Annons

Tilt&Shift

Produkter
(logga in för att koppla)

Coachbo

Medlem
Hej!
Jag byggde mig ett tilt&shiftobjektiv så sent som igår kväll av en gammal Nikon Lens Series E 35mm f/2.5 som jag hade liggande. Allt jag använde var en gummibälg (nånting damaskaktigt hette det och var från biltema) och objektivet som jag pillade isär och byggde ihop igen. Fungerar mycket bättre än jag hade förväntat mig.

Här är ungefär hur jag byggde ihop det (limmade ihop fästet och gummit, men det syns inte på bilden).

http://farm3.static.flickr.com/2689/4329462043_8139f766f5_o.jpg

Här är lite mer bilder på objektivet när det är färdigbyggt och lite bilder tagna med det.

http://www.flickr.com/photos/coach_bo/sets/72157623220848197/

Någon annan som gjort något liknande? :)

Imponerande! När någon säger till mig att någonting inte går, brukar jag alltid lita på dem. Det ska man tydligen inte göra! Härligt med folk som gör som du!

Per.

Man tackar, man tackar :)
Var ute idag och testade det ordentligt och det blev riktigt riktigt bra tycker jag! Bilderna har jag laddat upp på flickr, och andra länken i min tidigare post tar er dit.

Snyggt jobbat. Har funderat på detta själv men inte kommit till skott. Ska försöka hitta en bälg nu när jag ble inspirerad.

Jag har byggt ett antal. Nån gång ska jag leta reda på en gammal bladare med slutare i huset, 200- eller 2000-serie och göra samma för mellanformat. Shift är något helt annat och dessa hemmabyggen brukar inte klara det, inte ens vissa köpvarianter som Lensbaby.

Mitt senaste, Lensbaby Composer med förstoringsoptik, bredvid en äldre: Klick! (klicka på 'all sizes' för större bild)

Snyggt bygge!
Jag har funderat både tilt-byggen och andra saker som skulle må bra av en lagom stor gummibälg, jag har dock inte hittat någon. Minns du mer exakt vad prylen du köpte heter på biltema? Hittar inget på "damask"... alternativt om du vet under vilken huvudkategori den kan tänkas finnas så skulle det också hjälpa :)

Snyggt bygge!
Jag har funderat både tilt-byggen och andra saker som skulle må bra av en lagom stor gummibälg, jag har dock inte hittat någon. Minns du mer exakt vad prylen du köpte heter på biltema? Hittar inget på "damask"... alternativt om du vet under vilken huvudkategori den kan tänkas finnas så skulle det också hjälpa :)

Kolla i menyn undr BIL->Bilreservdelar->Kraftöverföring->Gummidamasker

http://www.biltema.se/carparts/carparts_c.asp?iSecId=1484

Snyggt bygge!

Jag kollade runt på biltemas hemsida, men hittade själv inget där. Hittade en finne på flickr som hade byggt en tilt&shift där han länkade till finska biltema (mkt mer lättnavigerad) där han hade köpt sin gummigrejja. JAg hittade inte på nätet så jag drog till närmsta biltema och kollade runt. Det fanns väldigt många olika gummigrejjor så det passar nog vilket objektiv som helst. Jag hade med mig mitt för att va säker för att hitta rätt :)

Att bygga om menar du?
Det borde helt klart gå att bygga om tror jag. Men det blir nog rätt svårt att plocka isär han med så mycket plast omkring (det jag plockade isär hade skruvar) och man kan väll inte bestämma bländare på D (?) objektiv om han inte är monterad på en kamera, right? Men "the sky is the limit", så försöker du bara tillräckligt mycket så går det nog, rekommenderar hellre att du köper ett äldre skruttobjektiv och bygger om, det är nog lättare och billigare i slutändan så :)

Av vilken orsak det kom in ett objektiv vet jag inte, Tubano är vad jag ville länka till, och så blev det till slut.

per

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar