Annons

Tillbehör till Tamron SP 90/2,8 Di Macro

Produkter
(logga in för att koppla)

SantaPola

Aktiv medlem
Tänkte beställa det objektivet idag men undrar över lite saker.
På cyberphoto har de ju värdepaket då det i detta fall ingår ett UV-filter och microfiberduk.

Är det mycket nödvändigt att ha ett motljuskydd till Tamronen och funkar det i så fall att använda tillsammans med UV-filtret?

Om det nu skulle vara nödvändigt med ett motljuskydd och det inte går använda tillsammans med uv-filtret, vad får då ersätta filtret?

En anledning till varför jag vill ha filtret på detta objektiv är för att linsen ska vara väldigt svår att rengöra. Eller tänker jag helt tokigt nu?

Hej!
Jag använder inget filter på mitt Tamron 90mm eftersom linsen ligger så långt in i objektivet. Risken att repa eller på andra sätt skada linsen anser jag är liten på just detta objektiv. Har du dessutom motljusskyddet påsatt så minskar risken än mer. Motljusskyddet kanske inte är helt nödvändigt på det här objektivet men det sitter heller inte ivägen. Jag låter mitt sitta på hela tiden.

Christer

Men om man använder filter kanske det hjälper att förhindra damm och smuts från att hamna på linsen som är ganska svår att rengöra?

Men om man använder filter kanske det hjälper att förhindra damm och smuts från att hamna på linsen som är ganska svår att rengöra?

Jo det stämmer. Damm sitter ju oftast löst dock. Det som är knepigt att få bort är ju fett och grejer om man råkat fingra på linsen, och det kommer du inte göra av misstag på den gluggen.

Personligen använder jag aldrig filter på något objektiv. Undantagsfall är ju naturligtvis om jag ska fota motorsport och det är risk för stenskott.
Jag anser att motljusskydd skyddar tillräckligt, och vid transport har man ju objektivlock. Har sett alldeles för många bildexempel på hur uv-filter kan förstöra bildkvaliteten hos tiotusenkronorsoptik (och jag minns inte vilken tråd jag såg det i, så fråga inte ;).
Skulle det hända att jag får in ett långt, smalt och vasst metallobjekt rakt in i frontlinsen så får jag ta den smällen.

Förvisso, men så himla svårt är det inte att komma åt linsen för rengörning. Att blåsa bort damm med en blåspensel är snart gjort.

Christer

Microfiberduk är ett riktigt bra tillbehör i fotoväskan men ett UV-filter till ett Tamron 90 är helt onödigt. Det är inte svårt att rengöra frontlinsen och den blir heller inte skitig i första taget. Dessutom lär ev. smuts på filtret sabba bilden ganska mycket eftersom filtret sitter 4 cm framför frontlinsen.

Tack för era svar! Det blir objektivet utan uv-filter.

Hur nödvändigt är det med motljusskydd till objektivet och var finns det att köpa billigast i så fall?

Något billigt och prisvärt rengöringsset (har fortfarande inget)?

Tack för era svar! Det blir objektivet utan uv-filter.

Hur nödvändigt är det med motljusskydd till objektivet och var finns det att köpa billigast i så fall?

Något billigt och prisvärt rengöringsset (har fortfarande inget)?

Motljusskyddet följer med till alla tamrons objektiv.
På vanlig optik är det jätteviktigt med motljusskydd. Blir en enorm skillnad i vissa typer av ljus.
På det du tänker köpa skulle jag inte tro det är lika viktigt. Frontlinsen sitter så långt in att det motsvarar ett motljusskydd. Själva "tunneln" in till frontlinsen är tillverkad med rillor precis som motljusskyddet, så det är nog tänkt att fungera som extra motljusskydd.
Sen är det så att närgränsen mäts från sensorplanet, så 29cm närgräns blir bara 9cm mellan frontlins och motiv, och då rymmer du knappt motljusskyddet. Fotar du insekter kommer du garanterat skrämma bort dom med motljusskyddet. Det kan till och med bli så att du skuggar motivet om du har skyddet på. Men tar du vanliga foton (objektivet är för övrigt ett alla tiders porträttobjektiv) rekommenderar jag att du monterar det.

Som rengöring till linserna går det med vilken optisk duk som helst, typ glasögonduk. Hushållspapper går också fint.
Se till att förvara duken i en zip-påse eller liknanade, så att det inte kommer skräp i den.

Som rengöring till linserna går det med vilken optisk duk som helst, typ glasögonduk. Hushållspapper går också fint.
Se till att förvara duken i en zip-påse eller liknanade, så att det inte kommer skräp i den.

Visserligen är det stenhårt glas men antireflexbehandlingen kan säkert ta skada av fibrerna i papperet. Jag skulle nog hålla mig till tyg.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar