Annons

Tips för tillfälliga gömslen/kamo-nät

Produkter
(logga in för att koppla)

J Tjerneng

Aktiv medlem
Hej,

Jag har precis börjat experimentera med kamo/gömslen, helt enkelt pga insikten att det är bättre att komma närmare fysiskt motiven än att bara satsa på mer brännvidd (inte bara för att det också är snällare för plånboken). Fåglar är huvudintresset, men även annat vilt är också i sikte.

Hur som, jag undrar om ni har några praktiska tips att dela med er av vad gäller att sätta upp tillfälliga gömslen med t ex kamo-nät eller andra portabla lösningar?

Det jag har är ett enkelt löv-kamo att ha på mig, och ett 4 x 1,5 m kamonät. Kan komplettera med mer om det behövs men vill ha det lätt och portabelt. Hur kan man på smidigt vis sätta upp detta på tillfälliga platser? Tips för både sittande och liggande, tänker jag mig, beroende på var och vad som ska fotas.

Jag funderar till exempel på att sätta någon typ av linor på ett par punkter på nätet, så att man snabbt kan kroka fast i grenar. Men hur skulle ni göra på en plats där det inte finns grenar att hänga i?

Nåväl, jag släpper ordet fritt och hoppas att någon vill bidra med idéer och gärna bildexempel om ni har. :)

http://www.cabelas.com/product/Ameristep-reg-Doghouse-Blind/1619008.uts
Enkelt att sätta upp och rymligt. Värre att fälla ihop igen men det brukar gå bra. Luckor åt tre håll + ingång på fjärde sidan och det går förstås att fota genom den också.
/Frode

Den där har jag kollat på flera gånger och nu verkar de ha sänkt priset med 20 dollar också! Mycket bra.
Så den är helt klart ett bra alternativ för sittande och kanske rent av, men vissa ergonomiska ansträngningar, kan fungera att övernatta i om man verkligen hittat en bra plats att invänta gryningen i.

Men om man vill ha en mindre skrymmande lösning, t ex för liggande nära en strandkant. Liggunderlag och kamo-nät som en filt funkar ju, men jag tänker att det vore bra att få upp nätet bara några centimeter från kroppen för att kunna röra sig lite utan prassel. Lösa tältpinnar? Någon form av smidig upphängning?

http://www.cabelas.com/product/Ameristep-reg-Doghouse-Blind/1619008.uts
Enkelt att sätta upp och rymligt. Värre att fälla ihop igen men det brukar gå bra. Luckor åt tre håll + ingång på fjärde sidan och det går förstås att fota genom den också.
/Frode

Jag har ett sånt där. Till nöds kan man sitta två pers i det, men det är verkligen till nöds. Jag vill inte ha sällskap i mitt. Två stativ funkar absolut inte.

Jag är 180 lång och jag har övernattat i det, liggande på diagonalen. Funkar helt okej.

En nackdel är att det saknas låga fotoluckor, vilket många gånger skulle ge trevligare perspektiv. Den händige kan självklart fixa till något sådant.

Fälla ihop var svårt ända tills jag sökte på youtube.

Den här skulle jag åka och titta närmare på.

Har en liknande, och vill man ha/måste ha stativ, så går det, men är bökigt. Och väldigt bökigt att med stativ byta rikting/ flytta på sig . Skönt å sitta dock, då man har ryggstöd. Men för flexibilitet invändigt, kanske tält-liknande gömsle med walkstool är att föredra.

Den där har jag kollat på flera gånger och nu verkar de ha sänkt priset med 20 dollar också! Mycket bra.
Så den är helt klart ett bra alternativ för sittande och kanske rent av, men vissa ergonomiska ansträngningar, kan fungera att övernatta i om man verkligen hittat en bra plats att invänta gryningen i.

Men om man vill ha en mindre skrymmande lösning, t ex för liggande nära en strandkant. Liggunderlag och kamo-nät som en filt funkar ju, men jag tänker att det vore bra att få upp nätet bara några centimeter från kroppen för att kunna röra sig lite utan prassel. Lösa tältpinnar? Någon form av smidig upphängning?

ett alternativ när de inte finns grenar är ju att skaffa vanliga tvingar

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar