Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tip vid köp av kamera, gärna begagnad

Produkter
(logga in för att koppla)

citgot

Medlem
Hej!

Har nu letat kamera ett längre tag med annonsering och svar på andras annonser om begagnade kameror.

Det jag har upplevt är att det inte är lätt att hitta begagnade kameror till bra priser eftersom priserna på nya kameror sjunker snabbt. Det verkar dock inte ägarna medvetna om så man får ofta erbjudanden om begagnade kameror som kostar mer än nya.

Jag har runt 3000 kr att spendera på en begagnad digital kamera. Kan lägga ut mer om jag hittar en som kan vara värd det. Har hittills bestämt mig att den bör ha minst 8x zoom, 3 Mp och ge bra bilder.

Har någon tips på kameror som levererar bra bilder till ett bra pris?

Har hittills tittat på:

Minolta z1-3, Kodak DX6490, Canon S1 IS, Fujifilm s5000 o s5500, Panasonic DMC-FZ3 eftersom de verkar uppfylla kraven som jag har. Men begagnatmarknaden flödar ju inte över av bra exemplar till rimliga priser.

Kan ni förorda någon av dessa modeller, eller kanske en annan som ni tycker är bättre och mer prisvärd.

Tacksam för hjälp!
 
Olympus alltså. Två svar som rekommenderar Olympus. Hade gjort upp en affär om en C-750UZ för någon månad sedan för 1750 kr. Bra pris och säljaren hade kvitto sade han i alla fall. Men oseriös som han var skickade han aldrig kameran och meddelade inte heller att han sålt den till någon annan. Väntade alltså förgäves, men postförskott har ju fördelen att man inte förlorar pengar på sådant.

Tyckte dock att Olympusen var lite klumpig att hålla i när jag testade den på affären. Särskilt vid mycket tele, svårare än de flesta att hålla (någorlunda) still, hittade inget bra grepp. Utan bildstabilisator är det ju omöjligt att hålla still, men Olympusen upplevdes svårare än de flesta och därför har jag valt bort dem. Men om fler fortsätter att förorda dem måste man kanske ge Olympus en andra chans.

För att underlätta för alla som överväger att ge tips: Jag är ingen profsfotograf, utan glad amatlr som inte har allt för mycket tid att spendera med fotografering. Det är dock roligt och gillar att ta semesterbilder som är lite utöver de vanliga korten med sambon framför ett av resmålets mest kända byggnad. Så det är mest för semester och lite plåtande när jag finner tid som kameran skall användas.

Sökandet går vidare...
 
Vist är Olympusen C-750UZ en trevlig kamera med bra bild kvalite och mycket zoom men det gäller nog ha ett stativ för att kunna köra med max zoom. Jag har själv en 750 som jag var mycket nöjd med som jag nu säljer till ett bra pris eftersom den bara ligger nu när man har D70:a. Jag har kvito och allt, bara höra av dig om du är intreserad!

D.G
 
En Minolta 7i köpte jag för ca 2 månader sedan.. Väldigt prisvärd kamera! 3500:- betalade jag för min då, och nya bättre kameror kommer ju ut var dag så den går ju knappast upp i pris.. Lycka till!!

/Jeppe
 
Ja, det är väl sådana kap man letar efter. Dock hittar jag i prisklassen 3500 och uppåt i stort sett bara fujifilm s5000, som kostar omotiverade 3500 nya på nätbutikerna. Pricerunner är ett fantastiskt hjälpmedel, men dt vore ännu bättre om säljarna också använde sig av det.

Det är väl snålheten som kör att man köper begagnat överhuvudtaget. Jag förväntar mig då att hitta kameror som är bra mycket billigare än nypris. Om man jämför med t.ex. DVD-spelare så är det väl ingen vettig själ som försöker kränga en ett år gammal DVD till dryga nypriset, även om man har betalt bra mycket mer själv. Förstår därför inte varför det inte skall fungera likadant på kameramarknaden.

Får nog börja överväga nyköp ändå.
 
Kolla in blocket så ser du gott om tomtar som ska sälja stereoprylar från 1800-kallt för mer än vad nya motsvarande grejer kostar idag. Då är det ändå inte en marknad där priserna sjunker så snabbt som vad gäller datorer och digitalkameror.

Men...
Man ser lite då och då en Minolta 7(H)(i) som går för runt 4000kr med diverse tillbehör. Så det kan ju vara värt att vänta och kolla lite, om man inte måste ha kameran NU.

Fast sen är det ju alltid roligt med nya saker. :)
 
Det är ju visserligen sant, det verkar gälla begagnatmarknaden i stort att begpriserna är i nivå med nypriserna. Har letat ett bra tag nu, så vad är ett halvår till? ;)

Nä, nog tror jag att det finns bra erbjudanden där ute bland alla annonser. Det har ju funnits några, men de är ju sålda nästan innan annonsen läggs ut - antar att jag inte är den enda som letar kameror till bra priser :)

Sedan är det ju alltid så att ju mer tid man lägger ner på att leta efter en sak desto dyrare blir den till slut, eftersom man höjer pristaket med tiden. Kanske är jag inom kort ute efter Nikon 5700 eller liknande. Lär ju vara en hyfsad kamera med mer finesser än vad en hobbyfotograf som jag egentligen klarar av.

Letandet går vidare...
 
Jag hade en s5000 tidigare och var mycket nöjd med den, funderar på att köpa en igen och ha som parykamera.. mycket bra zoom med.
hör av dig om du vill ha lite exempelbilder.
 
Hade möjlighet att prova en Fujifilm Finepix s5000 idag. Känslan var ju riktigt bra i den, men bilderna var väldigt brusiga. Trodde först att iso 400 var inställd, men icke då. Även iso 100 visade väldigt mycket brus vilket verkar underligt eftersom s5000 har varit ganska poulär tidigare. Har du Jonas haft dessa erfarenheter med din gamla kamera? Eller är det bara att i jämförelse med t.ex. Canon S1 IS (som tar bra bilder) så är det kvaliteten i bygget som gör skillnaden? Prisskillnaden idag mellan dessa kameror är försumbar.

Kan ju vara något annat det beror på också, men det får en att fundera lite...
 
Tack för tipset. Jag hoppas dock att kamersökandet är över. Väntar bara på bekräftelse att affär kommer att ske. Det blev i så fall (trots all osäkerhet) en Nikon CP 5700. Ropar dock inte hej än, de två senaste affärerna som var spikade sket sig eftersom det aldrig kom någon kamera med posten. Så säker kan man aldrig vara att affärer går i lås.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.