Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tipps om digitalkamera!

Produkter
(logga in för att koppla)

sukram

Aktiv medlem
Hej!

Jag har fotat dragracing hela sommaren nu med min olympus 2020z och det har blivit mycket bra bilder och jag är kanon-nöjd... har över 1600 bilder på nätet och fått mycket respons... nu tänkte jag köpa en ny kamera till våren.. i typ mars/april...
Jag vet att det är lite svårt att se frammåt så långt.. men vad tror ni är en bra kamera? har kikat på olympus E20 och den verkar vara i min smak även om den är aningen för dyr än så länge så hinner den väl sjunka lite i pris till mars/april tänkte jag? gillar även att den tar AA batterier så kan man ha med backup eller springa in på statoil och köpa fler om det kniper... gilla inte sååna specialbatterier.

Dragracingsäsongen börjar ju i typ maj. Det är alltså Dragracing jag fotar för det mesta och det innebär ju ganska mycket actionbilder och snabba ryck... jag har klarat mig bra med min olympys 2020z trots att det inte är nått fartvidunder.

Dom bilder ja tagit nu har mest varit för nätet... men jag har fått mer och mer förfrågningar att sälja bilder som dom vill ha på väggen i garaget osv... och därför måste jag gardera mig med en bättre kamera för att kunna erbjuda utskrivbara bilder som är bra nog, från min olympus har jag utan problem kunnat få utskrivet från lab i A4 med kanonkvalite.

Tacksam för tipps =)

http://ek.dnsalias.net/ (sidan ligger på min burk så den är nog inte så jättesnabb.... detta i väntan på ny server)

där ligger mina bilder för tillfället

Tack!

Mvh
Markus

Har inga synpunkter på val av kamera, men om du vill ha tips på hur man optimerar arbetsflödet för den typ av fotografering du pratar om och hur man får ut mesta möjliga deg av det så tycker jag att du skall gå till www.photo.net och läsa igenom alla diskussionstrådar som Darron Spohn och Darryn Patch har deltagit i. Där har du en guldgruva av tips från två duktiga affärsmän och fotografer som håller på med precis samma sak som du. Fast i deras fall handlar det nog om motorcyklar.

hallo,
som tidigare E10 ägare kan jag påtala en del om denna kamera, se tråden o kolla mitt inlägg;

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=740

om du börjar få betalt (trevligt) så tycker jag att du ska satsa på en ännu bättre digital kamera, en D1, X eller H (Nikon) eller en 1D eller D30 (Canon).

E10,E20 är inte lika flexibel som en riktigt system kamera och man kanske kan leva med begränsningarna (men varför?). Oly är förvisso billigare men kan bli dyrare på sikt då kanske begränsningarna medför byte till annat system.

En D1 kan du hittat beg idag, vågar du så har du ett brett utbud på www.ebay.com. Fuji S1Pro borde komma ner i pris nu, även nytt - kanske inte lika "pro" som D1, men ger, vad jag förstår, fina bilder. Canon har jag ingen erfarenhet av (inte Nikon's pro digitalkameror heller egentligen mer än ägare till en F100) men D30 känns plastigare och D30 ägare har påtalat klara brister bl a avseende fokusering.

En D1X med ett gäng gluggar tjänar du snart in om du har förmånen att sälja. Detta är ett system som kommer att stå sig väl framöver.

Lycka till.

Med vänlig hälsning
Johan

julgus>

Tack för tippet.. jag har kikat på inlägget där du skrev fördelar osv.
När det gäller D1 så tror jag den är lite FÖR mycket för mig.. lite dyr, sen har jag ju aldrig i hela mitt liv donat med en systemkamera (även om jag faktiskt kikar lite lätt efter kvällskurser) och jag studerar, alltså har jag inte råd med en sån kamera och en drös tillbehör tyvärr (kanske blir annat när man börjat jobba?)

Jag kör ju nu med en olympus 2020z och den är ju "ganska" begränsad och när jag läste om E10/E20 tyckte jag dom lät väldigt bra.
Det är inte så att jag gör stora pengar på detta, utan jag fotar mest för min egen skull och säljer några bilder till dom teamen som vill ha.:)

sukram skrev:
julgus>

Tack för tippet.. jag har kikat på inlägget där du skrev fördelar osv.
När det gäller D1 så tror jag den är lite FÖR mycket för mig.. lite dyr, sen har jag ju aldrig i hela mitt liv donat med en systemkamera (även om jag faktiskt kikar lite lätt efter kvällskurser) och jag studerar, alltså har jag inte råd med en sån kamera och en drös tillbehör tyvärr (kanske blir annat när man börjat jobba?)

Jag kör ju nu med en olympus 2020z och den är ju "ganska" begränsad och när jag läste om E10/E20 tyckte jag dom lät väldigt bra.
Det är inte så att jag gör stora pengar på detta, utan jag fotar mest för min egen skull och säljer några bilder till dom teamen som vill ha.:)

kolla in websiten www.belgiumdigital.com, Jaja som han heter är helt fanatisk till sina E10:eek:r o E20:eek:r (jo, jag tror att han har flera...) kolla där.

Mvh
Johan

Rekommenderar en D1:a

Jag kan varmt rekommendera en begagnad Nikon D1:a om du tycker du har råd. Dyrt men bra. Hela kameran är proffsig och du kan använda all optik du kan hitta som det står Nikon på + alla pirater. Har själv köpt en beggad D1 och kört den några månader. Kan sammanfatta dessa månader med ett ord. KANONBRA! Annars kanske en Canon D30 är vettig i pris. Kommer nog snart som begagnad när Canon nu släpper sin proffsdigital.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar