Annons

Tillräckligt bra!

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Jag är amatör, men fotat systemkamera sedan 1977. Beställde en 5d Mark IV för en vecka sedan, men tog tillbaka beställningen igår. Tänkte efter, har några 5d av tidigare generation, en 1D x, 1d Mark IV, varför skall jag lägga 30 papp igen.visst, bättre dynamiskt omfång, 4k video (aldrig filmat ändå) och lite annat mindre viktigt. Gör lite jobb ibland på kul, men mest amatör. Kör även båda Sonysystemen. Insåg att jag lugnar mig nu, fortfarande glad över mina tio år gamla bilder med 40d. Tänk vad pryl-och utvecklingstarmen ställer till, tur att jag besinnade mig, haha.

Jag är amatör, men fotat systemkamera sedan 1977. Beställde en 5d Mark IV för en vecka sedan, men tog tillbaka beställningen igår. Tänkte efter, har några 5d av tidigare generation, en 1D x, 1d Mark IV, varför skall jag lägga 30 papp igen.visst, bättre dynamiskt omfång, 4k video (aldrig filmat ändå) och lite annat mindre viktigt. Gör lite jobb ibland på kul, men mest amatör. Kör även båda Sonysystemen. Insåg att jag lugnar mig nu, fortfarande glad över mina tio år gamla bilder med 40d. Tänk vad pryl-och utvecklingstarmen ställer till, tur att jag besinnade mig, haha.

Sjukt bra skrivet Håkan!

Bra trådstart! Jag fyller på med egna reflekteringar. Fotograferat med systemkamera sedan mitten på 80-talet. Köpte en Nikon D90 2009, då fick jag en omstart efter ett par år..Allt fungerade bra förutom när jag fotade i mörker(snöskoter freestyle) då var iso egenskaperna inte de bästa samt AF:en. Så när Nikon släppte D600:an köpte jag den och var helnöjd! Sen intalade jag mig att när en uppföljare till D800 kommer så köper jag en sån! Nu har det ju som vi vet kommit 2 uppföljare, tre om man räknar "E" uppgraderingen.
Men jag kom över det liksom, har bytt optik lite fram och tillbaka och sitter nu med tre stycken som jag är jättenöjd med. Visst är inte 600:an bäst i världen när det kommer till AF och ISO eller sensorproblemet med smuts, men jag har blivit bra på att rengöra den :)

Förstår precis. Visst följer jag teknikutvecklingen med stort intresse, men jag tvingar mig själv att tänka förnuftigt (utifrån min synvinkel) och kommer därför att stanna med min 6D inom överskådlig framtid.

Skärskådar jag mina bilder så är det kanske en på femhundra som skulle blivit bättre av en bättre kamera.

Att lägga pengar och tid på t.ex. en resa etc ger mig större förbättring av bilderna än i stort sett all utrustning jag hade kunnat köpa. (Däremot suger det i utrustningstarmen för ett objektiv som nya EF 85mm f/1.4L IS USM.)

Det är lite som med livet i stort vardagsfilosoferar jag – att inse att lyckan (eller den bästa bilden) sällan är beroende av materiella ting (eller kamerahuset X med egenskapen Y)

Men, var och en blir lycklig på sin fason, så därmed inte sagt att det är en generell sanning som passar alla andra, men för mig känns det bra med lite självkritisk återhållsamhet.

Så sant, det är oftast inte så enkelt att man kan köpa sig till bättre bilder. Att gå ut några timmar tidigare, att vänta några timmar till, att resa till ett bättre ställe ger säkert så mycket mer, iaf om man håller på med naturfoto.

Sedan så blir ju inte de senaste kamerorna sämre av att inköpet väntar några år, brukar nog byta efter några år till en ny begagnad, uppgraderingsfaktorn blir ju lika hög och mellanskillnaden hanterbar

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar