Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips inför rovfågelfoto...

Produkter
(logga in för att koppla)

moko

Aktiv medlem
Hej!
På vägen mellan mitt arbete och bostad har jag dagligen sett en större rovfågel. Vet inte vad det är för sorts fågel men den "står" still i luften och letar möss el. dylikt på åkrarna iallafall... Nu har jag bestämt mig för att fota den i helgen. Men jag vet inte hur pass gömd man måste hålla sig. Fågeln sitter alltid i topparna utmed vägen så den verkar inte skygg av sig. Vad bör man tänka på i denna fotosituation å hur bygger man sig ett enkelt effektivt gömsle om det skulle behövas...

Fabian Bender

Rovfåglar är smartare än man tror.

Det går t.ex utmärkt att köra förbi med bil utan att de skräms, men så fort du stannar ock kliver ut så blir de skrämda.

Så mitt tipps är att du stannar bilen där du inte syns och sedan försöker ta dig fram utan att röja dig.

Tack för bra svar. Ser ut som jag blir sittandes kvar i bilen. Tur att man kör runt i terräng jeep då...

Nästa fråga då. Jag har bara ett 300 mm objektiv som mest på en Canon 350 D. Räcker det eller bör jag investera i ny optik.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar