Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tipps på programvara för sfäriska foton?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kanske inte så lätt att svara på vad som är BÄSTA programmet. Det finns många val Hugin t ex (fritt, kompetent och gratis), PtGUI koster ngn tusenlapp.
Googla på 360 panorama så får du andra förslag

Hej Jan, tack för ditt svar:
PtGUI verkara vara ruggigt kompetent.
Skall kolla vidare på det.
// Mats W

Nu har jag gjort ett snabbprov av Autostitch.

Jag tog åtta bilder av åkern och skogen härintill. Det är två bilder i höjdled och fyra i sidled.

Programmet är mycket enkelt. Man behöver bara markera de bilder som ska vara med i panoramat. Man behöver inte tala om i vilken ordning de ska ligga när programmet ska sy ihop dem. Det listar det ut av sig självt.

Som synes så slarvade jag lite så högerkanten blev lite konstig, men jag tog alla bilderna handhållet och utan att sikta så jättenoga. Jag ska nog prova det här programmet lite till, för det var busenkelt att använda. Man bör antagligen vara lite noggrannare än vad jag var i det här första försöket, så nästa gång ska jag använda stativ.

Med tanke på maxstorleken på bifogade filer i detta forum så kanske det inte är så lätt att se hur bra/dåligt det blev. Dessutom borde jag antagligen ha justerat ljusheten på bilderna innan jag gav dem till Autostitch, men det var som sagt ett snabbtest.

Bilagor

• pano_2014-08-20_small.jpg
    pano_2014-08-20_small.jpg
    93.6 KB · Visningar: 58
ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto