Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Timelapse över Manhattan

Produkter
(logga in för att koppla)

Spygg

Aktiv medlem
Då jag flyttat till Brooklyn och har en magnifik utsikt från taket på mitt hus över Manhattan, kände jag att det var dags att testa lite timelapsefotografering med hjälp av min TriggerTrap-app till iPhone kopplad till min Canon 6D. Sagt och gjort - upp på taket med kameran, sätt upp stativet, rikta in bilden och sätt igång. Jag hade ändrat till S-RAW för att inte riskera att bufferten blev full, och sen körde jag 1,3-sekundersexponeringar med två sekunders uppehåll mellan varje bild.

Väl färdig tankade jag in råfilerna i datorn, drog i reglagen i Adobes Camera Raw tills färgerna blev som jag ville, exporterade dem till JPG och tog in dem som bildsekvens i After Effects, där jag gjorde en sekvens i 1080p, zoomade ut bilden så att den matchade bildbredden i sekvensen, lät den senare sakta zooma in till 100 procents originalbildstorlek, vilket tack vare den mindre upplösningen i 1080p jämfört med bildsekvensens upplösning på 5 mp gjorde att jag alltså kunde göra nämnda inzoomning utan att tappa information.

Ah well - så här blev den iallafall. Tyck gärna till:
http://www.youtube.com/watch?v=okmVsDTFK6c&feature=youtu.be
 
Väldigt vackert och fina färger, men det händer inte så mycket, förutom bilarna är det en båt som tuffar förbi i mörkret.
Jag gillar timelap i t ex en gatukorning när alla stannar från ett håll och det börjar forsa folk och bilar på ett annat håll
 
Häftigt skådespel - snyggt jobbat!

Jag blir nyfiken på vilken app du har använt och hur du tycker att den funkar? Behöver man köpa till någon separat komponent för att kunna ansluta mobilen till kameran? Jag har också en 6D och är intresserad av en sådan funktion.
 
Riktigt snyggt! Gillar tempot, lagom ljust och riktigt skarp!

Önskemål: längre, konstant inzoomning (eller långsammare över längre film). Kanske solupp/nedgång? Du har ju en riktigt häftig vy att jobba med.
Du inspirerar mig till att plocka fram min TT!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.