ANNONS
Annons

Tips inför konsertfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

autonom

Ny medlem
Hej!

Var nyss på en festival där jag lyckades tigga till mig ett presspass, och det var väldigt roligt!
Känner dock att inför nästa festival skulle jag behöva utöka kameran med utrustning till nästa gång det är dags.

Såg att "proffsen" överlag hade 70-300-objektiv på en Canon-kamera.
Själv kör jag med en Nikon D300 som har ett 16-86 mm.

Funderar på att utöka med en SB-800 eller något sådan.
P.s blixt eller inte blixt på kvällen? Hade inga problem med dagfotograferiet.

Kan posta exakt samma svar till dig (nästan iallafall) som jag gjorde till en viss Ida som hade liknande funderingar i en annan tråd:

Konsertfoto är alltid en utmaning. Nu har jag fotat några band i väldigt krävande ljus, nästan obefintligt ibland, och börjar sakta komma fram till några små tumregler som funkar för mig.

I regel vill man ju ha med den ofta så stämningsfulla scenbelysningen. Blixt tycker jag inte hör hemma på konserter. Hellre ett mycket ljusstarkt objektiv som fångar det naturliga ljuset. Mitt Sigma 30mm har största bländare på f/1,4 och det funkar kanon till konsertfoto om man står hyfsat nära.

Nåväl, testa följande inställningar innan konserten börjat och skjut av några testbilder om scenljuset redan ligger på. Då har du nog en mycket bra start att utgå ifrån skulle jag våga påstå. Då kör vi:

1.) Använd läge "A" eller "M" på kameran, dvs. bländarprioritet eller manuell. Kör du med läge A räknar kameran själv ut slutartiderna åt dig vilket kan vara både bra och dåligt. Jag hade nog testat mig fram på det manuella läget "M" istället för att få mer kontroll över slutartiderna och för att undvika onödig skakningsoskärpa. Testa dig fram.

2.) Höj även ISO-talet i kameran rejält, kanske rentav till 1600. Detta för att göra kameran ännu mer "ljuskänslig" och för att korta ner slutartiderna ytterligare. Visst, bilderna blir lite brusigare, men det går att fixa ganska mycket i efterhand om exponeringen är bra. Ofta handlar det om att kompromissa.

Tänk även på att vissa objektiv har mycket svårt att hitta fokus i dunkelt ljus. Märker du att ditt objektiv börjar "jaga" punkter fram och tillbaka eller knappt alls hittar några är mitt råd att köra manuell fokus för maximal kontroll.

Ljusstarka objektiv, minst f/1,8 och högt ISO-tal (var inte rädd för brus) och fota i RAW...

Det är mina små tips kring konsertfoto...!

Förutom det just Johan skrev så finns det tusen trådar om utrustning och tips för konsertfoto. Använd sökfunktionen så hittar du massor med matnyttigt! Lycka till!

När det gäller blixt så är det något jag skulle undvika.
Senast i helgen så hade flera band uttryckt önskemål om förbud mot blixt i fotodiket hos oss som var där och tog bilder.

Dessutom så blir bilderna inte lika sköna som med naturligt ljus.

Lycka till framöver.

Hej, och tack så jättemycket för svaren.
Har kollat litet på ett Sigma 20/1,8 nu - kan det vara något? Jag föredrar vidvinkel framför tele, så ett 50/1,4 är uteslutet.

Såg att det fanns en del trådar redan, men det är lite mysigt att ha en egen. :)

Tack för att jag slapp köpa en blixt!

Om det är stora konserter du fotograferar så tror jag att ett 20mm-objektiv inte skulle ge så bra kontakt med artisten/bandet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar