Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Timelapse tips önskas.

Produkter
(logga in för att koppla)

nelsing

Aktiv medlem
Hej, vet inte om detta är rätt del av forumet så om det passar bättre på annan plats får det gärna flyttas.

Fick igår hem min nya kamera och har äntligen fått möjligheten att göra timelapse videos. Slängde ihop en kort en för att testa det lite snabbt. Kameran som användes är en Nikon D7000.

https://www.youtube.com/watch?v=Jc-oy4VU8Zc

Nu är det så att jag skulle vilja ha lite tips på vad man kan tänka på när man ska göra en timelapse då jag är helt ny på den fronten. Som tex på intervaller mellan bilderna och liknande, för test videon körde jag 8 sek intervaller på bilderna. Så jag är tacksam för alla tips jag kan få, använde virtualdub och xvid codec för komprimeringen.
 
Har bara gjort ett fåtal timelapse videos själv men använder timelapse helper till telefonen för att snabbt se ungefär hur lång en film blir, hur länge jag måste vänta och hur många foton vid vilken intervall jag behöver ta. Finns ett flertal andra appar både till ios och (säkerligen) android som gör ungefär samma sak men tyckte denna var bäst.
https://itunes.apple.com/se/app/timelapse-helper/id417703416?mt=8
 
Har bara gjort ett fåtal timelapse videos själv men använder timelapse helper till telefonen för att snabbt se ungefär hur lång en film blir, hur länge jag måste vänta och hur många foton vid vilken intervall jag behöver ta. Finns ett flertal andra appar både till ios och (säkerligen) android som gör ungefär samma sak men tyckte denna var bäst.
https://itunes.apple.com/se/app/timelapse-helper/id417703416?mt=8

Får ta mig en titt om det finns något liknande till till windows phone 8.1. Blev ju en lumia 1020 nu senast. Men tackar för tipset, ska kolla på det.
 
intervallet mellan varje bild beror väldigt mycket på vad du vill ha för resultat förståss, där då även vilka tider man använder - det finns ingen direkt "perfekt formula" utan det är bara att prova sig fram.
 
Kan vara värt att tänka på hur mycket slutarslitage man vill lägga på timelapse med en systemkamera.
 
Kan vara värt att tänka på hur mycket slutarslitage man vill lägga på timelapse med en systemkamera.
Precis. Av just den anledningen köpte jag en pentax q10 att göra timelapses med och tycker att den gör ett klart bättre jobb än min nikon d600 gjorde. Det enda jag saknar till min q10 är en bra prsvärd vidvinkeloptik...
 
Jag oroar mig inte allt för mycket för slitaget, då det är något man kommer göra någon gång ibland,. 2h med en bild var 5 sec är ju 720 exponeringar och D7000 ska klara upp till 150.000 bilder. Och förmodligen har man nog köpt sig en ny kamera igen innan slutaren inte vill vara med längre. Jag har ju inget tålamod o sitta still i timmar o vänta. Så det kommer ju bli att man kanske drar en 1-2h timelaps när det är något evenemang eller liknande.

Men tackar för era åsikter, alltid bra att få höra vad andra tycker o tänker.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.