Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Timelapsefotografering av stjärnor

Produkter
(logga in för att koppla)
Hallå allihopa!

Har fått hem min Intervallutlösare och tänkte vänta ut en stjärnklar natt för att testa lite timelapse, antagligen får jag ta med en bok eller något också för jag lär väl vara kvar hela natten!

Anyway, finns det några rävar här inne som har lyckats få till det bra innan som kan dela med sig av lite tips kanske?
Jag vill ha med rotationen som i denna video:
http://www.youtube.com/watch?v=0kPw3rNSQrE
Jag hade tänkt att ha ett motiv i förgrunden, typ träd eller liknande, och objektivet som ska användas är ett 10-24 vidvinkel.
Jag tog en bild för ett tag sen där jag gillade hur stjärnorna blev men då lyste jag även upp trädet med blixt så jag är lite osäker på om det blir speciellt snyggt. länken till bilden om ni vill kika har ni här http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2533169.htm?set=mp
Inställningarna på kameran var
Iso 500 | 30sec slutare | F 3,5 och manuell fokus

detta kommer ju inte vara gångbart då jag skulle behöva vara ute i över 12 timmar med 30 i slutartid för att det skulle bli något bra. Måste jag pumpa upp ison för att få ner tiden eller finns det flera vägar att gå?

Det som jag behöver mest hjälp med är Intervallerna, hur ofta bör jag sätta kameran på att ta kort för att få bäst "flow" i filmen sen?

Mycket tacksam för svar
Mvh Johan
 
Hej! Är ingen gammal räv på detta med timelapse, det är ganska nytt för mig. Hur långt klipp vill du ha i den färdiga filmen? Den du länkar till är ju på 11 sekunder. Det tycker jag känns som en ganska lagom tid för ett klipp i en timelapsefilm, om man nu vill sätta ihop flera olika klipp till en hel film sedan. Visst kan du dunka upp ISO till 1600 på din D90? då halverar du ju exponeringstiden där. Jag gjorde ett klipp med stjärnrotation som är 14 sekunder långt av en 75 minuter lång tagningssekvens om 150 bilder. Den spelar jag då upp i 10 bps, vilket jag tycker blir hyfsat för stjärnkor, lite hackigt, men i mitt tycke fullt ok. Hade ISO 3200, 30 sek, f/4,5 och 8 mm.

Har inte blivit vän med hur jag laddar upp det med bevarad kvalitet på nätet ännu (YouTube och Vimeo), men jag tror jag har lösningen nu. Svårigheten där sitter mest i att jag använder gratis programvaror. Men nu tror jag att jag hittat en programkombination och inställningar som fungerar. Här är klippet i dålig kvalitet (alldeles bortsett från att jag brottats med dimma och frost på linsen): http://www.youtube.com/watch?v=kH_YgJDfiyA&context=C352adfdADOEgsToPDskJ93moghJV7wEp7sSHwe4BO

Tänk om man hade sådana där gamla fristående ekar som den du fotograferat här uppe! Klättrade härom natten upp på ett berg med kameravridare, dolly och allt för att komma åt att fotografera en fotogenisk torraka jag vet står där uppe i månskenet (men ändå ingenting mot din ek). Det är ju faktiskt ett alternativ till att fotografera med ficklampa eller blixt som jag tycker är tilltalande, då jag gillar det naturliga ljuset. Dessutom flyttar månen på sig så man får ett ljusspel i trädet.
 
Hej! Är ingen gammal räv på detta med timelapse, det är ganska nytt för mig. Hur långt klipp vill du ha i den färdiga filmen? Den du länkar till är ju på 11 sekunder. Det tycker jag känns som en ganska lagom tid för ett klipp i en timelapsefilm, om man nu vill sätta ihop flera olika klipp till en hel film sedan. Visst kan du dunka upp ISO till 1600 på din D90? då halverar du ju exponeringstiden där. Jag gjorde ett klipp med stjärnrotation som är 14 sekunder långt av en 75 minuter lång tagningssekvens om 150 bilder. Den spelar jag då upp i 10 bps, vilket jag tycker blir hyfsat för stjärnkor, lite hackigt, men i mitt tycke fullt ok. Hade ISO 3200, 30 sek, f/4,5 och 8 mm.

Har inte blivit vän med hur jag laddar upp det med bevarad kvalitet på nätet ännu (YouTube och Vimeo), men jag tror jag har lösningen nu. Svårigheten där sitter mest i att jag använder gratis programvaror. Men nu tror jag att jag hittat en programkombination och inställningar som fungerar. Här är klippet i dålig kvalitet (alldeles bortsett från att jag brottats med dimma och frost på linsen): http://www.youtube.com/watch?v=kH_YgJDfiyA&context=C352adfdADOEgsToPDskJ93moghJV7wEp7sSHwe4BO

Tänk om man hade sådana där gamla fristående ekar som den du fotograferat här uppe! Klättrade härom natten upp på ett berg med kameravridare, dolly och allt för att komma åt att fotografera en fotogenisk torraka jag vet står där uppe i månskenet (men ändå ingenting mot din ek). Det är ju faktiskt ett alternativ till att fotografera med ficklampa eller blixt som jag tycker är tilltalande, då jag gillar det naturliga ljuset. Dessutom flyttar månen på sig så man får ett ljusspel i trädet.

Visst kan jag dunka upp ison till det! hoppas bara inte det drar ner kvaliten för mycket, jag får pröva mig fram! :)

10fps alltså? jag tycker att filmen såg riktigt bra ut! du skulle nog få mycket views om du slängde på lite mer taggar och lägger på nån soft låt!

själv har Jag har inte hunnit testa något annat än en Add-on template till slideshow i lightroom och lägsta fps setting i den var 24 så jag kanske får leta efter lite fler alternativ.
Ganska smidigt program annars, han lägger ihop bilderna och skickar ut filmen i önskad kvalite upp till 720p på några minuter men 24 fps betyder ju jävligt mycket bilder!

Eken är riktigt trevlig faktiskt den står i Norra kvill i Rumskulla och har hängt med i 1000 år!

Får man fråga vart du fått tag i din dolly? Eller om du byggt den själv kanske tillochmed, den enda jag har hittat var Sevenoakslidern på cyberphoto och den har dom inte fått hem än, skulle behöva en till min fotande!
/mvh
 
ISO 1600 går nog utmärkt på en D90. När man gör timelapsen sedan tycker jag det verkar som om en del brus äts upp av rörligheten i bilderna. Men det är bara mitt intryck.

Japp, 10 fps. 24 fps blir som sagt massor med bilder.

Dollyn kan du läsa mer om här: http://www.fotosidan.se/blogs/nokturner/camera-dolly-for-kr.htm
Jag har kört den mer nu och den fungerar helt perfekt. Man får ju visserligen passa den manuellt och vrida fram kameran bild för bild. Tycker dock att det är lite terapeutiskt, man skall ju ändå ha något för sig medan sekvensen tas. Är det kallt får man passa på att gå en liten vända mellan varje bild så fötterna inte stelnar av att stå still. 30 sekunder exponeringstid är då alldeles lagom. Jag har kameran på bulb, en ir-intervalltimer (min kamera har bara ir-anslutning för remote) och tre sekunders fördröjning. På så vis piper kameran under tre sekunder mellan varje bild, så man får ordentlig förvarning när det är dags att vrida på dollyn.

Jag har inte gjort så mycket väsen av mina klipp på nätet ännu. Planen är att lägga upp en hel film så småningom där jag redigerat ihop mina klipp, lagt på ljud osv. Det jag lagt upp nu är mest för att testa tekniken och hitta fram till en bra lösning för den färdiga filmen.
 
Jag har kameran på bulb

Får rätta mig själv där. Det har jag inte, utan på 30 sekunder. Sedan loopar ir-fjärren kontinuerligt sin signal och utlöser kameran direkt efter föregående exponering med tre sekunders fördröjning så jag får tid att dra fram dollyn under det att kameran indikerar detta med sitt pipande.
 
Får rätta mig själv där. Det har jag inte, utan på 30 sekunder. Sedan loopar ir-fjärren kontinuerligt sin signal och utlöser kameran direkt efter föregående exponering med tre sekunders fördröjning så jag får tid att dra fram dollyn under det att kameran indikerar detta med sitt pipande.

Vilket tidsödande arbete! Är enklare att panorera mjukvarumässigt isåfall.



/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se
 
Nej, jag tycker inte det. Du får inte den rörelse i filmen som en åkning ger genom att panorera en bild mjukvarumässigt i efterhand (jag kommer att använda den effekten också). Man kan göra även detta i post (3d), men det vill jag lova ofta är ett större jobb än att göra åkningen direkt vid fotograferingen med "min" metod. Dessutom är det då inte "äkta vara" utan en pålagd effekt där man måste ge sig till att klona i bilden och allt. Som sagt skall man ändå vara ute på plats i skogen under fotograferingen och ha något vettigt att sysselsätta sig med. Jag vill ändå gärna passa kameran, för man kan behöva göra justeringar i exponeringen, något kan hänga sig eller vad det nu kan vara. Det är ett utmärkt tillfälle att bara njuta av naturen och det skådespel vyn ger och de skiftningar naturen bjuder på under fotograferingen. Det finns de som bara går ut och sätter sig och njuter av naturen på en stubbe i skogen rakt upp och ner, eller de som väntar i timmar i ett gömsle på en fågelstackare :)

Vill man kan man motorisera dollyn. Jag ser dock inget behov för egen del, bara mer som kan krångla. Hade jag två kameror kunde jag ju ta andra bilder med den ena under tiden, men jag vill ändå gärna passa exponeringen. Det behövs dock inte alltid, men speciellt vid gryning och skymning och om ljuset ändrar sig. Att månen tillfälligt går i moln skulle kunna vara ett sådant tillfälle, man vill inte ha helmörkt på bilderna då. Eller att det drar förbi något dimstråk.

Men alla är vi olika.
 
Senast ändrad:
Hallå allihopa!

Har fått hem min Intervallutlösare och tänkte vänta ut en stjärnklar natt för att testa lite timelapse, antagligen får jag ta med en bok eller något också för jag lär väl vara kvar hela natten!

Anyway, finns det några rävar här inne som har lyckats få till det bra innan som kan dela med sig av lite tips kanske?
Jag vill ha med rotationen som i denna video:
http://www.youtube.com/watch?v=0kPw3rNSQrE
Jag hade tänkt att ha ett motiv i förgrunden, typ träd eller liknande, och objektivet som ska användas är ett 10-24 vidvinkel.
Jag tog en bild för ett tag sen där jag gillade hur stjärnorna blev men då lyste jag även upp trädet med blixt så jag är lite osäker på om det blir speciellt snyggt. länken till bilden om ni vill kika har ni här http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2533169.htm?set=mp
Inställningarna på kameran var
Iso 500 | 30sec slutare | F 3,5 och manuell fokus

detta kommer ju inte vara gångbart då jag skulle behöva vara ute i över 12 timmar med 30 i slutartid för att det skulle bli något bra. Måste jag pumpa upp ison för att få ner tiden eller finns det flera vägar att gå?

Det som jag behöver mest hjälp med är Intervallerna, hur ofta bör jag sätta kameran på att ta kort för att få bäst "flow" i filmen sen?

Mycket tacksam för svar
Mvh Johan

Ett bra tips som kan rädda din fotografering är att fästa två-tre engångsvärmepåsar under frontlinsen på objektivet. Håller imma och frost borta frontlinsen. Ett inte alltför ovanligt problem, beroende på väderlek. Efter några misslyckade fotograferingar till följd av detta sätter jag nu alltid på minst en värmepåse, vare sig det verkar behövas eller ej. Förhållandena kan snabbt ändra sig under fotograferingens gång. Se dock till att de inte kommer med på bild med vidvinkeln. Tex Clas Ohlson har denna form av engångspåsar som håller värme i alla fall ett halvt dygn. Se vidare denna tråd där problemet diskuteras: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=139173&page=2
 
Tro mig! Älskar göra det mesta på plats. Men att flytta kameran vart 30:e sekund en helt natt........ Usch vilket slitgöra ;). Synd att de motoriserade varianterna är så dyra.

Ja, vill man ha en hel natt med åkning blir det ju annorlunda. De åkningar jag gjort hittills har legat runt en timme. Det känns ganska lagom för min del. Kommer jag på att jag vill ha någon längre åkning får jag nog överväga en motorisering, eller förbereda mig mentalt :)

Grejen är den att om man gör långa timelapsesekvenser förändras så mycket i landskapet ändå att det är svårt att som tittare av det färdiga klippet hinna ta in allt som händer om det dessutom är en åkning på alltihop. Så resonerar i alla fall jag efter att ha studerat en del riktigt bra professionella timelapsefilmer. Det får inte bli för mycket av det goda.

Men en ek som den i trådstartarens inledande inlägg mot en helt klar himmel där bara stjärnorna förändras skulle nog klara också en lång åkning.

För att åkningen skall bli effektfull försöker jag få in något i förgrunden där man verkligen ser förändringen. Har man ingen förgrund kan man ju överväga om en åkning behövs. Men här resonerar nog många olika. Jag har som sagt ingen större rutin på detta än. Det är bara som jag resonerat.
 
Senast ändrad:
Mitt inlägg om dollyn var mest tänkt för dagsfotografering då jag tycker att stjärnorna står för showen själva på natten, Men värmepåsar kan vara en bra investering kanske :)
 
Jag brukar tycka att 15-16 fps är lagom. Om du jobbar på en PC så kan du ju slänga ihop bilderna i virtualdub. använd Xvid codec.
 
Ett bra tips som kan rädda din fotografering är att fästa två-tre engångsvärmepåsar under frontlinsen på objektivet. Håller imma och frost borta frontlinsen. Ett inte alltför ovanligt problem, beroende på väderlek. Efter några misslyckade fotograferingar till följd av detta sätter jag nu alltid på minst en värmepåse, vare sig det verkar behövas eller ej. Förhållandena kan snabbt ändra sig under fotograferingens gång. Se dock till att de inte kommer med på bild med vidvinkeln. Tex Clas Ohlson har denna form av engångspåsar som håller värme i alla fall ett halvt dygn. Se vidare denna tråd där problemet diskuteras: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=139173&page=2

Tack för tipset!

Jag skulle fota en timelapse på en mosse en tidig vår för ett par år sedan. På morgonen dagen efter såg objektivet ut så här:
http://www.flickr.com/photos/davidberg/4611730758/
 
Någon som vet inställningar till kamera?

Tänkte kolla mer er när ni ändå håller på diskuterar detta ämne, Jag såg nyligen en film där dom har gjort en timelapse som sträcker sig från natt till morgon till dag. Hur ska man kunna få bilderna tydliga under den sekvensen? mena på natten kör man ju med hyfsat ISO och slutare för att få klara skarpa bilder nattetid, men hur blir det när de börja på ljusna och solen sticker fram trynet. på nått sätt känns de som bilderna kommer bli kritvita då man låter kameran fortsätta stå och fota med det höga ISO för natten?
kan någon ge mig tips på hur man löser detta problem?
 
Tänkte kolla mer er när ni ändå håller på diskuterar detta ämne, Jag såg nyligen en film där dom har gjort en timelapse som sträcker sig från natt till morgon till dag. Hur ska man kunna få bilderna tydliga under den sekvensen? mena på natten kör man ju med hyfsat ISO och slutare för att få klara skarpa bilder nattetid, men hur blir det när de börja på ljusna och solen sticker fram trynet. på nått sätt känns de som bilderna kommer bli kritvita då man låter kameran fortsätta stå och fota med det höga ISO för natten?
kan någon ge mig tips på hur man löser detta problem?

Så här försöker jag göra: http://forum.lrtimelapse.com/Thread-the-holy-grail-day-to-night-time-lapse-tutorial
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar