ANNONS
Annons

Tips för torkning av nyframkallad film!

Produkter
(logga in för att koppla)

Canalog

Aktiv medlem
Jag hade tänkt soppa två rullar Tri-X ikväll i purfärsk D-76, samtidigt i min Paterson-dosa, men jag saknar en av mina gamla upphängningsklämmor för torkning av filmen. Pga att jag nyligen flyttade, kanske jag schabblade bort den ena klämman så den fick åka med till metall-återvinningen?

- Och inget annat har jag hemma...inte ens en trivial klädnypa!! Har du nån idé om hur jag kan göra provisoriskt denna gång, på en söndag??

Mittåt en kvart senare: Problemet provisoriskt löst! Jag tog ett metall-gem av lite större storlek,ca 50 mm längd och med kanske 0,8 mm diam. bronstråd -
Rätade ut tråden helt, formade ett U med skänklarna och skänklarnas ändar till små krokar. Dessa kan jag kroka i perforeringen på filmen och sedan hänga upp i badrummet!APC_4454-2R2.jpg

Senast ändrad:
Jag soppar aldrig småbild, men till bladfilm och 120 använder jag vanliga pappersklämmor. Finns på massa olika ställen.
IMG_4452.JPG

Jovisst - sådan med liten fastknuten tyngd (ca 40 mm bred?) har jag i nederänden
Din pappersklämma trodde jag skulle svår att få tag så här på söndagen, åtminstone i "min lilla stad" (Ösd)!
Ha det bra!
/B
Däremot har jag en annan praktisk fråga om bladfilm 6x9: Hur arkiverar du dina bladfilmsnegativ? Inskjutna i Pergamyn-blad avsedda för 120-film? Förr (70-talet) så fanns det såna negativblad f 6x6 neg där man inte stoppade in en avklippt remsa med 3 neg från högersidan, utan man stoppade i enstaka neg 6x6 uppifrån (en "ficka 6x6" för ett neg) - det skulle oxå funka för 6x9!! Har du sett sådana Pergamyn-negativblad...skulle jag kunna köpa! Jag har bara 4-5 sådana, som redan är "upptagna"!
/B

Däremot har jag en annan praktisk fråga om bladfilm 6x9: Hur arkiverar du dina bladfilmsnegativ? Inskjutna i Pergamyn-blad avsedda för 120-film? Förr (70-talet) så fanns det såna negativblad f 6x6 neg där man inte stoppade in en avklippt remsa med 3 neg från högersidan, utan man stoppade i enstaka neg 6x6 uppifrån (en "ficka 6x6" för ett neg) - det skulle oxå funka för 6x9!! Har du sett sådana Pergamyn-negativblad...skulle jag kunna köpa! Jag har bara 4-5 sådana, som redan är "upptagna"!
/B
6X9 vete tusan. Men så här förvarar jag 4X5 och 8X10, i pärm jag köper på Photax.

IMG_4458.JPG
IMG_4454.JPG
IMG_4457 2.JPG

Ett annat tips är att försöka låta filmen torka så långsamt det bara går. Då krullar den sig nämligen inte alls lika mycket. Torkar man filmen i duschen kan man ta en dusch innan man hänger upp den och sen hålla dörren stängd, så tar det ett par timmar om ventilationen inte är onödigt bra. :cool:

Ett annat tips är att försöka låta filmen torka så långsamt det bara går. Då krullar den sig nämligen inte alls lika mycket. Torkar man filmen i duschen kan man ta en dusch innan man hänger upp den och sen hålla dörren stängd, så tar det ett par timmar om ventilationen inte är onödigt bra. :cool:
Bra tips oxå!
/B

"Ett annat tips är att försöka låta filmen torka så långsamt det bara går. Då krullar den sig nämligen inte alls lika mycket. Torkar man filmen i duschen kan man ta en dusch innan man hänger upp den och sen hålla dörren stängd, så tar det ett par timmar om ventilationen inte är onödigt bra."
Jag använder ett slutbad med 1 dl T-röd till 9 dl destillerat vatten och kör filmen ca 30 sek. (Gammalt knep från förra århundradet). Då blir filmen HELT PLAN efter torkning och den torkar snabbt, vilket innebär att tiden för att få dam på den våta ytan blir kortare.
/Thomas H

"Ett annat tips är att försöka låta filmen torka så långsamt det bara går. Då krullar den sig nämligen inte alls lika mycket. Torkar man filmen i duschen kan man ta en dusch innan man hänger upp den och sen hålla dörren stängd, så tar det ett par timmar om ventilationen inte är onödigt bra."
Jag använder ett slutbad med 1 dl T-röd till 9 dl destillerat vatten och kör filmen ca 30 sek. (Gammalt knep från förra århundradet). Då blir filmen HELT PLAN efter torkning och den torkar snabbt, vilket innebär att tiden för att få dam på den våta ytan blir kortare.
/Thomas H
Intressant! Värt att prova?
/B

/Thomas H
När jag jobbade i tidningslabb på 80-talet och det var sjukt bråttom soppade jag en rulle Tri-X i D76, vi hade tankar med gasagitering. Sedan fick filmen ett dopp i fixet ett par sekunder så den iallafall tålde ljus. Sköljen skippade jag och körde filmen direkt i T-Röd. Torka av snabbt med fingrarna och handduk och sedan gick den att kopiera.

6x9 neg hållare och en massa annat kul finns här,

//stefan

6x9 neg hållare och en massa annat kul finns här,

//stefan
Jättebra tips! Tack för det!

När jag jobbade i tidningslabb på 80-talet och det var sjukt bråttom soppade jag en rulle Tri-X i D76, vi hade tankar med gasagitering. Sedan fick filmen ett dopp i fixet ett par sekunder så den iallafall tålde ljus. Sköljen skippade jag och körde filmen direkt i T-Röd. Torka av snabbt med fingrarna och handduk och sedan gick den att kopiera.

låter väl kanske inte som den mest arkivbeständiga hanteringen av negativ ;)

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.