Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tilldela profil i Elements

Produkter
(logga in för att koppla)

Skrotis

Aktiv medlem
Det verkar som jag gjort en jäkla felinvestering genom att köpa Elements för att kunna arbeta bättre med giclée. Har haft Gimp förut vilket fungerar ypperligt, gratis... ..men har inte fått de perfekta utskrifter jag velat ha och vid varje guidning i tryckprocessen referars alltid till photoshop, vilka rutor som ska vara ibockade, exakt hur man ska klicka osv.

Iaf.. nu har jag köpt Elements och vill kunna tilldela min custom made profile och konvertera till profilen men hur sjutton gör man detta? I meyn hittar jag under "image" convert colorprofile, men det går
bara att välja "apply sRGB profile" och "apply Adobe RGB profile"..
Hur gör jag?


Trött och uppgiven..
/K
 
Det verkar som jag gjort en jäkla felinvestering genom att köpa Elements för att kunna arbeta bättre med giclée. Har haft Gimp förut vilket fungerar ypperligt, gratis... ..men har inte fått de perfekta utskrifter jag velat ha

Iaf.. nu har jag köpt Elements och vill kunna tilldela min custom made profile och konvertera till profilen men hur sjutton gör man detta? I meyn hittar jag under "image" convert colorprofile, men det går
bara att välja "apply sRGB profile" och "apply Adobe RGB profile"..
Hur gör jag?

/K
Hur kan du säga att GIMP fungerar ypperligt när du inte fått till den kvalitet som du vill ha? Det finns ju en orsak till att vi som arbetar professionellt med bildbehandling använder Photoshop. Och då inte Elements utan den fulla versionen.

Men jag tror ditt problem går att lösa i Elements också, se till att ditt skannerprogram bäddar in den profil som du använder för skannern, sedan kan du konvertera bilden till Adobe RGB i Elements eller i skannerprogrammet.

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.