Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tillbehör till en nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

Jozze

Aktiv medlem
Efter att ha gått omkring och "semesterfotat" med kompaktkamera så fick jag tag på ett demoex av en Minolta A1 till halva priset. Förhoppningsvis så skall det bli lite mer fotat än bara på semestern och födelsedagskalas som innan =)

Nu har man ju även chansen till att köpa lite kuliga tillbehör. Vad har ni för tillbehör som ni inte kan klara er utan, och som skulle vara bra "nybörjargrejer" till mig? Kan vara allt från filter till, ja... vad vet jag?

Som sagt var så är jag ett blåbär på det här med att fotografera. Jag siktar bara och sjkuter av. Sen så blir ju bilderna därefter oxå... Förhoppningsvis så kommer det bli ändring på detta hädanefter!

Ett stativ har jag redan satt upp på min lista ;)
 
enklaste sättet för att vet a vad du ska ha är att springa ut och fotografera...

efter ett tag komemr du själv märka att "oj..jag skulle vilja komma närmre dom där grizzly björnarna" och då behöver du ett redigt teleobjektiv, eller så märker du att "dom där amöborna med skägg skulle vara roligt att plåta" och då behöver du ett macro objektiv.

Kör du macro så komemr du snart behöva ett stativ, snart en fjärrutlösare av något slag... fler objekt, filter, blixtar osv osv osv... man märker själv på sitt fotograferande vad man behöver
 
Stativ är som sagt bra till det mesta så det är nog nästan ett "måste".
Sedan beror det på vad du fotograferar.
A1 är väl ingen systemkamera vilket gör att du inte kan köpa till objektiv så där "sparar du pengar.

Och så snart man köpt ytterligare ett prylar så upptäcker man att man behöver en väska att bära runt grejerna i.

Extra minneskort/batteri är alltid användbart.

Några filter är alltid användbart. Ett polfilter är en bra start, ett/fler ND grad är trevligt om man vill ta landskapsbilder. Titta på Cokins filtersystem, filtren är faktiskt inte SÅ dyra och med tanke på hur användbara de faktiskt är kan de närmast beskrivas som "prisvärda".

Extern blix gör det betydligt lättare att ta bra blixbilder, dessutom slipper man röda ögon. Ska du ta många bilder på ex. familjen inomhus är det ett vettigt komplement.
 
Det där med filter var inte så lätt som jag trodde. Det finns ju en hel uppsjö utav dem. Ett polarisationsfilter känns som en bra grej att ha i väskan. Är det bara till att gå ut och köpa ett, eller är det något som man behöver tänka på?

Ett sådant filter, är det vid något tillfälle som det är en nackdel att ha det på, tex vid inomhusfotografering i dåligt ljus eller så?

Det där med gråfilter vågar jag mig inte på ännu. Känns som om jag behöver bli lite varm i kläderna först, så jag vet hur var och när jag skall använda det =)

När jag väl fått tag på ett stativ så är en fjärrutlösare ingen dum idé. Bara att hoppas på att det finns till min A1:a.

Kameran är ingen systemkamera, så det går inte att köpa andra objektiv. Så där "sparar" jag pengar som går att lägga på andra kuliga tilbehör =)

Tusen tack för era tips. Nu blir det till att surfa runt och leta bra priser. Några bra tips på var man kan hitta sådana?

Tack på förhand
/Joakim
 
Hej. Jag hade en Minolta 7Hi innan och till den behövde jag massor av batteri. Den var törstig, milt uttryckt. Sen kostade minneskort mycket och om man var på semester fylldes dom upp fort så någon form av bärbar "mellanlagringsstuff". Den finns en hos www.zebramedia.com CompactDrive PD70X som är ganska populär, se recentioner här på FS.

Tipslista:
1 batteri
2 stativ
3 CompactDrive PD70X

Lycka till
 
Det första du bör satsa på är ett rejält stativ med en bra kula, det är i mitt tycke det viktigaste tillbehöret i ett kamera system.

kent.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.