Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips För Kreativt Gruppfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

malinkatarina

Aktiv medlem
Hej!
SKa fota en grupp på 20 personer i företagets lokaler. Vet inte ännu hur lokalerna ser ut, men jag vet att det inte ska bli ett "skolfoto" jag ska komma hem med. Har lite begränsat med portabelt ljus:

2 st Elinchrom De-lite, med 2 softboxar som är rätt små - den ena lite större än den andra.

En Canonblixt till kameran som jag kan slava med -men den kan inte användas samtidigt som de-liten.

En liten reflektor, men kanske kan jag få tag på något större vitt på kontoret.

I övrigt har jag en 5D och tänkte använda mitt 17-40 objektivt, alternativt 50 mm beroende på hur det ser ut. Och det ska vara lite kreativt, men alala ska ändå synas... TIPS PÅ LJUSSÄTTNING SAMT UPPSTÄLLNING mottages tacksamt!

Malin

Ha, det kan vara värt ett försök! Är bara inte säker på att dubbelhakorna som kommer fram skulle uppskattas ;o).

Körde du blixten med en bouncer rakt upp bara?

Körde med med vidvinkelskivan på blixten nerfäld (annars lyser inte blixten upp kanterna) och blixkompensation -1 om jag minns rätt.

Det finns ju alltid photoshop mot dubbelhakor men det kommer ju då krävas lite efterarbete.

Allt beror ju på vilken sorts gäng du ska fotografera. Vissa är ju hur stela som helst och vill absolut inte skoja till det på något sätt.
Är det rätt sorts folk kan du säker få någon att klättra upp på ryggen på en annan om inte alla 20 får plats.

Har en känsla av att det är rätt sorts folk... ;o) Däremot har jag inte en sån avancerad blixt, så det där med vidvinkel på den kan jag glömma! Men jag ska se hur mycket tid jag har på mig för experimentering!

Ska ni tvunget vara innomhus? Annars kan ju ett tips vara att samla gänget ute och själv plåta "nedåt" från antingen en stege eller ett fönster ett par våningar upp. Bara att plocka ut blixtarna om du behöver extra ljus.

Jag tror dessvärre att det blir inne - kanske kan jag övertala dem att ta en extrabild med globen i bakgrunden. Kan bli häftigt med vidvinkeln!
Vi skulle egentligen ha fotat på Skansen men pga tidsbrist för deras del ska jag till deras kontor istället.

Ah.. Lite synd men tyvärr den vardagen vi lever i;) Fast om du riggar ljus mm tar det på sin höjd 5 min att skicka ut dem och instruera dem att titta upp mot dig i fönstret. På ett kontor har du det betydligt värre med både ljus och kanske även utrymme. Plåta gruppbild med vidvinkel är inte att rekomendera om du inte vill ha vanställda kroppar ute på sidorna.

Kan vara en idé - ska åka i god tid så jag ser vad jag har att spela med.
Vidvinkel funkar så länge man inte fyller hela bilden med folk ut i kanterna. lite upprätning efter så blir det ok. Brukar ta både och - "för säkerhets skull...." :eek:)

malinkatarina skrev:
Har en känsla av att det är rätt sorts folk... ;o) Däremot har jag inte en sån avancerad blixt, så det där med vidvinkel på den kan jag glömma! Men jag ska se hur mycket tid jag har på mig för experimentering!
Om du har en omnibounce till blixten kan det också fungera. Vad som helst som hjälper till att sprida ljuset i sidled kan fungera (en vit plastmugg?)

Är det ett stort rum och högt till tak så finns det risk för att inte ljuset räcker till.Stor bländaröppning kan bli önskvärt eller ett par lösa slavblixtar utplacerade på strategiska platser.Jag gjorde en sån tagning en gång,och det är otroligt mycket ljus som går till spillo runtomkring motivet.Men du kör ju med digitalkkamera,det går ju lätt att på liknande utrymmen simulera tagning och se på ett ungefär hur ljuset räcker till.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar