Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips för TTA i helgen!

Produkter
(logga in för att koppla)

KanoldEOS

Ny medlem
Har fått ackreditering till TTA nu i helgen och undrar om ni har lite fototips som man kan ta med sig.

Lite vet jag såsom:

Panorering är väl att föredra för att få till känslan av fart och action i bilderna och vill man ha fina bilder på bilarna på banan så är det väl rakt framifrån man borde ta för att inte se att däcken inte snurrar pga snabb slutartid.

Men är det någon som har några mer tips? Fotar mycket sport men motorsport är lite av en outforskad kategori.

Tacksam för svar.
 
Har fått ackreditering till TTA nu i helgen och undrar om ni har lite fototips som man kan ta med sig.

Lite vet jag såsom:

Panorering är väl att föredra för att få till känslan av fart och action i bilderna och vill man ha fina bilder på bilarna på banan så är det väl rakt framifrån man borde ta för att inte se att däcken inte snurrar pga snabb slutartid.

Men är det någon som har några mer tips? Fotar mycket sport men motorsport är lite av en outforskad kategori.

Tacksam för svar.

Ett väldigt sent svar, men ändock ett svar. :)
Jag levererar bilder till TTA och tänkte bara tipsa dig om att ta en liten titt i min blogg här på fotosidan: http://www.fotosidan.se/blogs/kpl/index.htm där jag skriver om det mesta som har med bilar och motorsport att göra.

Men generellt så tycker jag att följande gäller, motorsport är lika med fart och action (ibland) och då vill man gärna se det. Frysta bilder funkar ofta rakt framifrån eller bakifrån då man inte ser hjulsidorna och man kan ta riktigt bra såna bilder också om man letar efter rätt bakgrund och gör en trevlig komposition. Det funkar snett från sidan med utan hjulspinn ofta pga att bilen kränger och man ser att det går fort, men rakt från sidan ser väldigt statiskt ut.

Fartbilder är lite svårare, men ändå inte. Det känns nog mest så för de som aldrig har provat. För att panorera så tipsar jag om att köra med tele hellre än vidvinkel. Dessutom kommer man oftast inte så nära på en racerbana, Göteborg är iofs ett undantag. Se bifogat bildexempel.

Börja prova så här, kör en slutartid som motsvarar din brännvidd. Kör du 200 mm tele så kör en slutartid på 1/200-dels sekund osv. Alltid följande autofokus, jag har en aktiv fokuspunkt och sätter den på bilen och följer, sen är det bara att hålla in knappen. :)
När du börjar få kläm på det hela så kan du börja experimentera lite mer och köra längre och längre slutartider. Jag försöker alltid utmana mig själv med det, det blir så tråkigt annars. Jag vill inte bara leverera bilder som är skarpa överallt, generellt känns det som att det finns någon oskriven lag om att allt alltid ska vara skarpt. Det tycker jag är tråkigt, oskärpa kan ge en annan effekt och känsla i bilden, det är inget man ska vara rädd för och det är inte fel på något sätt.
Bara det finns skärpa någonstans, förslagsvis i fronten på bilen om den åker mot dig. Logiskt.

Sen är det bara ut och testa. :)
 

Bilagor

  • ekblom_f_pl0312_001.jpg
    ekblom_f_pl0312_001.jpg
    23.1 KB · Visningar: 366
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar