Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Time-lapse på arbetsplats?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Har ett litet projekt på gång som jag undrar vad lagen säger om.

Tror det faller mer under "kameraövervakning" än annat, men nån kanske kan räta ut lite frågetecken om vad som gäller / vad som får göras osv.

Har tillsammans med en uppdragsgivare haft planer på att göra en liten time-lapse i deras fabrik under en vanlig dag. Kanske under en hel dag, eller bara några timmar (Fabriken är igång och rullar 18 timmar om dygnet så kan anpassa lite).

Uppdragsgivaren vill helst att vi inte skall meddela folket i fabriken under detta projekt, då de vill att alla skall agera "normalt" osv. (Kameran går att montera så den står där ingen ser den)

Rent moraliskt tycker jag juh att det kan vara schysst att tala om det innan för de som kommer arbeta under tiden kameran står där.

Men vad säger lagen? Blir juh lite som att sätta upp en kamera för övervakning (även om det inte är syftet!!!)

Time Lapse filmen kommer användas för intern distrubition, samt eventuellt läggas upp på deras hemsida. Dock troligen i tillräckligt litet format för man inte skall kunna identifiera någon.



/Jocce
 
vad är Time lapse-film?

Undrar vad som egentligen menas med en Time lapse-film? Såg nyss landskapsfotografen Terje Sorgjerd senaste video från El Teide, Spaniens högsta berg, som ligger på startsidan och blev väldigt fascinerad.
 
Det är lagligt att utan tillstånd sätta upp en kamera på en arbetsplats, men bara förutsatt att allmänheten inte har tillträde till lokalen, och förutsatt att personalen är informerad.
 
Ett tips på problematiken kring låta personalen få veta och vara säker på att de agerar naturligt. Berätta om hela projektet och dess syfte, och inhämta ett ok om att "någon gång under denna eller nästa månad kommer vi sätta upp kameran". Skulle inte det vara en idé?
 
Det är lagligt att utan tillstånd sätta upp en kamera på en arbetsplats, men bara förutsatt att allmänheten inte har tillträde till lokalen, och förutsatt att personalen är informerad.
Nja, det räcker nog inte riktigt. Kameraövervakningen måste dessutom, såvitt jag förstår, ha "särskilda och berättigade ändamål", t ex förebygga stölder eller olyckor.
 
Nja, det räcker nog inte riktigt. Kameraövervakningen måste dessutom, såvitt jag förstår, ha "särskilda och berättigade ändamål", t ex förebygga stölder eller olyckor.

Med personalens OK och ändamålet att använda det i marknadsföring ser jag inte vem som skulle driva en rättslig process mot det efteråt. Om det dessutom skulle ske, och man har personalens OK, och det inte finns anledning att tro att personer osv kan ta skada av resultatet har jag också svårt att tro att någon domstol skulle behandla "fallet"
 
"Motparten" är de som övervakas. Vad jag undrade är om det vore tillåtet att sätta upp en "övervakningskamera" om alla inblandade godkänner det. Det handlar ju inte om en plats som allmänheten har tillträde till.
 
"Motparten" är de som övervakas. Vad jag undrade är om det vore tillåtet att sätta upp en "övervakningskamera" om alla inblandade godkänner det.
Nja, brott blir inte tillåtna bara för att offret godkänner det. Finns intressanta rättsfall angående t ex misshandel.

Dispositiva lagar finns inom t ex arbetsrätt och arbetsmiljölagen, där det finns en lätt identifierad motpart. I det här fallet får man nog räkna med att även besökare på anläggningen (t ex kunder och/eller leverantörer) kan bli "offer".
 
Nja, brott blir inte tillåtna bara för att offret godkänner det. Finns intressanta rättsfall angående t ex misshandel.

Det där var lite av ett "goddag! - yxkskaft"-svar som nästan förutsätter att kameraövervakning regleras i brottsbalken? Är det så? Regleras kameraövervakning av brottsbalken?

Dispositiva lagar finns inom t ex arbetsrätt och arbetsmiljölagen, där det finns en lätt identifierad motpart. I det här fallet får man nog räkna med att även besökare på anläggningen (t ex kunder och/eller leverantörer) kan bli "offer".

Så du kan med säkerhet säga att det inte går att avtala bort förbudet mot kameraövervakning?
(Besökare kan informeras vid behov).
 
Regleras kameraövervakning av brottsbalken?
Nej, såvitt jag förstår regleras det av Personuppgiftslagen (PuL). Även brott mot PuL är brott.

Enligt datainspektionen kan kameraövervakning av en arbetsplats vara laglig. Det beror på flera faktorer:

* Ändamålen med kameraövervakningen.
* Behovet av kameraövervakningen.
* Graden av integritetsintrång, vilken bland annat avgörs av
• vem som övervakas,
• vilken plats som övervakas,
• när övervakningen sker.
* Om ändamålen i stället kan uppnås med andra åtgärder som innebär ett mindre integritetsintrång och dessa alternativa åtgärder inte skulle innebära orimligt höga kostnader i förhållande till ändamålen.
* Vilken information som ges om att platsen är kameraövervakad.
* Hur länge det inspelade materialet sparas.
* Vem eller vilka som har tillgång till det inspelade materialet.
* På vilka grunder man får ta del av bilder i realtid och inspelat material.
 
Låt mig gissa. Alla dessa "beror på"-faktorer avgörs av DI efter ansökan från den som vill sätta upp en kamera?
 
Är det möjligt att ha kameran bemannad under tiden. I så fall faller det väl inte under kameraövervakning, utan just fotografering?

/Mikael
 
Är det möjligt att ha kameran bemannad under tiden. I så fall faller det väl inte under kameraövervakning, utan just fotografering?


/Mikael


Haha sätt en praktikant på att trycka på avtryckaren var 10:e sekund. Roligt jobb ;) men då bör man kringgå reglerna för kameraövervakning iallafall
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.