Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips för specifik slavblixtsituation?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arlemo

Aktiv medlem
Jag undrar om någon kan ge mig lite tips hur jag bäst lyckas med följande motiv. Frågan blir ganska lång eftersom jag ska försöka måla upp motivet...Hoppas någon orkar läsa och att ni inte blir bortskrämda av all text!

Det är en inredningsbild enligt följande:

Ett rum som är ca 4-5 m djupt med ett enkelt möblemang. Rakt fram, på andra sidan möblemanget, finns ett ganska stort fönster med en fantastisk utsikt (som är mycket ljusare än rummet).

Bilden ska tas från ett annat rum, genom en dörrpost av två normaldörrars bredd. Ovanför dörrposten sitter en skylt. Bilden ska tas ca 3-4 m från dörrposten så att karmen, lite vägg runt om och skylten kommer med (sedan möblemanget, fönstret och utsikten). Totalt avstånd från kamera till fönstret är ca 7-9 m.

Jag vill ha så "bra" exponering som möjligt på de tre delobjekten: förgrund med skylt ovanför dörrposten, själva rummet med möblemang och fönstret med utsikten.

Helst vill jag undvika blixtreflexer i fönstret.

Till min hjälp har jag 1 st 350D, stativ och 2 st blixtar 550 EX med/utan omnibouncers.

Jag utgår från en kombination av tid och bländare som ger en korrekt exponering av utsikten, helst med stort skärpedjup d v s så högt bländarvärde som möjligt. Sedan tänkte jag att en blixt ska lysa upp skylten och dörrkarmen och den andra blixten ska lysa upp rummet.

Tankefel än så länge?

Hur ska jag tänka med inställningar av blixtarna? Automatik hos blixtarna? Ska de "se" varandra? Lyser blixtarna olika starkt...o s v. Riktning på blixtarna?

Det går nog att experimentera fram något hyfsat tillsammans med övriga trådar och bruxen, antar jag, men skulle bli mycket tacksam för alla tips på vägen då jag har lånat den ena blixten på begränsad tid.

M v h
Tomas
 
Jag tycker ditt tänk låter sunt!

Jag har ingen aning om blixtarna behöver se varandra för att slå - testa!

För att undvika reflexer i fönstret räcker det väl med att rikta blixten åt andra hållet? Går inte det så kanske en bouncer modell större (typ vitt lakan eller paraply) är på sin plats.

Ta en bild - se vad som händer. Justera blixtarna var för sig och ta en bild till. Eftersom du har en digitalkamera kan du se resultatet och justera det som behövs direkt.

Som du förstår gäller det bara att prova sig fram och försöka ta med sig något till framtida problem.

Lycka till - och lägg gärna upp bilden när du är klar!
 
Använd möjligheten att läga ihop bilder i Photoshop, ta minst tre bilder var och en rätt exponerad för varje del av bilden, med eller utan blixt. Läg sedan ihop bilderna manuelt eller använd den funktion som finns för det i ps cs2, funkar utmärkt, kommer tyvärr inte på vad den heter just nu. / Johan
 
jmb skrev:
Använd möjligheten att läga ihop bilder i Photoshop, ta minst tre bilder var och en rätt exponerad för varje del av bilden, med eller utan blixt. Läg sedan ihop bilderna manuelt eller använd den funktion som finns för det i ps cs2, funkar utmärkt, kommer tyvärr inte på vad den heter just nu. / Johan

Tack för era svar!
Jo, jag har tagit bilder av motivet med enbart en blixt och sedan meckat i PS. Det går ganska snabbt då det är mycket enkla former som behöver markeras (fönster och dörröppningen).

Men jag skulle vilja lösa det hela direkt genom att använda den lånade blixten. Ser det som övning också.

/Tomas
 
Vill du ha båda rummen och ute bra så prova på kvällen (typ 9 - 10) när det är mörkare ute och ta en blixt med bounser i vart rum. men jag får en känsla av att det är skylten och utsikten som är viktigast så det är nog det enda att vänta tils det är nog mörkt (en kameras största problem är för stora kontraster).

Mvh Erik !
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.