Annons

Tips ang. dSLR-kameror, alternativt elektroniska?

Produkter
(logga in för att koppla)

Botemedlet

Medlem
Hej,
Jag har fottat i ett halvår med en Sony Cybershot DSC-W70 och börjat ställa högre krav på kameran, som den tyvär inte lever upp till. Häromveckan lånade jag min brors Canon EOS 350D, vilken jag trivdes med ordentligt. Den låg bra i handen och var väldigt enkel men ändå fullt tillräcklig. Så nu tänkte jag spendera mina surt förvärvade pengar till att invenstera i en ny kamera, en i klass med 350D.

Jag har frågat runt lite, och alla säger olika; "köp en 400D istället", "köp en nikon!", "slå till innan dom tar bort 350D helt och hållet", och så vidare. Detta har mig inte gjort något klokare, och jag har läst runt men det finns så OTROLIGT många olika kameror, och jag är inte så erfaren att jag kan välja ut en kamera bara genom att läsa..
Både 350D och 400D kostar en hel del, och jag är inte säker på att den 0,7" större skärm på 400D är värd den extra tusenlappen..

Så, skulle någon av er kunna ge mig lite tips på kameror liknande 350D, eller rent av säga vad ni tycker - 350D, 400D eller någon annan? Som sagt behöver det ju inte nödvändigtvis vara Canon.
Kameran ska i huvudsakligen användas till Landskap och Macro, men även porträtt i enstaka fall. Jag skulle även vilja kunna byta objektiv.

Skulle vara mycket tacksam för hjälp!
 
För jag vet inte om det är den bästa jag får för det priset, och att det känns nästan som om jag har låst in mig på canon-spåret, så att säga.. jag tycker ju om alla dom manuella funktioner, men jag bara tänkte höra om ni hade något tips på någon bättre kamera?
 
Zotamedu skrev:
Får du betalt av Pentax?
k100D är inte samma prisklass som D80.

D80 har inte nämnts tidigare i tråden, så var får du den ifrån? Eftersom trådskaparen funderade över en 350d, som är såvitt jag vet en utgången modell = begagnad så borde den ligga ungefär på samma pris som en ny K100D som är, i mitt tycke en mer prisvärd kamera med inbyggd anti-skak etc och inga överpriser på optik.

Eftersom du gillar dumma frågor: Får du betalt för att posta meningslösa inlägg?
 
Martin-B skrev:
D80 har inte nämnts tidigare i tråden, så var får du den ifrån? Eftersom trådskaparen funderade över en 350d, som är såvitt jag vet en utgången modell = begagnad så borde den ligga ungefär på samma pris som en ny K100D som är, i mitt tycke en mer prisvärd kamera med inbyggd anti-skak etc och inga överpriser på optik.

Eftersom du gillar dumma frågor: Får du betalt för att posta meningslösa inlägg?
Trodde jag var i en annan tråd. Men frågan kvarstår.
 
bah.. om du tycker att 350D låg bra i handen har du inte provat mycket..

Gå till en affär och kläm på alla modeller och se vilken som känns bäst!
 
Eftersom du verkar trivas med 350D och din bror har en så kan ett tips vara att också välja canon för då kan du och din bror dela eller låna objektiv av varandra.
/ Micke
 
Förstår ni nu vad jag menar? Ni säger alla olika!
Och ja, jag tänkte jag skulle gå till en affär och klämma och testa där.. Men jag kollade också på pentax K10D.. Vad sägs om den?
 
Botemedlet skrev:
Förstår ni nu vad jag menar? Ni säger alla olika!
Och ja, jag tänkte jag skulle gå till en affär och klämma och testa där.. Men jag kollade också på pentax K10D.. Vad sägs om den?

Den har jag själv och kan rekommendera mycket starkt. Skulle jag få 10.000kr och var tvungen att köpa en kamera skulle köpt en likadan utan tvekan.
 
Jo.. Det skulle jag nog också gjort, men jag tjänar bara 13000 på mitt sommarjobb, om ens det, och det är min enda inkomst utöver studiebidraget, så jag skulle gärna vilja ha en del över ju. Men den gick på 7000? Vad köpte du din för?
 
Ja.. Men alltså,.. Vad är det jag förlorar om jag köper den billligare varianten? Och tycker du att den är ungefär likställd med en EOS 350D? (samma mängd manuella kontroller, samma brus vid samma ISO osv..). Det är just att kunna kontrollera mycket manuellt som jag är ute efter.
 
K100D: Bättre byggd, bättre sökare, bildstabilisering, bättre kitglugg.

350D: Snabbare autofokus, större buffert för seriebildstagning, 2 till mp.

I övrigt är de nog ganska likvärdiga men Pentaxen har kanske några fler funktioner typ autoISO och spotmätning.
 
papi skrev:
K100D: Bättre byggd, bättre sökare, bildstabilisering, bättre kitglugg.

350D: Snabbare autofokus, större buffert för seriebildstagning, 2 till mp.

I övrigt är de nog ganska likvärdiga men Pentaxen har kanske några fler funktioner typ autoISO och spotmätning.

Plus att den är billigare..
Ja, nu ligger ju Pentaxen på plussidan, men jag får se hur dom ligger i handen!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.