Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tillbehör till OM-D EM-5?

Produkter
(logga in för att koppla)

ossa

Aktiv medlem
Jag har blivit med en begagnad EM-5 med tillhörande UV hus. Den är egentlig köpt enbart för UV-bruk, men jag tänkte passa på att använda den på land som gå-runt kamera.

Vad har ni för tips på tredjepartstillbehör till EM-5 och leverantörer?

* Jag skulle vilja ha en kompakt beredskapsväska till kameran. Jag har sett en del varianter på Aliexpress, antingen endast underdel med skärmskydd, eller med framdel som linsskydd. Spontant verkar många av dessa varit onödigt stora, även för kitzoomen.

* Småprylar, typ linskåpor etc.

Jag brukar beställa småplock från Dealextreme, men de är inte bra på m43 och Olympus.

Mvh
/O

En vettig beredskapsväska till E-M5 verkar vara hopplöst att få tag på. Jag använder en Lowepro Apex 110 AW när jag vill ha med mig bara kameran med ett objektiv monterat. Det är en vanlig kameraväska (fast liten), så man måste plocka upp kameran ur väskan innan användning.

Om jag vill ha med mig ett eller ett par objektiv extra så använder jag en Thinktank Mirrorless Mover 20. Den är inte mycket större än Loweproväskan, men rymmer mer än man tror.

För kortare promenader runt hembygden struntar jag i väska, oavsett väder. Kameran är ju väderskyddad.

Vad är en linskåpa?

Objektiv- och kamerahuslock brukar man kunna hitta (nya) på Tradera. Annars tror jag att sådana nätbutiker som Kaffebrus och Fotofyndet har sådant också, fast antagligen lite dyrare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar