Annons

Tips FIlter

Produkter
(logga in för att koppla)

erikstarander

Ny medlem
hej

Jag skall åka till Karibien i januari. har en Canon 550D. Kommer att fota gröna landskap med turkosa hav.

Har lite funderingar på vilka filter som skulle kunna bidrag till att fånga dessa färgglada miljöer.

Har funderat på att köra halvtonade gråfilter (fyrkantiga). Detta för att få den där riktigt blåa himlen samtidigt som marken är ljus. Hatar när himlen blir vit vid tex motljus eller dis.
Någon som har några tips på sådana filters? Var köper man dem?

någon som har några tips på andra typer av filters som skulle hjälpa i denna miljön?

Tack på förhand
/ Erik

Polarisationsfilter är nog viktigast, om du vill fånga riktigt blå himmel och undvika allt för mycket blänk i vatten.

Jag skulle varmt rekommendera polarisationsfilter från Marumi. Har både B+W Käsemann och Marumi och upplever att det är ingen större skillnad. De är båda mycket bra polfiter, men Marumi DHG Super Circular kostar ungefär hälften av vad B+W-filtret gör.

Genomförligt test finns här.

För att montera fyrkantiga filter av Cokin-typ behövs filterhållare och anpassningsring som passar ditt objektiv. Finns t.ex. på Scandinavian Photo. Ring och prata med dem, det brukar vara enklast så.

Det finns "fyrkantiga" polfilter som passar i samma hållare som avtonade gråfilter

Min erfarenhet är att dessa inte funkar lika bra som de jag skruvar på objektivet,

Jag har inte gjort några vetenskapliga tester, bara utvärderat de fyrkantiga i hållare mot runda som skruvas på och jämfört bilderna

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar