ANNONS
Annons

Timpris vid fotojobb

Produkter
(logga in för att koppla)

skelett

Aktiv medlem
Har enskild firma och ska utföra ett fotojobb. Vad bör man ta betalt? Tänkte mej 350+moms/timme inkl. digital kontaktkarta. Sen tillkommer papperskopior alternativt bilderna högupplöst på cd. Vad tror ni? Jag är inte direkt proffs, men har professionell utrustning och har fotat i tre år.

Om Du känner dig säker på att du klarar jobbet tycker jag att du bör dubbla ditt timarvode. Även om du dubblar arvodet ligger du något under vad riktpriset är för fotografer från t ex BLF.

Kom ihåg att din arbetstid inkluderar restid från dörr till dörr (dvs åk inte gratis).

Utöver ditt arvode tillkommer rörliga kostnader för film, framkallning, kopiering etc.

Hej Ilan!

Känns 350:- ex moms per timme rätt för dig, så är det ju inget att diskutera. Oftast så handlar det ju om hur man värdesätter sig, sin tid och sina hjälpmedel för att lösa en kunds behov. Är det en hobby verksamhet så kanske man ska resonera på ett annat vis. Det finns ju annars hjälpmedel som ex BLF's c:a prislista som täcker in det mesta vad det gäller priser. Jag har följt deras priser och ej mött några hinder i kontakter med nya kunder.

Ett råd kan jag ge dig som företagare är att aldrig sälja in dig med ett lågt pris. Det förlorar endast du själv på. Jag tycker att ditt pris känns lite lägsta laget.Minst det dubbla om du kan

Hälsningar

Har en kompis som är egenföretagare i en annan bransch, där han egentligen inte behöver mer utrustning än sitt huvud och vad det innehåller. Han tar betalt 5000 (exkl moms) per dag. Slår man ut det på 8 timmar så blir det 625 per timme. I det ingår resor till och från men ingen utrustning alls.
Dina 350 per timme låter som rena fyndet, men om det är det pris du vill ta så skall jag inte hindra dig.

Riktpriser

BLF (Bildleverantörernas Förening) ger ut ett häfte med riktlinjer för både priser och avtal. Priserna varierar beroende på utrustning och hur bilderna skall användas.

Den kostar 200 Kr och ges ut varje år. Du behöver inte vara medlem i BLF för att beställa deras trycksaker.

Beställ den på http://www.blf.se, betalning sker mot faktura.

BLF (Bildleverantörernas Förening) ger ut ett häfte med riktlinjer för både priser och avtal. Priserna varierar beroende på utrustning och hur bilderna skall användas.

Den kostar 200 Kr och ges ut varje år. Du behöver inte vara medlem i BLF för att beställa deras trycksaker.

Informationen kommer nog lite sent.
Uppdraget för 7 år sedan är nog redan fakturerat :)

Om man bara vill ha prislistan som gäller dagspress så är den gratis hos Tidningsutgivarna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar