Annons

Tips för riktigt grova korn?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joflopp

Aktiv medlem
Har läst en del inlägg på forumet som ger en del tips om hur man får grova korn. Jag är fascinerad av bilder med rejäla korn och efter att ha funderat i en massa år men aldrig kommit till skott så ska jag nu fixa ett enklare mörkrum för att sedan göra en djupdykning i kornens underbara värld. :)

Nu är kruxet att jag har inte varit i ett mörkrum sedan i början på åttiotalet då jag var i skolans mörkrum, så jag har i princip inga kunskaper utan får helt enkelt lära mig allt från början.

För att inte hela sommaren ska gå åt till misslyckade experiment så undrar jag om någon vänlig själ kan ge mig en spark i rätt riktning?

Hur uppnår jag de riktigt grovkorniga bilderna?
Som jag har förstått det så ger en för lång framkallningstid och sura stoppbad grövre korn. Hur mycket längre än normalt? Hur länge innan filmen är helt förstörd? Vilka filmer är mer lämpliga än andra?

Någon som vet om det finns några riktvärden för olika filmer? Det finns bevisligen fler som är fascinerade av grova korn, någon som kan ge detaljerade tips utifrån egna erfarenheter?

Vad gäller kemikalier så verkar folk förespråka Rodinal. Är det den som gäller?

Kan jag förstärka kornigheten vid kopieringen? Finns det några papper att föredra framför andra? Kemikalier?

Massa frågor men jag hoppas att någon kan ta sig tid. :)
 
Pressa filmen ett par eller tre steg, använd grovkornig film, använd rodinal som framkallare.

Köp en T-Max 3200 och pressa den två steg och sen i rodinal, så ska du få se på korn.

/Henri
 
Vilka filmer är lämpliga för pressning i syfte att få grova korn? Hur många stegs underexponering är att rekomendera?
Har fått tips om Tri-X och Delta, finns det fler lämpliga kandidater?
 
Nu var det länge sedan jag försökte få grova korn i filmer men då det begav sig så använde jag pressad Tri-X och Rodinal. Sedan vill jag minnas att jag på 70-talet experimenterade med att skapa krackelerad film genom att framkalla Tri-X i hög temperatur (35°?). Tyvärr minns jag inte vilka tider etc. som gällde men det finns kanske någon annan på fotosidan som kan bidra med kunskapen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.