Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips för bra konsertbilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

DrinkTheCyanide

Avslutat medlemskap
Hej! Jag ska snart ut och fota ett band som ska spela och jag undrar om det är någon som kan ge bra tips på vilka inställningar man bör ha på kameran för att få bra bilder i dåliga ljusomständigheter?
Jag fotar med en Nikon D40 och objektivet jag tänkte använda mig av är Nikkor 50mm 1:1.8 D. Sägs att det är ett väldigt ljusstarkt objektiv så jag tänker testa det nu.
 
Hej

Nu har jag inte jättemycket erfarenhet. Men de gånger jag fotat konserter har det visat sig vara effektivast om man kör med spotmätning på ansiktet på personerna i bandet. Med Matrix eller Centrumvägd mätning blir det lätt konstiga exponeringar med tanke på alla lampor hit och dit.

Mycket mer tips har jag tyvärr inte.

Lycka till! :)
 
jag brukar ha kameran på halvautomatik där jag väljer bländare och kameran tiden. sen ställer jag in att den ska underexponera en viss mängd, och denna mängd testar jag mig fram till i början. funkar för de flesta ljussituationer. och så fotar jag i raw så jag har så stora möjligheter till justering i efterhand som möjligt. ljuset ändrar sig så fort att det är svårt att ha en viss inställning hela tiden. om det inte är fast ljus då, som det är på vissa mindre scener.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.