Annons

Tillstånd att använda bild

Produkter
(logga in för att koppla)

jangs

Medlem
Hej!

Det här blir nog en långt inlägg.

Såhär är min historia, jag är lite smått av vår skolas glada amatörfotograf. I somras hörde sig vår skolledning av sig till mig att de skulle ha en stor reklamkampanj med allt som följer med under hösten, därför bad de mig ordna en cd-skiva med en massa bilder på och i skolan som de kanske skulle kunna använda.
Jag blev förstås glad och fixade dem en cd, när jag sedan lämnade in den sade de att de skulle höra av sig om de var intresserade av någon bild. Jag hörde inget mer av dem i det här ärendet och gick vidare med livet.
Sedan fick vi ut lite smått larviga kalendrar och diverse andra saker som jag lade i bokhyllen i väntan på bättre tider. Men idag när jag för första gången tittade i kalendern fanns där en av mina bilder!

Därför kommer nu mina frågor. Har jag omedvetet gett dem tillstånd att trycka mina bilder genom att jag gav dem en cd-skiva? Var det rätt av dem att använda bilden? Borde de meddelat mig först?

Jag har inte hört av mig till skolledningen än men tänker definitivt göra det snart.
Jag är mest av allt nyfiken på vem som har rätt och fel i det här fallet, och vad ni tycker att jag bör göra.

// Jonas Strandstedt
 
I och med att de sa att de skulle höra av sig vid intresse, så har ni väl inte slutit ett avtal antar jag. har man inte slutit ett specifikt avtal brukar väl branschpraxis vara det som gäller om jag kommer ihåg rätt från lektionerna i affärsrätt.

Antagligen är det som vanligt, att en som inte är van att köpa bilder har skött produktionen utan att ha en aning om vad som är rätt och fel, vem som är upphovsman osv.


Ta en ordentlig funderare på exakt vad du hade velat ha för att de skulle få använda bilden och förklara trevligt och sakligt för den som ordnat produktionen att det var så det var tänkt från din sida, innan du slår på stora trumman.

till nästa gång: lämna lågupplösta bilder med vattenmärke med kontaktinfo, så kommer de höra av sig vid intresse...:)
 
tiq skrev:
I och med att de sa att de skulle höra av sig vid intresse, så har ni väl inte slutit ett avtal antar jag. har man inte slutit ett specifikt avtal brukar väl branschpraxis vara det som gäller om jag kommer ihåg rätt från lektionerna i affärsrätt.

Antagligen är det som vanligt, att en som inte är van att köpa bilder har skött produktionen utan att ha en aning om vad som är rätt och fel, vem som är upphovsman osv.


Ta en ordentlig funderare på exakt vad du hade velat ha för att de skulle få använda bilden och förklara trevligt och sakligt för den som ordnat produktionen att det var så det var tänkt från din sida, innan du slår på stora trumman.

till nästa gång: lämna lågupplösta bilder med vattenmärke med kontaktinfo, så kommer de höra av sig vid intresse...:)
Tack för ditt svar!
Det var troligen jag som var otydlig när jag lämnade skivan också, surnade bara till eftersom de sagt att de skulle höra av sig. Egentligen hade jag inte tänkt mig så mycket i ersättning förutom ett tack för bilden och mitt namn under i princip.

Det där med lågupplösta bilder och vattenstämpel var ne riktigt bra idé.. att jag inte tänkte på det då. Då måste de ju höra av sig och man kommer överens om något, smart! :)

// Jonas Strandstedt
 
När jag ger bort bilder på CD till vem det vara må lägger jag alltid med den här texten som en txt-fil:


Denna text bifogar jag alltid när jag ger bort bilder i digital form.

Angående användning av bilderna.

Du har fått dessa bilder av mig! OBS att detta inte innebär att du får göra riktigt vad
du vill med dem. Upphovsrätten är fortfarande min, nämligen.

Rent praktiskt innebär det att du, utan att fråga mig, får skriva ut dem, manipulera dem,
sätta upp dem på väggen, klippa sönder dem, bränna upp dem.... ja egentligen göra vad du
vill med dem. Så länge som du, och här kommer det viktiga, gör det för privat bruk. Du får
faktiskt till och med ge enstaka kopior till dina vänner och bekanta.

Det du inte får göra utan min uttryckliga tillåtelse är att publicera dem!
Du får alltså inte låta dem ingå i något tryckt material som t ex tidning, broschyr eller så.
Du får heller inte lägga ut dem på internet. Inte ens på en privat hemsida.
I alla fall inte utan att fråga mig. Men om du frågar är det mycket möjligt att du får göra det.

Detta är inte för att jag vill vara taskig på nåt sätt, utan helt enkelt för att jag vill
ha lite koll på vart mina bilder tar vägen. Jag vill själv bestämma hur, var, när, i vilket
skick och på vilket sätt mina bilder publiceras. Så är det bara...

Hoppas du gillar bilderna!!


//Anders
 
WFS) (Graylingman skrev:
När jag ger bort bilder på CD till vem det vara må lägger jag alltid med den här texten som en txt-fil:

lång bra text

//Anders
Måste hålla med Per att det var en mycket bra text, enkel och tydlig :)

Tack för era svar, två mycket bra tips över hur jag bör gå till väga nästa gång också :)
 
WFS) (Graylingman skrev:
När jag ger bort bilder på CD till vem det vara må lägger jag alltid med den här texten som en txt-fil:


Denna text bifogar jag alltid när jag ger bort bilder i digital form.

Angående användning av bilderna.

Du har fått dessa bilder av mig! OBS att detta inte innebär att du får göra riktigt vad
du vill med dem. Upphovsrätten är fortfarande min, nämligen.

Rent praktiskt innebär det att du, utan att fråga mig, får skriva ut dem, manipulera dem,
sätta upp dem på väggen, klippa sönder dem, bränna upp dem.... ja egentligen göra vad du
vill med dem. Så länge som du, och här kommer det viktiga, gör det för privat bruk. Du får
faktiskt till och med ge enstaka kopior till dina vänner och bekanta.

Det du inte får göra utan min uttryckliga tillåtelse är att publicera dem!
Du får alltså inte låta dem ingå i något tryckt material som t ex tidning, broschyr eller så.
Du får heller inte lägga ut dem på internet. Inte ens på en privat hemsida.
I alla fall inte utan att fråga mig. Men om du frågar är det mycket möjligt att du får göra det.

Detta är inte för att jag vill vara taskig på nåt sätt, utan helt enkelt för att jag vill
ha lite koll på vart mina bilder tar vägen. Jag vill själv bestämma hur, var, när, i vilket
skick och på vilket sätt mina bilder publiceras. Så är det bara...

Hoppas du gillar bilderna!!


//Anders

Fåg jag lov att använda din text Anders? Skulle varit mycket tacksam.
 
Det är nog många som vill använda texten...
Eller ha den som "mall" att gå efter.
Vid en snabb titt, och även läst efterföljande kommentarer, verkar det inte som du glömt något vesäntligt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.