Annons

Tillbehör FZ5?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rio

Ny medlem
Hej på er!

Har nyligen skaffat mig en Panasonic FZ5 som jag tycker är riktigt bra.
Måste höra med er som är duktiga här hur det är med tillbehör till den kameran. Tänker främst på vilka filter som kan användas. Jag har sett att det finns UV- och skylightfilter för ganska liten summa.
Finns det även polarisationsfilter och tex vidvinkelkonverter som passar denna kamera? Till FZ20 verkar det finnas ganska mycket tillbehör, fungerar dessa även till FZ5 eller är de helt olika?

Ha en trevlig kväll!
/Rikard

Du kan använda det mesta (allt?) som passar FZ20 till din FZ5. Tänk bara på att du måste använda den medföljande plastadaptern för att kunna skruva på filter mm. Filtergängan på FZ5 är 55mm, och tyvärr tillverkad av plast, så det "allmänna" sättet för att få bättre hållfasthet är att limma fast ett filter på plastgängan, och sedan använda filtergängan för att skruva på konvertrar, tele eller vidvinkel.

Välkommen till FZ-världen! :)

/Mats

WarbirdFS5 skrev:
Du kan använda det mesta (allt?) som passar FZ20 till din FZ5.
/Mats

Möjligtvis med reservationen att FZ20 har 72 mm istället för FZ5:ans 55 mm?

Jag har jämt UV-filter på som skydd för linsen (man repar hellre ett filter än kamerans lins).
Dock skall man vara medveten att med denna på så blir det skugga i nederkant på bilden vid fotografering med interna blixten (iaf på FZ3).

WarbirdFS5 skrev:
Du kan använda det mesta (allt?) som passar FZ20 till din FZ5. Tänk bara på att du måste använda den medföljande plastadaptern för att kunna skruva på filter mm. Filtergängan på FZ5 är 55mm, och tyvärr tillverkad av plast, så det "allmänna" sättet för att få bättre hållfasthet är att limma fast ett filter på plastgängan, och sedan använda filtergängan för att skruva på konvertrar, tele eller vidvinkel.

Välkommen till FZ-världen! :)

/Mats

Hur menar du nu Mats, Det här med "limma" förstod jag inte...

Jag köpte "B+W UV (010) 55mm MRC 55 E" från cyberphoto.se och den var bara att skruva på då det finns en "invändig" gänga för filter på plastadaptern.

Petro, visserligen så kan du skruva fast ett filter direkt på plastgängan, och så länge du inte håller på att byta filter fram och tillbaka, eller så länge du inte hänger på något tyngre, som en telekonverter, så är det ingen fara. Då kan du lugnt använda plastgängan på kameran (adaptern) utan mer arbete.

Men om du vill använda teleconverter mm på kameran så bör du modifiera adaptern lite. Det finns flera, mer eller mindre "våldsamma" sätt att göra det på, men det enklaste, som jag ser det, är följande:
Titta noga på filtergängan så ser du att det finns c:a 2mm längst fram som är ogängad. Den ogängade delen ska bort för att du ska få så bra infästning som möjligt.
Lägg ett sandpapper på en plan och stabil yta och slipa försiktigt ner 2-3mm. Tänk på att hela tiden snurra adaptern i handen för att få jämn "avverkning".
Nu kan du iofs nöja dig där och bara skruva dit filtret. Du kommer att märka att nu har du c:a 1,5 varv "gängkontakt", medan du tidigare (troligen) hade mindre än ett varv. Vill du ha en ännu säkrare infästning så limma fast ett filter utan glas. Ta ett billigt, eller repat 55mm filter, krossa glaset (akta ögonen, sätt tape på bägge ytorna så minskar risken för plitter), gör rent och limma fast.

Lycka till/
Mats

WarbirdFS5 skrev:
Petro, visserligen så kan du skruva fast ett filter direkt på plastgängan, och så länge du inte håller på att byta filter fram och tillbaka, eller så länge du inte hänger på något tyngre, som en telekonverter, så är det ingen fara. Då kan du lugnt använda plastgängan på kameran (adaptern) utan mer arbete.

Men om du vill använda teleconverter mm på kameran så bör du modifiera adaptern lite. Det finns flera, mer eller mindre "våldsamma" sätt att göra det på, men det enklaste, som jag ser det, är följande:
Titta noga på filtergängan så ser du att det finns c:a 2mm längst fram som är ogängad. Den ogängade delen ska bort för att du ska få så bra infästning som möjligt.
Lägg ett sandpapper på en plan och stabil yta och slipa försiktigt ner 2-3mm. Tänk på att hela tiden snurra adaptern i handen för att få jämn "avverkning".
Nu kan du iofs nöja dig där och bara skruva dit filtret. Du kommer att märka att nu har du c:a 1,5 varv "gängkontakt", medan du tidigare (troligen) hade mindre än ett varv. Vill du ha en ännu säkrare infästning så limma fast ett filter utan glas. Ta ett billigt, eller repat 55mm filter, krossa glaset (akta ögonen, sätt tape på bägge ytorna så minskar risken för plitter), gör rent och limma fast.

Lycka till/
Mats

Så det finns fall där plastadaptern gått sönder?
Jag kör min telekonverter Canon TL-55 direkt på plastgängorna utan några problem.

Tja, plast är ju bara plast... Det håller ju ett tag, men jag skulle inte lita på det. TL-55 är ju förhållandevis liten så det är kanske ok, men titta på gängorna med en lupp innan du bestämmer dig. Förbättringen kostar c:a 50:- (Vad jag betalade för filtret, samt lite sandpapper och epoxy) Många använder någon sorts svart silicon som köps i biltillbehörsaffärerna, men jag vet inte vad det är. Jag hade epoxy hemma och då blev det det...

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar