ANNONS
Annons

Tips för smidig skanner?

Produkter
(logga in för att koppla)

ISO1600

Ny medlem
Hej!

Har en cirka 10 år gammal Agfa Duoscan F40 som jag nu tänkte pensionera (pga kompatibilitetsproblem med OS X Lion). Har tidigare använt mig av Silverfast tillsammans med denna scanner och fått bra resultat. Numera fotograferar jag nästan uteslutande digitalt och i de fall jag scannar något är det främst för skissändamål vid formgivningsprojekt. Undrar därför följande…

Klarar jag mig med en tunn, smidig CanoScan LiDE210? Den väger bara 1,6 kg vilket skulle göra den portabel och lätt att gömma undan. Vet att tidigare CIS-scanners kunde ha problem att få hela objektet i skärpa vid 3D-inscanningar, gäller detta fortfarande? En annan grej… jag scannar ibland i linartläge (streckoriginal) – fixar Canons egna ScanGear detta bra och inte allt för plågsamt långsamt? Eller gör jag bättre i att skaffa mig en CCD-scanner? I så fall vilken? Den får gärna vara något sånär portabel.

Förresten… sidofråga… en vän har en Epson V330 photo (CCD-scanner). Hon har problem med reflektioner i den scannade bilden trots att originalet varit ett matt papper (förvisso med tjockare penslat lager färg på vissa ställen där reflektionerna uppstått). Inget jag upplevt med min gamla Agfa. Tips? Jag är också intresserad av att veta om någon haft liknande problem med LiDE210?

Har du svar eller åsikter på bara något av ovanstående är jag tacksam för din input! Även tips om liknande smidigare scanners är av intresse!
 
Ingen som har något tips? Undrar fortfarande om ni har något tips på smidiga scanners.

Dessutom undrar jag vad för scanner ni tycker duger för färgäkta tryckdugliga inscanningar av påsiktare. I denna kategori kan scannern vara klumpigare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.