Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips för bästa pris på analog film?

Produkter
(logga in för att koppla)

hstrand

Aktiv medlem
Som några få av er redan vet, så är ju kvalitén på den analoga filmen helt överlägsen den digitala tekniken. Lite irriterande är det dock att vissa handlare har slutat att sälja film.
Kan någon ge ett tips där de har bra priser på Kodak T-Max 100 och Tri-X, 120 film?
Finns säkert ut på nätet. Har dock ingen egen erfarenhet av att handla film över nätet. Tips tas tacksamt emot. Mitt favoritställe i Sthlm säljer inte längre analog film. Hur man nu kan komma på en sån dum idé????
mvh, Håkan Strand
 
Jag beställer ibland från Photax (www.photax.se)
De har ok priser. Är du storanvändare kanske det kan vara idé att köpa 30,5-metersrullar, tomkassetter och dagljusladdare. De har mycket såna grejor också.
 
Eftersom de flesta amatörfotografer, vilka förut använde negativ färgfilm eller dia, numera gått över till digitalt är det inte samma förtjänst att sälja film längre. Förut kunde handlarna få mängdrabatt men nu kommer man inte upp i de beställningskvantitéter som krävs för att få rabatterade priser. Många slutar därför sälja film. Det räcker inte med de små mängder färg, dia och svartvit film som man kan få avsättning för idag, även om de skulle kunna sälja en del. Det blir alltså specialfirmor som Photax man får vända sig till, vilka fortfarande säljer mycket eftersom de får alla kunder från andra handlare som lägger av med film och analogt. Men i lilla Växjö kan man t.ex fortfarande köpa svartvit 120-film i två av tre fotobutiker, Jag har kollat lite på priserna och Hegethorns i Nässjö tillhör de absolut billigaste vad gäller svartvit 120-film.
 
TUSEN TACK!!

Tusen tack för era svar, Mattias och Nils.
Ska genast beställa MASSOR av film.
mvh, Håkan Strand
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.