ANNONS
Annons

Tips inför Safari

Produkter
(logga in för att koppla)

Roppan

Aktiv medlem
Hej

Jag ska åka till Okowango, Botswana i slutet av augusti och skulle vilja få lite råd om eventuella nödvändiga kompleteringar till min kameraväska.

Min kameraväska innehåller
Sony Alpha 100 (A100)
Sony 75-300mm F4.5-5.6 (SAL-75300)
Sony DT 18-70mm F3.5-5.6 (SAL-1870)
Teleplus 2x-konverter MC4

Jag är inte erfaren vad gäller safari men mitt råd är att ta med tillräckligt mycket ström och minnen.. Det ser jag som viktigare än all optik.

MVH Niclas,

Ta med en bönpåse, eller en tom påse som du fyller med billiga frön eller bönor på plats! Mycket bra stöd för kameran och långa objektiv om du åker på safari!

Trevlig resa!

Många minneskort och batterier. Kolla även upp hur ni skall bo. När jag var på safari bodde vi på en ekologisk camp som använde solpaneler och bilbatterier för ljus, detta gjorde att vi inte hade något eluttag i rummet (egentligen ett tält).

Även en beanbag var av stor nytta, men fyll den på plats. Antigen syr du en själv, eller så kan du beställa den från t.ex. Wildlife Watching Supplies.

Det dammar massor! Rengörningsgrejor för kamera och objektiv är att rekommendera. Och damsäkra väskor att förvara dessa i när du inte använder dem. Men jag vet inte om detta gäller för Okowango (jag var till Massa Mara).

Om möjligt, ta även med en backupkamera.

-- Nicke

Ja, nu när Niklas säger det... Det dammar. Det kan vara bra att ha en stor påse att trä över kameran mellan fototillfällena. Vilken påse som helst förstås, men jag hade en sån där tunn vattentät packpåse som man brukar ha om man åker skridsko el paddlar kajak.

Tackar för svaren.

Minneskort hade jag tänkt ta med en knippe.

Laddning av batterier hoppas jag funkar där vi ska bo. Tar med något ytterligare batteri så jag har 3st.

Bönpåse? Kul grej som jag aldrig sett förut. Ett bra alternativ i ställer för att släpa med sig stativ som jag ändå inte hade tänkt ta med.

Dammsäker väska. Räknas min Lowepro Slingshot 300 AW som en sådan? Den har ett "regnskydd" man kan trä över.

Macro för småkryp saknar jag. Vet inte om jag har råd att köpa ett macro-objektiv. Går det att använda någon "konverter" till något av mina befintliga, som hyfsat alternativ.

Någon typ av lins. Polariserande t.ex. ?

Eller köp ISobjektiv. Det hjälper förvånande effektivt mot motorvibrationer också. Beror väl på bil såklart. En Landrover---traktor så kanske det blir lite svårare för gyron, hehe !

Nu blev jag riktigt avundsjuk ;P

Som redan är nämnt är extra batterier, bönpåse och minneskort viktigt viktigt! Någon form av mellanlagring eller laptop skadar inte heller (kan fungera som backup oxå)

Damm är inte lika störande i Okowango som i exempelvis Ngorogoro elelr Masaimara men självklart bör du ta med dig någon form av rengöring.

Jag hade trots besväret tagit med stativet eller i alla fall ett enbensstativ. Tråkigt att behöva skruva upp ison eller lämna kameran hemma när det mörknar.

Trevlig resa!

Polfilter tycker jag du ska ta med samt försättslins om du vill fota makro men inte har någon optik. Mellanringar går också bra, kanske hittar du några begagnade till Minolta som du använda.

Kolla med researrangören om det finns 220V el att tillgå i campen. Det är absolut inte självklart!
Annars blir det ingen dator och en massa förladdade batterier till kameran.

Jag har varit på tre safaris i grupp och det har aldrig varit möjligt att använda stativ. Endast om du själv hyr en bil så kan utrymmet finnas.

Sök efter trådar om safari ty det finns mer kunskap att hämta.

Det finns inget speciellt behov av närbildsfotografering under normala game drive. Så om du inte brukar fotografera makro så kommer inte behovet vara större än normalt.

Du kommer ha nytta av Anti-Shake.

Du klarar dig nog bra med den utrustning du har nu. Satsa på minneskort och batterier.

Mina safaris har gått i Kenya, Tanzania och Sydafrika så jag har ingen specifik kunskap om Okawanga, men det kan nog vara blött. Ska ni åka kanot?

/Erik

Om jag kommer i väg på någon safari igen så ska jag försöka hitta en billaddare till mina kamerabatterier. 12V cigarettändaruttag är faktiskt världsstandard och det finns även i Land Rover och Toyotabussar. Jag ska nog ta med ett grenuttag för ciguttaget för säkerhets skull.

Alla andra tips som har kommit upp instämmer jag i.

---/Thomas

Kanot. Troligvis.

12V / 230V Billaddere? En sådan har jag ju redan !!! Hade glömt bort den.

Nu är resan avklarad och jag kom hem med ett gäng bilder. I min fråga om utrustning kan jag säga att 12V's laddaren var den viktigaste och därför hade jag med en omvandare (12V-cigarettuttag till 230V) Vi hade ingen el alls i lägren utan fick dela på laddingen från bilen när vi körde. Det värsta var att mitt bagage inte kom fram i Viktoriafallen och i den låg omvandlaren. Nervös väntan startade om väskan skulle komma innan vi drog iväg ut i glesbyggden. I så fall hade det varit kört. Kläderna spelade ingen roll utan det var ju converten som var den viktiga. Men väskan dök upp i tid och det blev ett gäng bilder. Kanske inte proffskvalitet på dom men om någon vill se hur vi bodde och en hel del djur som finns bilderna att beskåda på:
http://portland2000.mine.nu/roro/gallery2/main.php?g2_itemId=57291

Mycket bra bilder tycker jag (även om jag inte såg exakt alla).

Nu vill jag bara kasta mig på en telefon och ringa första bästa resebyrå för att boka en resa till Afrika, jag vill också på safari!

Jag har inte mycket att tillägga förutom.
JAg hade ett enbent stativ med mig i landrovern. Funkade fin fint.
Blixt kan vara bra att ha, vi åkte oftast i gryningen och då behövdes blixten, fast fråga innan du använder. Vissa djur blir rädda, andra inte och det du inte vill göra är att göra djuren eller de andra i jeepen arga...

Bönpåsen är grym om du inte hamnar i öppna landrovers som jag hade några dagar, låga sidor mm. Då fick jag användning för enbeningen.
Men är det LandRover med tacklucka som ni står upp i. Då är bönpåsen oslagbar. Sen är den go att lägga huvet på på vägen hem från en lång dags safari..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar