Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips för mörkare himmel

Produkter
(logga in för att koppla)

Arosfors

Medlem
Jag har ett problem som börjar störa mig alltmer och som jag tror att jag delar med de allra flesta.
En alltför ljus himmel sabbar kompositionen vid landskapsfotografering. Det har till och med gått så långa att jag har börjat göra allt för att få med så lite himmel som möjligt på bilderna. Jag letar efter träd, huskroppar, ja allt möjligt som jag kan placera ivägen. Men det skulle vara trevligt att få till en bra bild ändå, utan detta.
Jag har nyligen sett till så att jag har polarisationsfilter till samtliga objektiv, men jag har inte hunnit testa om detta är tillräckligt.
Ibland är ju faktiskt himlen helt utan kontraster (soldis eller jämngrå trist himmel) och då hjälper ju knappast ett pol-filter.
Jag undrar därför vilka övriga filter jag kan ha användning för. Filter är ju dyrt - speciellt för mig som måste köpa två storlekar, bl.a 77 mm - och jag måste därför prioritera ganska hårt.
Jag har funderat på om ett graderat gråfilter av något slag, men då skulle man egentligen behöva satsa på ett system typ Cokin, där man själva kan bestämma var graderingen skall börja i bilden och om man vill ha den snett (hoppas ni förstår vad jag menar). Hör av Er med tips och synpunkter. Kanske har någon en flexibel och billig hemmagjord lösning på problemet som kanske funkar mycket bättre till och med.. Grejen är ju att det skall vara hyffsat smidigt att hålla på med ute i fält också... (Jag har inte små krav eller hur?)
 
Jag har inte kört med tonade filter utan använt mig av polfilter (som i vissa fall kan göra himlen mörkblåare) och i de fall som det varit för stor skillnad i ljus mellan mark och himmel har tagit två bilder och monterat i Photoshop.

peterA

Först en överexponerad:
 

Bilagor

  • överexponerad.jpg
    överexponerad.jpg
    58 KB · Visningar: 730
Sen kombinera dem i Photoshop och ändra i respektive bilds nivåer för att få rätt balans. Det här är inget exempel jag är stolt över, men kanske det funkar som enkelt exempel på teorin :)
 

Bilagor

  • kombinerad.jpg
    kombinerad.jpg
    54.7 KB · Visningar: 726
Kan väl tillägga att jag själv köpt ett graderat gråfilter från Cokin som är stort nog för att passa till det objektiv som har den störst diametern.

Precis som du har jag objektiv med olika diameter vilket krånglar till det en aning. Har därför ingen hållare utan håller helt enkelt filtret framför gluggen med kardan.

Har funderat i banor som att köpa en hållare som passar till den största gluggen och sedan själv försöka konstruera någon slags mekanism så det även passar på de med mindre diameter.

Visserligen kan man köpa en adapter så hållaren även passar på mindre objektiv, men då måste man hålla på och fibbla med ytterligare en pillig pryl vilket jag gärna slipper.

/Joakim
 
tycker man ser direkt pa en bild om grafilter anvants, savida det inte ar en mycket enkel komposition.. man kan inte fa sin kamera att branna av tva exponeringar direkt efter varandra pa nagot satt?

/G
 
G Nilsson skrev:
tycker man ser direkt pa en bild om grafilter anvants, savida det inte ar en mycket enkel komposition.. man kan inte fa sin kamera att branna av tva exponeringar direkt efter varandra pa nagot satt?/G
Jovisst, bracketing med variation av t ex exponering är en vanlig funktion. Men det brukar vara tre exponeringar i följd :)
 
Om du plåtar digitalt är två råkonverteringar av samma bild, en där himlen ser ut som du vill och en normal, ett tips. Lägg de två bilderna i varsitt lager och måla fram det du vill ha från respektive bild i lagermasken. Ta gärna i så det blir för mycket och justera sedan opaciteten tills du blir nöjd.
Två exponeringar tycker jag kan vara överflödigt, och funkar ju bara om du har ett rejält stativ.
 
Råkonverteringar kan ju vara ett bra sätt, men det gäller att kolla så att det inte blir en totalt utbränd himmel eller svarta partier i det mörka. De går ju inte att rädda i framkallningen av raw-filen.

Jag har fått se effekterna av det eftersom jag tar underexponerade bilder av inomhus-sport-evenemang med 70-200/4L som jag sen "framkallar", men ibland har jag gått på för hårt och fått helmörka partier som inte kan rädda...
peterA
 
en grej bara: Tråkiga kontrastlösa jämngrå himlar finns det inget filter som råder bot på. Enda alternativet i det fallet är att invänta trevligare himmel. :)
 
Walle skrev:
en grej bara: Tråkiga kontrastlösa jämngrå himlar finns det inget filter som råder bot på. Enda alternativet i det fallet är att invänta trevligare himmel. :)
Man skaffar sig naturligtvis ett lager av olika himlar för olika ändamål och byter ut himlen i Photoshop.

Har man t.ex. träd med glest lövverk kan det vara knepigt men annars brukar det vara lätt att byta.

Alternativt går man in här och hämtar någon av dom hundratals himlarna här:

http://www.freefoto.com/browse.jsp?id=15-44-0
 
Några av mina tankar bara.

1. Köp bara filter till det objektiv med störst filtergänga, step-down ringar finns i det allra flesta storlekar, och kostar oftas bara strax över 100-lappen.

2. Fota vid rätt tidpunkt på dagen och vid rätt ljus! Naturen är oftast inte generös med fint ljus...

3. Med polfilter får man (iaf jag) absolut tillfredställande effekt. Det gäller bara att komponera bilden så man inte har rakt med- eller motljus... kan vara svårt i vissa lägen, men...

Blå himmel med polfilters hjälp:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=549806
 
Tackar för svaren

Joo... ....det lutar nog åt lite olika ND-filter, men tipset med två versioner av samma NEF-bild var ett smart grepp som jag inte tänkt på.
Personligen har jag - utan att lägga några moraliska aspekter på saken - lite svårt att tänka mig att helt byta himmel och även om jag kunnat tänka mig det, så var det just det där med lövverk och grenar ivägen som ofta gör det hela näst intill ogörligt.

Men tack hörni, för synpunkterna.

PS. Varför finns det inte stepringar från 77 till 62 mm. Det hade ju underlättat något. Kanske...

Keep shooting
 
ANNONS