Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips för att skärpa upp oskarp bild.

Produkter
(logga in för att koppla)

Tokv41

Aktiv medlem
Finns några bra guider för att göra detta i PS? Typ skakningsoskärpa och liknande... Har testat oskarp mask men det fungerar inte riktigt så som jag skulle önska..

Tacksam för alla tips..

Tyvärr så kan du inte rädda redan oskarpa bilder. Skärpeverktygen i PS är egentligen inte skärpa. Det ser bara ut som det. Vad verktygen gör är att öka kontrasten lokalt i varje pixelområde. Så om din bild är för suddig så kommer bara kontrasten i suddigheten förstärkas.

I övrigt finns det gott om tekniker för att använda skärpeverktygen i PS för olika ändamål. Men oskarp mask räcker långt i de flesta fall tycker jag. Jag har för mig att Moderskeppet.se har en videoguide som förklarar det här pedagogiskt och bra.

Håller med föregående skrivare,

men är det enkel rörelseoskärpa kan man ibland använda Filter->Sharpen->Smart Sharpen och sedan ställa in motion blur. Därefter vidtar ett ganska tråkigt jobb med att finna rätt vinkel på rörelseoskärpan. Kan inte göra underverk, men kan rädda enstaka bilder.

Lycka till!
/Martin

ANNONS