** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips för mer kontrast och "liv" i svartvit kopia?

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Har problem med en svartvit bild som jag är helnöjd med på skärmen men som blir platt, livlös och kontrastlös på papper.

Tacksam för rekommendation på labb, papperstyp, samt ev. justering att göra innan filen laddas upp till labb.

Bild inklistrad nedan. Större version finns här:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/977381.htm

På min kalibrerade skärm tycker jag det är en fin lyster i kontrasterna samtidigt som jag kan urskilja separation både i det svarta och i de ljusa partierna.

Vad skall man tänka på för att få liknande kvalité på papper?

Har hittlills skickat till Crimson Prefix och har varit helnöjd med alla andra bilder (dock har majoriteten varit färgbilder).

Bilagor

• 6180-0902_forum.jpg
    6180-0902_forum.jpg
    60.6 KB · Visningar: 257
Hej Dan.
Tycker också att bilden ser bra ut på min kalibrerade skärm så jag får försöka gissa mig till varför det går snett.

Har du testat att "soft-proofa" bilden mot crimsons tryckprofil? Om inte så testa att ladda hem den profilen och sen jämföra och se hur bilden kommer se ut med den profilen. Kanske går att se någon tydlig förändring i kontrast eller liknande som går att kompensera för.

Jag brukar själv printa bilder hos crimson och har varit mycket nöjd hittills så jag har ingen riktig koll på andra labb -vet dock att procenter gör bra printar och andra mer professionella labb som diabolaget eller andra kan säkert hjälpa till, men då pratar vi ju om andra pengar än crimson...

Vilket papper har du printat bilden på? Matt eller blankt? Om du inte redan testat så prova att ta blankt papper -det brukar ge lite mer kontrast.

Lycka till.
Mvh
Danie.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar