ANNONS
Annons

Tillstånd som "överklagas"

Produkter
(logga in för att koppla)
På jobbet har vi hamnat i ett smådrygt läge gällande en informationsvideo + bilder. Vi har filmat och fotat på ett nytt gruppträningspass där alla medverkande blev informerade om filmningen via SMS innan. Alla utom en person som bokade sig strax innan passet drog igång och samtidigt dök upp efter att passet börjat och därmed missat den muntliga genomgången också.
Den här personen ser att det står 3 kameror med tillhörande fotografer/filmare på plats och väljer att ta den enda lediga platsen som finns, det vill säga mitt framför kamerorna.
En halvtimme efter passet har avslutats så skriver personen ett mail där denne påpekar att kamerorna var irriterande, information saknades och avslutar med att vi absolut inte får använda något där denne syns (vilket är allt material då denne ställt sig framför kamerorna i höjd med instruktörerna).
I mailet skriver denne också att vi kanske informerade om detta innan passet börjat men att denne kom för sent och inte hörde genomgången, men att det inte är dennes problem (trots att vid varje bokning så skickas en bokningsbekräftelse med information om att vi inte accepterar sena ankomster).

Troligtvis kommer vi inte göra något större av det här utan kommer få göra om det vid senare tillfälle, men jag för egen del är lite nyfiken på vilka rättigheter och skyldigheter som kan dyka upp i ett sådant scenario. Informationen fanns men personen undvek dem och när denne även ser kamerorna så väljer denne att ställa sig framför dem. Sen att det gäller ett företag kanske förändrar saken.

Som sagt, nyfiken. :)

är det ett företag som beställt filmningen utav personal som ska medverka i filmen? personen som inte vill vara med på filmen är den anställd av företaget som beställt filmningen?

Jag har alltid sett till att få modellrelease skriftligen underskrivna innan fotograferingar där det tydligt anges hur bilderna kommer att användas, t.ex. i dagstidning, hemsidor mm. Tror inte det räcker med info i ett SMS.

På jobbet har vi hamnat i ett smådrygt läge gällande en informationsvideo + bilder. Vi har filmat och fotat på ett nytt gruppträningspass där alla medverkande blev informerade om filmningen via SMS innan. Alla utom en person som bokade sig strax innan passet drog igång och samtidigt dök upp efter att passet börjat och därmed missat den muntliga genomgången också.
Den här personen ser att det står 3 kameror med tillhörande fotografer/filmare på plats och väljer att ta den enda lediga platsen som finns, det vill säga mitt framför kamerorna.
En halvtimme efter passet har avslutats så skriver personen ett mail där denne påpekar att kamerorna var irriterande, information saknades och avslutar med att vi absolut inte får använda något där denne syns (vilket är allt material då denne ställt sig framför kamerorna i höjd med instruktörerna).
I mailet skriver denne också att vi kanske informerade om detta innan passet börjat men att denne kom för sent och inte hörde genomgången, men att det inte är dennes problem (trots att vid varje bokning så skickas en bokningsbekräftelse med information om att vi inte accepterar sena ankomster).

Troligtvis kommer vi inte göra något större av det här utan kommer få göra om det vid senare tillfälle, men jag för egen del är lite nyfiken på vilka rättigheter och skyldigheter som kan dyka upp i ett sådant scenario. Informationen fanns men personen undvek dem och när denne även ser kamerorna så väljer denne att ställa sig framför dem. Sen att det gäller ett företag kanske förändrar saken.

Som sagt, nyfiken. :)

Det här låter som en kommersiell filmning, det är ju för företag så då krävs model release i någon from, dvs ett aktivt godkännande från alla som kan kännas igen i videon som sparas så att om denne ändrar sig i framtiden har ni något att visa upp.

Någon bör samla in en underskrift från varje deltagare i samband med att de går in i rummet.

Tråkigt, hoppas du får betalt per timme.

Jag drabbas inte, jag råkade bara se mailet som dök upp i kundtjänstmailen. :)

Jobbet var beställt av oss och den som klagar är kund hos oss, inte personal.

Jag drabbas inte, jag råkade bara se mailet som dök upp i kundtjänstmailen. :)

Jobbet var beställt av oss och den som klagar är kund hos oss, inte personal.

är det som friskis o svettis kommer dit en grupp människor som ska träna o ni har inte informerat alla tillräckligt bra tydligen. Om ni ska filma människor i en träningslokal så borde ni dels informerat alla som ska träna tydligt att det kommer filmas på det passet o sedan skulle alla som skulle träna då vara tvungna att skriva på ett modell realesa avtal innan passet/filmningen börjar.

Ärligt talat hur tänkte ni? har ni någon modell realese med någon från det passet överhuvudtaget? Eller har ni muntligt löfte att det är ok;)
nej gör om o gör rätt. sätt ut ett datum i god tid, tala om att filmning kommer ske var tydlig med det låt folk boka upp sig o se till att alla skriver på modell realese INNAN passet börjar o erbjud kanske (modellerna) något för det.

Det här låter som en kommersiell filmning, det är ju för företag så då krävs model release i någon from, dvs ett aktivt godkännande från alla som kan kännas igen i videon som sparas så att om denne ändrar sig i framtiden har ni något att visa upp.

Någon bör samla in en underskrift från varje deltagare i samband med att de går in i rummet.

Tråkigt, hoppas du får betalt per timme.

om jag förstår rätt så jobbar TS där på (gymet) är personal där dom hade hade beställt filmjobbet dit han jobbar inte med filmningen.

I mailet skriver denne också att vi kanske informerade om detta innan passet börjat men att denne kom för sent och inte hörde genomgången, men att det inte är dennes problem (trots att vid varje bokning så skickas en bokningsbekräftelse med information om att vi inte accepterar sena ankomster)

Uppenbarligen stämmer inte informationen i bokningsbekräftelsen. Ifall ni inte accepterar sena ankomster så skulle vederbörande inte ha släppts in.

Som tidigare sagts så skulle personen inte släppts in efter genomgången.
Och detta pass borde varit ett specialpass där samtliga som anmält sig gjort det under premissen att de vet och går med på att bli filmade.
De borde då också få det som ett gratispass.
Men behöva signera en modellrealease när de går in i salen ... Inspelningen hade man ju kunnat annonsera på träningspassen veckorna innan och låta folk anmäla intresse.

Men, jag vet att det inte hjälper nu. :(

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar