Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips ang. present-porträtt

Produkter
(logga in för att koppla)

freka586

Aktiv medlem
Jag tänkte ge ett inramat porträtt i present.
Tänkte därför passa på att undersöka vilken post processing, om någon, som andra tycker kan vara lämplig?

Alla tänkbara idéer och diskussioner kring dessa är välkomna. Sepiatonat? Svart-vitt? Lämpliga åtgärder i färg? Behålla huvudkänslan men fixa "detaljer"? Beskära/komponera annorlunda?

Skriv gärna någon kort rad om vad som gjorts, om ni presenterar ett förslag på förändring...

Bilagor

• before.jpg
    before.jpg
    67 KB · Visningar: 684
Jag antar att personen skall skriva ut och rama in bilden på riktigt så att rama in den sådär är väl inte direkt nödvändigt :p

Om man retuscherar såpass lite så att man knappt märker det tycker jag att det blir bättre. Alltså när hon tittar inte reagerar "oj! såhär slät hud har jag väl inte?"

Utan mer att du lägger på ett nytt lager, plockar bort det du inte vill ha, sedan drar ner opaciteten så att det inte blir lika tydligt.

Hej,
jag lekte lite med bilden, och så här blev det.

Vad gjorde jag?
1. Ett lager med Curves ökade jag kontrasten.
2. Det blir för starka färger då, vilket jag tog bort med ett lager Hue/Saturation där jag desaturerade bilden 35%
3. Då blir tyvärr ögon, läppar och hår lite livlöst, så jag suddade i masklagret så de framkom.
4. Jag ökade färgmättnad ytterligare i läppar och ögonbryn i bottenlagret.
5. För att ge lite "materialkänsla" lade jag på ett hue/sat-lager till där jag färgade bilden. Jag bytte till blandningsläge "soft light" och justerade ner opaciteten så det såg bra ut (70%)
6. Jag ökade djupkänslan lite genom att ludda till bakgrunden ytterligare med blur-verktyget.
7. En liten beskärning i underkant, annars känns den bra som den var...
8. Flatten
9. Lite enkel användning av skärpeverktyget (10+%) på "psykologiska punkter" där blicken vilar, för att få till en bra känsla.
10. Lade på ett till lager med en lätt vinjettering (Lighting effect med spotlight) och drog ner så att man bara anar den.

Typ så gjorde jag.

-Christian

Bilagor

• after.jpg
    after.jpg
    45.2 KB · Visningar: 586
...just det ja, din inbäddade färgprofil förvirrade mig ganska mycket. Jag är inte så bra på dom, men jag lyckades konvertera om den till sRGB...

Kul att pilla med bilder är det ju.
-Christian

Hm, jag har ibland noterat att färgerna ändras när jag exempelvis använder Save for web...
Var kan jag se färgprofilen?
Hur konverterar jag den?
Bör jag använda sRGB, Adobe RGB eller något annat exotiskt?

Hej,
nu är ju inte jag någon expert alls på detta, men jag tror att det är så att du ska ha sRGB. Din bild hade Adobe RGB med inbäddad profil, och jag gick in på Image>Mode>Assign Profile på bilden och bytte tillbaka till sRGB.

Jag tror att det finns någon artikel om profilhantering i PS, ta en titt där tror jag är bästa förslaget. Här är dom...
http://www.fotosidan.se/cldoc/4471.htm
http://www.fotosidan.se/cldoc/5041.htm
http://www.fotosidan.se/cldoc/5808.htm

Hälsningar,
Christian

cwe skrev:
<...> Din bild hade Adobe RGB med inbäddad profil, och jag gick in på Image>Mode>Assign Profile på bilden och bytte tillbaka till sRGB.
För att bilden ska visas korrekt i en annan färgrymd än den inbakade ska den konverteras, inte tilldelas som du gjorde med assign. Skiljer en hel del på hur bilden visas.

AdobeRGB är en större färgrymd och kan vara bättre att jobba i medan du redigerar men bilder som ska visas på internet bör göras till sRGB. Innan du sparar för webb (om du jobbat med AdobeRGB) ska du konvertera till sRGB för bästa resultat, annars sjunker mättnaden i färger ganska rejält som du kanske sett.

Digitalbilder för framkallning hos billigare labb (som inte tillhandahåller en anpassad profil) förutsätts ofta vara i sRGB, så för bästa resultat hos dessa labb bör dina bilder också konverteras om du jobbat i någon annan färgrymd.

P.S om ni skickar bilder till tryck så se alltid till att den använda färgprofilen är inbakad i bilden. Då visas den rätt på redigerarens skärm och konverteras också till CMYK på ett korrekt sätt.

Senast ändrad:
jag skulle satsa på en toning :)

lite fix i ps och sedan tonat, lite skärpa där den ska vara och lite kontrast

/Kristian

Bilagor

• before[1].jpg
    before[1].jpg
    42.1 KB · Visningar: 528
funkar iofs i färg också men jag är ingen höjdare på färgporträtt

/Kristian

Bilagor

• before[1].jpg
    before[1].jpg
    79.7 KB · Visningar: 529
en blandning av allt möjlight och jag känner att jag börjar tappa greppet om lagrena och färger mm... Men lycka till och jag tror att presenten uppskattas.

s/v är nog att föredra tycker jag iallafall då det inte finns risk för att man får misston i hudfärger etc...

/Kristian

Bilagor

• before[11].jpg
    before[11].jpg
    84.4 KB · Visningar: 520
Jamen, då måste jag pröva svart-vitt också...
Lekt på lite, vet inte om det blev bra egentligen...
-Christian

Bilagor

• after-bw.jpg
    after-bw.jpg
    46 KB · Visningar: 498
Tack för alla intressanta idéer!
Både de extremt kontrastiga och de sommarfräscha bilderna är riktigt läckra.
För själva presenten valde jag en mycket försiktig bearbetning - om man kallar det fegt eller tryggt är väl en smaksak ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar