Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

tips: 300mm-400mm-500mm???

Produkter
(logga in för att koppla)

olah46

Aktiv medlem
Hej har en d70 och skulle vilja prova ett lite längre tele för mest naturfoto (tror jag). Är det ngn som har tips på prisvärt förslag? Ngt skral portmonä för tillfället ?! Eller vilket beg man skall hålla utkik efter ( och undvika ) ?!

Sjäv har jag valt Sigmas 100-300 f/4. Funkar bra med 1,4 converter d.v.s. 420 mm f/5,6. Skall man ha ljusstarkare springer det upp i dubbla priset.
Nikon har en fast 300 f/4 som går på ca 13000 kr ny. Går kanske att hitta för hälften begagnat.
Skall man har riktigt billigt finns ju alltid sigmas 70-300 som sägs vara ok. Går inte att jämföra med ovanstående dock..

Beror lite på vilka motiv som lockar. Eller om det är alla motivsituationer som lockar..:)

-Är det fåglar så hade jag valt tex Tamrons 200-500 som förstaobjektiv.
-Är det naturutsnitt och kanske lite fåglar så kanske ett Sigma 100-300 f/4 + converter.
-Vill du vara försiktig så gör du som jag gjorde runt -98. Jag hade min eos500 med standardzoom och ville nå lite längre, ta utsnitt av natur, lite fåglar och närbilder... Wwee!! Det var många krav på en gång!!

Jag hittade då ett objektiv på marknaden som fyllde mina krav. Sigma 70-300 4,5-5,6 APO "Macro". Den gav mig allt jag ville ha utom kanske byggkvalitet, bra AF och bästa skärpa. Men jag var mest upptagen av att få testa ut flera olika motiv och uttryck.. Kanske du ligger där också?

Jag hade tvärt gjort samma objektivrunda idag som jag gjorde då! Det utvecklade mig enormt och förberedde mig inför många vidare/senare val av utrustning! Många av bilderna med det objektivet är fortfarande ngr av mina bättre.

En av mina favoritfågelbilder är faktiskt mitt livs första fågelbild med det Sigmat;)!

Lycka till!

MVH Niclas,

Jag kan tipsa om ett objektiv som jag är väldigt nöjd med, kör själv med en D70.

Sigma 400 f/5,6 APO tele macro, köpte det begagnat här på FS. Ett otroligt skarpt objektiv med ett bra stativfäste som är roterbart.

Du kan titta bland mina bilder, där finns många bilder som är tagna med det objektivet.

/Göran

Håller med Niclas, Tamron 200-500 är ett underbart objektiv!! Kostar runt 10000 i Sverige och några tusen mindre från tex Tyskland. Även jag använde Sigma 70-300 APO tidigare, som är ett trevligt alternativ i den lite mer överkomliga prisklassen. Skärpan på 300mm är inte på topp, men förmodligen inte sämre än något annat alternativ i den klassen.

/Per

men Nikon Objektiv Af 70-300/4-5,6D Ed då ??

Tackar för dessa svar - men med tanke på portmonän får man kanske vänta lite eller varför inte :
Nikon Objektiv Af 70-300/4-5,6D Ed ??

Den har fått lite halvdana resesioner dock ...

skutte skrev:
Jag kan tipsa om ett objektiv som jag är väldigt nöjd med, kör själv med en D70.

Sigma 400 f/5,6 APO tele macro, köpte det begagnat här på FS. Ett otroligt skarpt objektiv med ett bra stativfäste som är roterbart.

Du kan titta bland mina bilder, där finns många bilder som är tagna med det objektivet.

/Göran

Jä**a Göran!

Nu blev jag så sugen att jag klickade på BHPhoto.com som hade en beg Sigma 400/5.6. Nåväl den gör mig ju knappast ruinerad så den verkar ju väl värd att testa - utifrån den bilden du refererade till.

// Johan

Skulle rekommendera ett begagnat nikon Af300f4. Den gammla modellen hittar du för 3000-4000Kr,men den har ganska slö autofokus (som 70-300mm ungefär). Det är dock mycket skarpare!

Om du har råd att lägga närmare 7000kr så hittar du den nyare varianten med Afs motor och bättre närgräns.

Mvh Jonas S

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto