Annons

Tips för utomhusfotografering - porträtt m.m.

Produkter
(logga in för att koppla)

MartinaE

Avslutat medlemskap
Hej,

jag har fått ett uppdrag och behöver lite hjälp med seriösa tips och förslag.

Uppdraget går ut på att ta en bild där ca fem personer vill göra någon form av rörelse (det ska vara plojjigt) samt porträttbilder på dessa. Bilderna ska tas utomhus.

För rörelsebilden är jag mest intresserad av idéer och tips på hur denna bild kan göras rolig och bli bra. Vilka slutartider som skulle funka osv.

Vad gäller porträttbilderna är jag ute efter hur jag med hjälp av naturligt befintligt ljus tar dessa bäst. Är det förmiddag eller eftermiddag som gäller och är detta kanske olika beroende på solig dag eller regning och gråmulen dag. Jag har ingen extern ljusmätare - mäter jag ljuset med kameran nära deras ansikten för bästa resultat? (jag fotar helt manuellt). För bästa skärpa gäller (f/8 alt. f11), vilket objektiv (av dem jag äger) skulle funka bäst, behöver jag stativ för detta? Jag undrar även vad upplättningsljus är/gör som många skriver om. Kan jag använda mig av detta med min Speedlite?

Min utrustning består av följande och det är den digitala som jag tänkt använda mig av främst:

Canon EOS 350D
Canon Speedlite 580EX + bouncer
Canon Eos 300v
Canon 28-90 f/4-5.6 DC
Canon EF 18-55mm f/3.5-5.6
Canon EF 90-300/4.5-5.6


Tack på förhand!
MartinaE
 
Ta porträtten i skuggan så slipper du en massa bekymmer och får ett snyggt mjukt ljus. För porträtt skulle jag använda 2.8 eller så lågt bländarvärde som möjligt för att få en suddig bakgrund med ansiktet i fokus. Kanske en reflexskärm för att ge lite mer belysning på ena ansiktshalvan.Alternativt slavstyra blixten och placera den till vänster/höger om personen med softbox.
 
Reflexskärm har jag ingen - har du något annat budgettips för detta? Något som kan fungera utan att någon annan behöver hålla i/hjälpa till att hålla upp.

Vad gäller att slavstyra blixtar så kan jag inget om detta men behövs inte två för att detta ska fungera - en master, en slav? Jag har ingen softbox heller, men du kanske menar en bouncer, eller en bouncer kanske fungerar lika bra?
 
MartinaE skrev:
Reflexskärm har jag ingen - har du något annat budgettips för detta? Något som kan fungera utan att någon annan behöver hålla i/hjälpa till att hålla upp.

Vad gäller att slavstyra blixtar så kan jag inget om detta men behövs inte två för att detta ska fungera - en master, en slav? Jag har ingen softbox heller, men du kanske menar en bouncer, eller en bouncer kanske fungerar lika bra?

Limma alufolie på en kartong använd den matta sidan...kan det bli billigare ???
 
Det som är trist med blixt på kameran är att ljuset alltid kommer rakt framifrån.

En frigolitskiva är en vanlig budgetvariant för reflexskärm. Gäller att ha nåt att luta den emot ( och att det inte blåser =) ).

Jag styr min blixt från en IR'saändare som jag sätter i blixtskon ( kostar ca 300 från www.kaffebrus.com inkl frakt ). Jag tror att 580 går att trigga från IR. Det är stor frihet att kunna placera blixten hur man vill. Dessutom går den ju då att använda till paraplyer eller framtida softboxar för porträttfoton mm.

Man kan iofs trigga blixten med kamerans egen, men det är inte alltid man vill att den ska vara med och ge röda ögon eller annat.

Enklast är nog att fota i skuggan utan några tillbehör, och välja en bra position så bakgrunden komplementerar ansiktena.
 
MartinaE skrev:
Reflexskärm har jag ingen - har du något annat budgettips för detta? Något som kan fungera utan att någon annan behöver hålla i/hjälpa till att hålla upp.
Frigolit från bygghandeln.
En skidstav utan truga för att nagla fast skivan i marken.

Man kan inte ställa frågan vilket objektiv som är bäst för det & det. Det är skiljer från var & en. Däremot så bör man inte gå för nära nar det gäller porträtt, det blir så konstiga perspektiv.
 
Bländare 2,8 vid rörelse - tveksamt

Jag håller med inlägget att bländare 2,8 eller upp till 4 är bra vid porträttfoto, men när det gäller rörelse så kan det bli väl litet skärpedjup med oskärpa på annat än i/ vid fokuseringspunkten. Jag rekommenderar bländare 5,6 - särskilt om Du fotograferar helt manuellt och inte kan se resultatet säkert förrän långt senare.
Kartong med hushållsfolie är enkelt och bra.
Gassar solen kan enkel blank vit A4 kartongskiva räcka.
// Björn
 
mode fotografer har en förkärlek till att använda teleobjektiv, visserligen hamnar man långt från modellen, men bilden blir platt och odynamisk vilket gör att ansiktets små personliga egenheter (blemmor och fel om man så vill) inte blir lika stora. Ett objektiv med vidare vinkel gör att du måste vara närmare din modell och du får en högre dynamik i bilden IMHO, men det är inte alltid så smickrande att se bilden då alla hudens små egenheter syns klart och tydligt. Detta är hur jag personligen upplever porträtt med olika objektiv. Med tele menar jag 300mm och mer...

Chris
 
Finns det allvarligt folk som fotar porträtt med 300mm+ ? Låter helt otroligt och ganska dumt.
Har läst någonstans att 135mm skall vara den "ultimata" brännvidden. Canons 70-200 anses ju vara en utav de bättre porträttgluggarna, för FF. Själv kör jag 85/1,8 USM. Ger 136mm (35mm ekv.) .
Som någon säkert skrev, fota inte porträtt med kort brännvidd, för då blir nästan typ dubbelt så stor som öronen och hela ansiktet blir konstigt...
 
chrullo skrev:
Finns det allvarligt folk som fotar porträtt med 300mm+ ? Låter helt otroligt och ganska dumt.
Har läst någonstans att 135mm skall vara den "ultimata" brännvidden. Canons 70-200 anses ju vara en utav de bättre porträttgluggarna, för FF. Själv kör jag 85/1,8 USM. Ger 136mm (35mm ekv.) .
Som någon säkert skrev, fota inte porträtt med kort brännvidd, för då blir nästan typ dubbelt så stor som öronen och hela ansiktet blir konstigt...

Min granne fotar uteslutande porträtt med ett ef 70-200 det senaste är irsändare och blixten på stativ nära modellen.
 
De flesta av mina porträttbilder är tagna med ett Sigma 70-200 2.8. Det har blivit min absoluta favorit! Jag har svårt att ta bilder som jag blir lika nöjd med då jag använder mitt Canon 50 1.8, fast det är bra när man vill ta helkropp och med miljö.
En frigolitskiva går utmärkt, har två st i studion.
 
Menar det. Såg att jag skrev nästan, menade näsan där uppe då perspektivet blir förvrängt. Har tyvärr aldrig fotat med 50, äger bara 30 och 85 men rykten säger att 50 är bra för helkropp :)
 
Brännvidd porträttobjektiv

På den analoga tiden med 35mm film var det ultimata porträttobjektivet för "rena porträtt" ljusstarka 85mm´s objektiv.
Några föredrog dock 135mm.
Dvs med digitalteknik bör brännvidderna vara mellan 60 och 105mm och ljusstarka för att ernå litet skärpedjup.
 
chrullo skrev:
...Har läst någonstans att 135mm skall vara den "ultimata" brännvidden...
Man kan inte säga att en viss brännvidd är ultimat.

Det som styr hur ansiktet återges är avståndet mellan fotograf/modell.
Om du fotar på långt håll är det svårt att snacka och smickra plus att ansiktet kan bli väl platt, känslan av närhet går förlorad.
Perspektivet är en av de saker som berättar för bildbetraktaren hur nära personen är.
Går du för nära blir näsan överdimensionerad och modellen kan känna sig besvärad (vilket märks i bilden).

Så du placerar dig på lämpligt avstånd, (runt 1,5-2 meter brukar fungera för standardporträtt) och väljer sedan den brännvidd som ger det utsnitt (beskärning) du vill ha.
 
MartinaE skrev:
Reflexskärm har jag ingen - har du något annat budgettips för detta? Något som kan fungera utan att någon annan behöver hålla i/hjälpa till att hålla upp.

Vad gäller att slavstyra blixtar så kan jag inget om detta men behövs inte två för att detta ska fungera - en master, en slav? Jag har ingen softbox heller, men du kanske menar en bouncer, eller en bouncer kanske fungerar lika bra?
Använd dig av reflexerna från fönster.
 
undvik att plåta mitt på dagen då solen ä på tok förstark (förmycket spännvid mellan hög och lågdagrar)
 
Som mikael skrev så kan man faktiskt inte sæga ultimata, det var dærfør jag skrev "ultimata" inom situationstecken :D

I vilket fall, lycka till med fotograferingen, tror det kommer gå grymt bra! Man ær alltid lite nervøs innan, men væl på plats brukar allting gå som smort!
 
Re: Brännvidd porträttobjektiv

Scenic46 skrev:
På den analoga tiden med 35mm film var det ultimata porträttobjektivet för "rena porträtt" ljusstarka 85mm´s objektiv.
Några föredrog dock 135mm.
Dvs med digitalteknik bör brännvidderna vara mellan 60 och 105mm och ljusstarka för att ernå litet skärpedjup.


Funderar på att ska ett nytt objektiv just för porträttfotografering som jag vill ska fungera på till analog och digital kamera, funderar på canons 50mm/1,8 eller 50mm/1,4 och 85mm/1,8. Skulle alla fungera bra som porträttobjektiv för tex canons 350D?
 
Jag använder 50mm 1.8 till min 350d som jag tycker är väldigt bra för porträtt. Mycket prisvärt dessutom.

Motsvarar 80mm på en 35mm kamera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.