografering med långa slutartider och stativ. Har lagt upp en bild från kvällen. http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/782261.htm

/Fredrik

Jo det var späckat med utrustningar, helt klart. Missade tåget till Kolforsen på Lördagskvällen så det blev lite bilder vid centralstationen istället och sedan museumet. Helt klart en lärorik och intressant upplevelse att plåta i denna miljö vid mörkrets inbrott.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar