Annons

Tips inför (foto) semester?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rad

Aktiv medlem
Jag sitter och ser fram emot en lång och skön semester i Indonesien (Bali/Lombok)...och funderar även på hur man skall få ut mesta möjliga av sina foton där borta. Jag kommer att vara borta 4v och det blir väl en blandning av semesterfoton och amatör landskap/natur försök.

1. Har hört att man skall framkalla film så snart som möjligt?!...vet inte om jag vill testa de lokala labben...

2. Tänkte försöka släpa med mig mitt Manfrotto 190 stativ, dumt?

3. Filter...skall man skaffa ett polfilter och ett graduerat grå filter för att få mera "punch" i landskapsbilderna...eller skippa Realan och gå över till dia?

4. hmmm, har väl mer funderingar kring det här med att gå över till dia men det sparar vi till en annan dag;-)

Thanx

1. Det är viktigare att få en fräsch film och ta foto så fort som möjligt än att lämna in den så fort som möjligt. Filmen är inte lika känslig efter exponering. Det är också skillnader mellan film och film. Proffs film är mycket känsligare än en konsument film t ex.

2. Stativ är väl aldrig fel, men det är ju tungt. Men har du en bra fotorygsäck så kanske du kan använda den som stöd eller så har den kanske bra möjligheter att fästa ett stativ så det är enkelt att bära.

3. Dia eller Neg.... Alltid svårt val... Varför inte både och :) Neg vid kontrastrika förhållande och för fotoalbumet och dia för allt annat. Dia kan du kanske framkalla hos ett lokalt labb. Det har ju inte lika stor skillnad som vid kopiering från neg. Men visst dom kan ju slarva, t ex repa och framkalla för länge men det kan ju hända här hemma också.

Kylskåp är nog bra. Problemet är att jag tror vi kommer att bo ganska enkelt, dvs inget kylskåp.
Kan det bli fuktskador på filmen om den ofta åker in och ut ur kylskåp? Särskilt när det är stora temperaturskillnader mellan kylskåp och luft?

På vilket sätt skulle känsligheten avta efter exponering? Det bör rimligen vara tvärtom: dels emulsionens åldrande, dels den latenta bildens stabilitet.

Det blir inga fuktskador så länge filmen föraras i burken (135) eller i obruten förpackning (120).

ang. proffsfilm.

Är det dumt att släpa med sig proffsfilm om man inte kan förvara den bra under tiden?

Hur länge ska du vara borta?

Det beror naturligtvis på vilka krav du har.
Om det rör sig om flera månader i tropiskt klimat skulle jag välja "amatörfilm", därför att jag vet att "proffsfilmen" inte ger sitt bästa under sådana omständigheter.

Jag är där en månad lite drygt. Jag har inga proffskrav men vill få ut så mycket som möjligt av det jag släpar med mig.

Amatörfilmen är inte sämre än proffsfilmen. Att båda finns beror på att yrkesfotografer och amatörfotografer har olika sätt att arbeta. Det finns många professionella fotografer som använder sig av amatörfilmerna därför att de inte jobbar under kontrollerade förhållanden. Alla har inte möjlighet att - som National Geographics fotografer - skicka hem filmen för framkallning varje vecka med DHL.

steinick skrev:
På vilket sätt skulle känsligheten avta efter exponering?

Jag vet inte, jag läste det i en tidning och på någon av filmtillverkarnas hemsida (kommer inte riktikt ihåg vilken)

Filmen mognar/åldras inte lika snabbt efter exponering. Men om det gällde bara proffsfilm, det stod det inte.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar