Annons

Tillverka fotokalender

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas_lindquist

Aktiv medlem
Hej!

Jag har sökt lite bland forumen, men inte hittat så mycket matnyttigt...

Jag är ute efter att tillverka en fotokalender/månadskalender.

Jag tänker mig en stående A4-sida, där den övre halvan upptas av ett fotografi och den undre halvan består av en månadskalender med datum, veckodagar, ev. namnsdagar och flagdagar, men inget krav.

Helst av allt så skulle jag vilja göra alltsammans i Photoshop så en action eller nåt vore ju SUPER, men jag tror inte att det finns....

Vidare så finns ju typ Microsoft publisher, men det känns lite oseriös på ngt sätt...

Vad säger du? Vad kan jag göra? Vad har jag missat?

//JonasL

Kalenderidé jag hade

Datumen är gjorda med hjälp av Excel där de helt enkelt räknas upp med +1 från utgångsdatumet. Sedan satte jag talformatet till datum och intresserade mig endast för dagen. Den sjunde dagen gjorde jag röd och rödfärgade alla helgdagar. Satte lämpligt typsnitt och generade en JPEG-fil från Excel med hjälp av JPEG-skrivare. En annan metod är att göra en skärmdump och peta in i bildbehandlingsprogrammet, där allt smälts samman.

Väntar på att få en kalendergenrator byggd, som fungerar med svenska benämningar på veckodgar, samt helger flaggdagar och namnsdagar. Månens fas kan vara av intresse ibland. Utöver detta får gärna programvaran ha några egna fält som kan fyllas med bilder och text.

RolandM skrev:
Satte lämpligt typsnitt och generade en JPEG-fil från Excel med hjälp av JPEG-skrivare.[/B]

Tjena Roland!

Såg ju riktigt snyggt ut! En dum fråga kanske, men vad är en JPEG-skrivare? Vad den gör förstår jag, men hur får man tag i en? Jag antar att den fungerar precis som en PDF-skrivare, men vartifrån laddar man ner drivrutiner till den?

Känner mig superkorkad...*skratt*

//JonasL

Jag är ju datanörd, så när mamma ville ha en kalender förra julen hackade jag ihop ett Python-program som beräknar själva kalenderdatat m.h.a. en kalendermodul som några kompisar skrivit (samma folk som ligger bakom http://www.lysator.liu.se/alma/alma.cgi, om jag minns rätt) och spottar ur sig TeX-kod, som man sedan kan köra genom t.ex. pdfTeX för att få en PDF-fil man kan skriva ut. Dock orkade jag bara lägga in rena datum, inte namnsdagar, helgdagar, månfaser o.d. (kommer kanske den här julen :) ) I år behöver jag i alla fall bara välja ut tolv nya bilder och köra om genereringsprogrammet så har jag en ny kalender klar.

Jag lekte lite med tanken på att skriva kalenderkoden i PostScript så att man kunde få en "magisk" kalender.ps som alltid blev för det år man skrev ut den, men orkade aldrig genomföra det. :)

ture skrev:
Jag är ju datanörd, så när mamma ville ha en kalender förra julen hackade jag ihop ett Python-program....

...som jag kan få tag i var?...:)

OpenSource eller? :-D

Själv är jag oxå "datanörd", med det är så jobbigt att göra saker från scratch, dessutom är det lite tidsstress. Tror du, att du skulle kunna dela med dig?

//JonasL

Vill du vara trist har Expert rea på färdiga fotokalendrar som du kan printa just nu.

Men det är ju roligare att göra dem själv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar