Annons

Timpeng eller per bild

Produkter
(logga in för att koppla)

Slinters

Aktiv medlem
Har fått förfrågan på att plåta 50 produktbilder (kläder) och uppdragsgivaren vill veta vad jag vill ha för det.
Vad kan man ta som nybörjare på sånt. Kläderna skall friläggas innan lev.
Ska man klämma till med förslagsvis 500:-/timme eller köra pris per bild 100:-/bild?

Timpeng känns kanske bäst med tanke på evetuell fortsatt samarbete och fotografering till marknadsföring osv.

Frågar du mig så känns timpenning bättre vid ett sådant här jobb.
Om en reklambyrå kontaktar dig eller bröllop eller liknande så kanske det är bättre med pris per bild.

Jag tycker det är lättare med pris per bild vid produktfoto. Man har bra koll på hur lång tid det tar och kan jobba ostört i studion. Vid on location foto av t ex människor vet man aldrig hur lång tid det tar, många människor är fåfänga och blir aldrig nöjd med sig själv. Andra hatar att bli fotograferade. I sådana fall ger jag alltid ett timpris.

Prisnivån är svårt att säga om, det beror på skicklighet osv, men 100 kr bilden är mycket mycket lågt.

Har fått förfrågan på att plåta 50 produktbilder (kläder) och uppdragsgivaren vill veta vad jag vill ha för det.
Vad kan man ta som nybörjare på sånt. Kläderna skall friläggas innan lev.
Ska man klämma till med förslagsvis 500:-/timme eller köra pris per bild 100:-/bild?

Timpeng känns kanske bäst med tanke på evetuell fortsatt samarbete och fotografering till marknadsföring osv.

Sikta på pris/bild så kommer kunden känna sig trygg med vad det kommer kosta. De kan också på enkelt sätt planera in i budgetar framöver om de vill ha liknande bilder tagna av dig. Däremot är priset helt oacceptabelt lågt som du föreslagitt!! Tänk också på att det är svårt att helt plötsligt bara höja priset för samma jobb om de vill fortsätta samarbeta med dig.

Prova att ta en liknande bild och gör den helt leveransklar samtidigt som du klockar dig själv, då får du ett hum om vad det bör kosta dem. Troligtvis kommer det väl gå lite snabbare efter ett gäng bilder. Satsa på ett bra arbetsflöde från bild nr 1.

Om nu 100 är för lite för pris per bild, vad skall man ta då? Det är ju ändå 50 produktbilder med enkel friläggning. Paketpris? Har gjort fyra till dem och det tog inte ens en halvtimme i ps med allt. Fotograferingen tog väl inte heller den ens en halvtimme. Å tar jag 100 per bild blir det ju närmare 500/timme. Jag är som sagt nybörjare och vill gärna få till ett samarbete. De har redan börjat planera och prata med mig ang location bilder för deras höstcollection.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar