Annons

Tilt eller shift - mest nytta?

Produkter
(logga in för att koppla)

johan.printz

Avslutat medlemskap
Ska köpa en adapter till min X-E1 och använda Olympus optik. Kipon har tilt och shift adaptrar och jag är i valet o kvalet vilken jag ska välja.

Med shift kan jag erhålla rakare linjer exempelvis,, medans shift kan ge mig nya möjligheter med att använda skärpeplanet på nya sätt.

Sk miniatyr bilder intresserar mig inte alls men att ex få skärpedjup på en fält med blommor o stor bländare vore ju intressant, särskilt som ju bildkvaliteten ju blir sämre med liten bländare.

Vad skulle ni välja? Varför?

Ska köpa en adapter till min X-E1 och använda Olympus optik. Kipon har tilt och shift adaptrar och jag är i valet o kvalet vilken jag ska välja.

Med shift kan jag erhålla rakare linjer exempelvis,, medans shift kan ge mig nya möjligheter med att använda skärpeplanet på nya sätt.

Sk miniatyr bilder intresserar mig inte alls men att ex få skärpedjup på en fält med blommor o stor bländare vore ju intressant, särskilt som ju bildkvaliteten ju blir sämre med liten bländare.

Vad skulle ni välja? Varför?

Skift - tycker jag är onödigt, det är lättare att fota lite vidvinkligare och räta upp i efterbehandlingen. Det blir tom bättre resultat och man har betydligt större område att jobba med och man slipper problemen vid fotograferingen, för det är jobbigt att fota med dessa objektiv.

Tilt, är skojigare, man kan förlänga eller förkorta skärpedjupet, eller välja skärpa i ett "band", genom att flytta skärpeplanet. Forfarande bökigt att jobba med men man kan göra saker som inte går att göra i efterbehandling.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar