Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Time lapse med D90

Produkter
(logga in för att koppla)

Spinner

Aktiv medlem
Hej,
Jag köpte en D90 igår och har tidigare arbetat en del med time-lapse och tänkte experimentera en del med det nu under semestern också. Med min föregåande D80 var jag tvungen att koppla kameran till en dator med Nikons styrprogramvara för att kunna göra timelapse. Jag har läst mig till att det ska gå att göra automagiskt med D90, men har inte lyckats räkna ut hur det går till. Det finns förvisso en timer-funktion, men sedan maximeras seriebildstagningen till 9 bilder vilket förstås inte räcker på långa vägar. Jag vill t.ex. ta en bild i minuten under några dygn. Jag har extern nätdel till kameran så den delen är lugnt.

Går detta att genomföra eller måste jag återigen koppla in en laptop för att få det att fungera? Jag blir rätt trött på Nikon om det är så, eftersom begränsningen till 9 bilder bara är en fråga om att ändra en enda parameter i firmware, från 9 till, t.ex. 1000...

Förbenat också. Jag får god lust att gå in och hacka i firmware och ändra 9:an till 999, men risken är väl att den bara representeras av så få bitar att man inte kan lagra något större tal än 16 (fast det är då åtminstone bättre..).

Det blir ju 1440 bilder per dygn. Kopplar du ihop kameran med datorn och för över bilderna direkt, eller hur funkar det?
Isf är ju kameran redan beroende av datorn.

Annars finns det fjärrkontroller som borde funka.
På Ebay finns det kinatillverkade fjärrkontroller som om jag fattat det rätt, går att använda till time laps.
Finns säkert av kända tillverkare också.

Jag har 16Gb-kort i den så det ryms en hel del.
Kör man 30 fps så blir det ju ändå bara ungefär 50 s per dygn.
Tidigare har jag som sagt kopplat ihop med datorn via USB och kört Nikons programvara för att dels styra exponeringen och dels plocka över bilden så fort den är tagen. Det är dock bökigt att ha med en laptop och sladd, och vore en befrielse att slippa. Visst går det med en fjärr också, men då det redan stöds i firmware så känns det ju korkat att det ska vara begränsat till 9 bilder där.

Det blir ju 1440 bilder per dygn. Kopplar du ihop kameran med datorn och för över bilderna direkt, eller hur funkar det?
Isf är ju kameran redan beroende av datorn.

Annars finns det fjärrkontroller som borde funka.
På Ebay finns det kinatillverkade fjärrkontroller som om jag fattat det rätt, går att använda till time laps.
Finns säkert av kända tillverkare också.