Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Tilt- och shiftobjektiv
- Trådstartare Erikho
- Start datum
Erikho
Ny medlem
Menar du att du vill se bilder eller är du ute efter erfarenheter av själva hanteringen?
Tänkte i första hand funktion och hantering.
microo
Aktiv medlem
Är det någon som kan dela med sig av sina erfarenheter av Nikons shift och tilt objektiv i samband med arkitekturfotografering.
En fråga, kan vi inte tilta oss att använda denna tråd till erfarenheter om nämnda objektiv i alla sammanhang? Tror att det är tillräckligt smalt ändå om någon produktfotograf eller natur eller mode kommer med? Tror det bara vidgar intresset i tråden!
Blir då en teknisk diskussion utifrån objektiven som kan berika oss alla.
Precis som det står i rubriken.
ravi
Aktiv medlem
Ok! Jag har använt Nikons PC-objektiv en hel del. Jag har använt 28:3.5, 35:2.8, PC-E24:3.5 och båda versionerna av 85:2.8. Numera har jag bara kvar PC-E 24mm och PC-E 85mm i kameraväskan.
Om vi pratar problem med hanteringen är PC-E 24mm i särklass. Låsvredet för shift på PC-E 24 är väldigt litet och mycket svårt att komma åt med handskar på händerna. Dessutom är det bara på D3 och D4 som man kan röra objektivet fritt. Med D700, och antagligen D800 också, kan man göra alla förställningar, men ibland måste man vrida om objektivet så att shift-vredet hamnar nedåt. Då hamnar låsvredet under sökaren och blir väldigt svårt att komma åt.
På gamla versionen av 85:2.8 upplevde jag att det fanns ett visst fokus-shift. När jag ställde in skärpan på bländare 2.8 och sedan bländade ner ett par steg, markerade avståndsmätaren att jag inte längre hade perfekt fokus. Jag måste dock erkänna att jag aldrig upplevde några problem med skärpan i bilderna. Oavsett om jag hade fokuserat på bländare 2.8 eller 5.6 så såg bilderna lika skarpa ut när jag exponerade på bländare 5.6. Jag har inte testat hur PC-E85mm beter sig i det här avseendet.
De äldre shiftobjektiven 28:3.5 och 35:2.8 tycker jag är i stort sett lika skarpa som de nya PC-E objektiven. Om man inte behöver tilt eller lite extra vidvinkel är det avsevärt mer prisvärt att köpa en begagnad 28:3.5 jämfört med att köpa en PC-E 24. Skillnaden kanske blir tydligare nu när D800 kommer, men om man inte utnyttjar den högre upplösningen till att göra större förstoringar är det inte säkert att det syns någon skillnad. Bildcirkeln är rejält stor på 28.3.5, så det finns gott om plats att shifta.
Om vi pratar problem med hanteringen är PC-E 24mm i särklass. Låsvredet för shift på PC-E 24 är väldigt litet och mycket svårt att komma åt med handskar på händerna. Dessutom är det bara på D3 och D4 som man kan röra objektivet fritt. Med D700, och antagligen D800 också, kan man göra alla förställningar, men ibland måste man vrida om objektivet så att shift-vredet hamnar nedåt. Då hamnar låsvredet under sökaren och blir väldigt svårt att komma åt.
På gamla versionen av 85:2.8 upplevde jag att det fanns ett visst fokus-shift. När jag ställde in skärpan på bländare 2.8 och sedan bländade ner ett par steg, markerade avståndsmätaren att jag inte längre hade perfekt fokus. Jag måste dock erkänna att jag aldrig upplevde några problem med skärpan i bilderna. Oavsett om jag hade fokuserat på bländare 2.8 eller 5.6 så såg bilderna lika skarpa ut när jag exponerade på bländare 5.6. Jag har inte testat hur PC-E85mm beter sig i det här avseendet.
De äldre shiftobjektiven 28:3.5 och 35:2.8 tycker jag är i stort sett lika skarpa som de nya PC-E objektiven. Om man inte behöver tilt eller lite extra vidvinkel är det avsevärt mer prisvärt att köpa en begagnad 28:3.5 jämfört med att köpa en PC-E 24. Skillnaden kanske blir tydligare nu när D800 kommer, men om man inte utnyttjar den högre upplösningen till att göra större förstoringar är det inte säkert att det syns någon skillnad. Bildcirkeln är rejält stor på 28.3.5, så det finns gott om plats att shifta.
pet
Aktiv medlem
Nu är det ju i och för sig inte Nikon men här förklaras/visas tilt-shift objektivets funktion och hantering på ett utmärkt sätt.
http://www.youtube.com/watch?src_vi...annotation_id=annotation_803658&v=9TTB6hKxKzE
http://www.youtube.com/watch?src_vi...annotation_id=annotation_803658&v=9TTB6hKxKzE
Johan Ahlbom
Aktiv medlem
Funder själv på att bli med tilt/shift. hittade två matnyttiga sidor som jag tyckte var riktigt bra på att förklara teorin:
Shift: http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/tilt-shift-lenses1.htm
Tilt: http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/tilt-shift-lenses2.htm
Shift: http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/tilt-shift-lenses1.htm
Tilt: http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/tilt-shift-lenses2.htm
microo
Aktiv medlem
Ok! Jag har använt Nikons PC-objektiv en hel del. Jag har använt 28:3.5, 35:2.8, PC-E24:3.5 och båda versionerna av 85:2.8. Numera har jag bara kvar PC-E 24mm och PC-E 85mm i kameraväskan.
Har både PC 35 2,8 och 38 4,0 Och tycker båda fungerar rigtigt bra på D800
D800 Nikon PC 28 f4 samt utsnitt ur bilden
Provar gärna 24 218 PC-E vid tillfälle....
Bilagor