Annons

Tips inför resa till Ao Nang, Krabi, Thailand i mars 2012

Produkter
(logga in för att koppla)

Hermanssson

Aktiv medlem
Hej!

14 mars ska jag och tre andra åka till Ao Nang i Krabiprovinsen i Thailand. Jag kommer att satsa hårt på foto under resan. Mitt mål är att komma hem med åtminstone tre till fem riktiga "hall of fame"-foton och kanske ett tjugotal man är riktigt nöjd med. Detta utöver det självklara - att dokumentera vår resa på bästa möjliga sätt.

Detta kommer jag att ha med mig i kameraväskan:

- 5D Mark II + 6st batterier + Batterigrepp
- 400D + 2st batterier + Batterigrepp

- EF 35 1.4L
- EF 85 1.8
- EF 17-40 4L

- ~40GB lagring
- Laptop, kablage m.m.

Så det jag undrar nu är om ni har några tips på vad jag bör tänka på redan innan, så att jag får ut det mesta av resan och min målsättning att få med mig bra bilder hem. Antingen gällande just resmålet i sig (tips på bra utflyktsmål, små okända guldkorn i området etc.) eller några bra "tänk på" gällande resfoto i sig, ett område jag inte har så mycket erfarenhet inom sedan tidigare.

Alla tips och kommentarer uppskattas! Tack på förhand!
 
Ta båten till Tonsai, eller Riley eller Phranang! Spelar ingen roll vilken av stränderna du kliver av på, för det är gångavstånd mellan dem. Mycket trevligt område, helt bilfritt. Tonsai är ett mecka för klättrare och backpackers medan Phranang lockar the rich and famous (utsedd till en av världens vackraste stränder). Fantastiska kalkstensklippor och stränder. Hyr en kanot för ett par timmar så får du annorlunda kamerapositioner (men ha koll på tidvattnet). Du kan åka från Ao Nang tur och retur samma dag. Vill du åka lite längre kan en tur till Phi Phi-öarna rekommenderas.

Sex stycken batterier låter onödigt; själv klarade jag mig med laddare och adapter istället. Stativ och tonat gråfilter för solnedgångsbilderna. Lycka till! Du har en härlig resa framför dig =)
 
Det går en stig mellan Prah Nang Cave Beach och Railay East. Nånstans mitt på den finns ett rep upp längs begssidan. Klättra upp där. Dels kommer du upp till en utkikspunkt med vy över halvön, dels finns en lagun inne i berget med häftiga färger.
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    25.5 KB · Visningar: 1,328
  • 2.jpg
    2.jpg
    88.7 KB · Visningar: 1,258
Ta båten till Tonsai, eller Riley eller Phranang! Spelar ingen roll vilken av stränderna du kliver av på, för det är gångavstånd mellan dem. Mycket trevligt område, helt bilfritt. Tonsai är ett mecka för klättrare och backpackers medan Phranang lockar the rich and famous (utsedd till en av världens vackraste stränder). Fantastiska kalkstensklippor och stränder. Hyr en kanot för ett par timmar så får du annorlunda kamerapositioner (men ha koll på tidvattnet). Du kan åka från Ao Nang tur och retur samma dag. Vill du åka lite längre kan en tur till Phi Phi-öarna rekommenderas.

Sex stycken batterier låter onödigt; själv klarade jag mig med laddare och adapter istället. Stativ och tonat gråfilter för solnedgångsbilderna. Lycka till! Du har en härlig resa framför dig =)

Tack så jättemycket! Kommer printa ut denna tråd och kolla upp samtliga ställen du nämner. Vi är alla sugna på intressanta dagsutflykter, så det blir perfekt!

Nej det stämmer förstås att 6st batterier är overkill, men jag har dem i väskan så jag antar att de åker med, väger ju inget heller. Kommer nog räcka för hela resan skulle jag tro :p
 
Det går en stig mellan Prah Nang Cave Beach och Railay East. Nånstans mitt på den finns ett rep upp längs begssidan. Klättra upp där. Dels kommer du upp till en utkikspunkt med vy över halvön, dels finns en lagun inne i berget med häftiga färger.

Grymt tips, tack så mycket! Ser riktigt nice ut! Vågar man klättra och greja där med kameraväskan på ryggen? ;)
 
Grymt tips, tack så mycket! Ser riktigt nice ut! Vågar man klättra och greja där med kameraväskan på ryggen? ;)

Ingen fara, det rör sig om brant vandring, inte regelrätt klättring. Det är skyltat mot utkiksplatsen.

P.S. På Roberts undre bild ser du Rileys östra och västra strand, och längre bort en liten bit av Tonsai. Prahnang ligger till vänster om bilden.
 
Grymt tips, tack så mycket! Ser riktigt nice ut! Vågar man klättra och greja där med kameraväskan på ryggen? ;)

Ja, jag gjorde ju tydligen det. Och kom hem med en fungerande kamera. Hade inte ens väska, bara kameran över axeln. Den röda leran är dock ganska skitig, och fastnar överallt. Sandalerna är fortfarande svagt rödfärgade... :)

Koh Poda är också en ö med fina stränder. Ca en halvtimmes båtresa från Ao Nangs strand.
 
Ja, jag gjorde ju tydligen det. Och kom hem med en fungerande kamera. Hade inte ens väska, bara kameran över axeln. Den röda leran är dock ganska skitig, och fastnar överallt. Sandalerna är fortfarande svagt rödfärgade... :)

Koh Poda är också en ö med fina stränder. Ca en halvtimmes båtresa från Ao Nangs strand.

Ok :D

Ska kolla in Koh Poda! :)
 
Lite tips för resefoto:

Använd motljusskydd för att minska reflexer och för att skydda objektiven. Jag använder gärna polfilter i Asien och andra länder med hög luftfuktighet,eftersom det blir mycket reflexer i exempelvis bladverk vilket gör att bilderna inte får så klara färger.

Om du inte alltid vill bära med dig hela fotoväskan och inte heller vill skylta med kameran genom att hänga den över axeln, kan du ta med eller köpa en enkel axelremsväska på plats. En sarong funkar bra för att skydda kameran.

Du kanske har mycket utrymme på datorn utöver 40 GB lagring. Själv har jag inte med mig dator, men en bärbar hårddisk av typ Hyperdrive Colorspace UDMA där jag har stoppat i en hårddisk på 500 GB. Den lämnar jag på hotellrummet undanstoppad på ett mörkt ställe i ryggsäcken om jag inte har tillgång till kassaskåp eller liknande.

En rengöringsduk och en blåsbälg är bra att ha med sig. Plastpåsar och paraply är användbart ifall det börjar regna eller för att vistas nära vattenfall om du inte har ett speciellt regnskydd för kameran. Om inte fotoryggsäcken har inbyggt regnskydd kan du köpa ett separat i en sportbutik. Där finns det även vattentäta nylonsäckar att köpa.

Undersök vilken typ av kontakter som används i landet, en multikontakt som går att använda för olika uttag är praktisk. Man kan köpa flera meter kardborreband hos exempelvis Kjell & Company och klippa av i lagom längder för att spänna ihop de långa sladdarna till laddare.

Jag brukar nöja mig med två batterier och har inget batteripack, för batterierna räcker ganska länge numera och man kan oftast ladda även på billiga hotell. Även om de inte väger så mycket, så är det skönt att spara in på vikten. Jag reser oftast hemifrån med en ganska lätt väska för det är kul att ha plats i väskan om man vill köpa något med sig hem :)

I tempel och liknande får man ofta betala för att fotografera och stativ får vanligtvis inte användas.

I Thailand är de väl ganska vana i turistområdena, men tänk ändå på att människor på vissa platser inte gillar att bli fotograferade. Håll upp kameran så att de får möjligheten att visa om de inte vill vara med på bild och respektera det. Samtidigt kommer man långt med ett leende och om man får kontakt med människor kan man ibland få ta bilderna som man inte annars har möjlighet till.

Lycka till och ha så kul på resan!
 
Lite tips för resefoto:

Wow vilket svar, stort tack! Ska tänka på allt du skrivit innan och under resan.

Datorn har flera hundra GB ledigt, så det får bli min lilla avtankningsstation, samtidigt som den förstås blir trevlig att surfa med om kvällarna istället för att endast ha telefonen. Kanske kan fotoblogga lite om man orkar sålla och redigera bilderna under resans gång.

Ska tänka på det du säger om att alla kanske inte vill vara med på bild. Man vill ju inte göra någon upprörd, eller ta bilder där kameran inte uppskattas över huvudtaget.
 
Missa INTE Tigertemplet utanför Krabi. En lodrät klippa med trapp upp. 1237 trappsteg. Ibland så branta trappor att man nästan kan lägga näsan på trappsteget framför. Väl uppe har man en fantastisk utsikt.

Om du har vattentät kamera ska du absolut testa en snorkelutflykt till Similan Island. Även utan kamera är det en fantastisk upplevelse. Jag har aldrig sett så många färger som där, tror jag.
Skippa snorkling vid Phiphi. Skräp i jämförelse med Similan Island.

Kanske inte har så mycket med foto att göra, men en av höjdpunkterna när jag var i Ao Nang var en halv dags matlagningskurs. Rekommenderas!
 
Lite tips för resefoto:



I tempel och liknande får man ofta betala för att fotografera och stativ får vanligtvis inte användas.

Att man ofta far betala stammer inte alls. Jag har varit i Thailand hundratals ganger. Och bott dar minst 4 manader varje ar sen 1984. Jag har fotat i hundratals tempel. Har aldrig fatt betala for att fota. Har heller aldrig blivit tillsagd att man inte far anvanda stativ.
Skriver detta fran Thailand ocksa, dar jag ar just nu. Har fotat i runt 20 tempel pa denna resan och samma sak nu. Inga problem med att betala eller anvanda stativ.
Sa det maste vara extremt ovanligt. Eller sa har du blivit lurad att betala for de sag att du "ovan turist"
 
Att man ofta far betala stammer inte alls. Jag har varit i Thailand hundratals ganger. Och bott dar minst 4 manader varje ar sen 1984. Jag har fotat i hundratals tempel. Har aldrig fatt betala for att fota. Har heller aldrig blivit tillsagd att man inte far anvanda stativ.
Skriver detta fran Thailand ocksa, dar jag ar just nu. Har fotat i runt 20 tempel pa denna resan och samma sak nu. Inga problem med att betala eller anvanda stativ.
Sa det maste vara extremt ovanligt. Eller sa har du blivit lurad att betala for de sag att du "ovan turist"

Jag har inte varit så mycket i Thailand, men det är ganska vanligt i andra länder i Asien och andra delar av världen. Inte mindre tempel och liknande, men de mer besökta. De pengarna går till underhåll och det står tydliga skyltar. Det är ju skönt om man slipper det i Thailand, även om det inte brukar handla om så mycket pengar för oss.
 
Det normala med de tempel som tar en liten betalning i Asien. Ar att man betalar en liten summa pengar for att komma in i templet. Inte att man far betala for att fotografera. Aven de som inte fotograferar for betala.
 
Mitt enda och bästa tips: ÖVEREXPONERA INTE! Så tråkigt med en överexponerad bild som kunde varit fantastisk. Att fota i Raw tänker jag inte ens tipsa om för det tar jag för givet att du gör. ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.