Annons

Tips för lama bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lajka

Medlem
Jag har ett problem när jag fotograferar (med färgrulle) i befintligt ljus tex utomhus, mina bilder blir oftast lama, med det menar jag antingen grådaskiga eller för mycket "semester bildsliknande" färger, skarpa kontraster osv. Jag har tittat runt här på fotosidan och sett att vissa har fotograferat i befintligt ljus men fått en helt annan klang i bilderna, en mjukare mer intressantare ton både i färg och kontrast.
Hur uppnår man detta? finns det teknisk utrustning? filter?
Hoppas min fråga framstod, är lite svårt att förklara vad jag menar...

Mvh//Pernilla
 
Oftast är det fotoaffärerna som kopierar bilderna så neutralt som möjligt.

Vad andvänder du för film? Ett tips kan vara att pröva en negativ färgfilm med mer tryck i. Tex Kodak Portra 160VC eller liknande.
 
Steg ett skulle jag nog säga är att använda en film som "boostar" färgerna, typ Kodak Ektachrome ExtraColour eller Ektachrome 100VS. Ett polfilter kan vara användbart i vissa lägen. Sen ska man vänta tills ljuset är "rätt", oftast är kväll och tidigt morgon bättre än mitt på dagen.

Greven

[Edit] Dessa filmer är dia, men det går ju att få det på papper med om man vill, eller scana.
 
Lajka skrev:
Jag har ett problem när jag fotograferar (med färgrulle) i befintligt ljus tex utomhus, mina bilder blir oftast lama, med det menar jag antingen grådaskiga eller för mycket "semester bildsliknande" färger, skarpa kontraster osv. Jag har tittat runt här på fotosidan och sett att vissa har fotograferat i befintligt ljus men fått en helt annan klang i bilderna, en mjukare mer intressantare ton både i färg och kontrast.
Hur uppnår man detta? finns det teknisk utrustning? filter?
Hoppas min fråga framstod, är lite svårt att förklara vad jag menar...

Mvh//Pernilla

Det mesta har med ljuset att göra. Om det är dåligt så blir det inte bra.

Undvik att fotografera vyer på dagen mellan ca 11-16. Gå endera ut på morgonen eller invänta kvällsljuset.

När solen står högt på himlen så blir skuggorna hårda & reflexer släcker ut färgerna, det sista kan dock i viss mån avhjälpas med ett polfilter som släcker ut reflexerna & ger mustigare färger i grönska, himmel & vatten.

Som sagt. Ljuset är A&O för en lyckad bild & inget filter eller film i världen kan "trolla fram" samma förutsättningar som bra ljus!

//Larsa
 
Du får tänka på att bra objektiv är bra för att du ska få snygga kontraster och färger. Bra objektiv ger inte bara skarpare bilder! På din utrustningslista såg jag att du hade två zoomar som inte verkar något vidare bra. Du kanske borde komplettera med någon fast glugg. Självklart så är inte objektiv allt utan du ska också ta hänsyn till vilken tid på dagen du fotograferar.

MVH FELIX
 
Hehe, ett ganska sent svar kanske... men förhoppningsvis kanske någon har nytta av det.

Det jag skriver syftar på skanning av negativ:

1. Skanna med så låg kontrast som möjligt så du får med teckning i alla hög och lågdagrar, finns förhoppningsvis funktioner för att kolla detta på bättre sätt än med blotta ögat i skanner-programmet.

2. Photoshop. Använd verktygen Selektiv färgförändring, färgbalans och kurvor. Glöm inte att sätta svart och vit punkt först :) Svartpunkten ska alltid vara 5 och vitpunkten alltid 245. Detta för att det ska gå att skriva ut utan igensvärtade lågdagrar och utan utfrätta högdagrar. Man ändrar inställningarna för svart och vitpunkt i kurvor genom att dubbelklicka på den vita och svarta pipetten i kurvor.

3. Lägg samman alla justeringslagren med bakgrundslagret och spara. Glöm inte att jpeg är för semesterkompaktfamiljefotografer.
Jpeg använder man bara om bilder ska visas på internet.

Du ska alltid skanna i Adobe RGB och alltid i 16 bitars TIFF -om inte, så kan du lika gärna fota av ditt neg med en digitalkompakt mot ett fönster och invertera bilden i photoshop.

Sist men inte minst så handlar det om erfarenhet och ett öga för att se var man behöver ljusa upp vissa partier i bilden och var det behöver mörkas ned. Alla bilder måste efterbehandlas, undantaget är väl diafilm då.

Lycka till!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.