Annons

Tillbehör från Kina?

Produkter
(logga in för att koppla)

Login

Ny medlem
En kollegas kompis har kollat upp lite priser på diverse fototillbehör nere i Kina där han jobbar. Och billigt är det!

T.ex. ett Nikkor AF-S DX 18-200mm som i Sverige ligger på ca 6500, kostar där nere knappt 3500:-

Är det något särskilt man måste tänka på innan man köper objektiv / blixt från Asien? Är de "världs-kompatibla"? Om objektivet t.ex. skulle gå sönder, kan man reklamera det i Sverige?

Tacksam för upplysningar!
 
Vad jag vet så är det bara världsgaranti på objektiven och kanske husen. Jag fick i alla fall 1 års världsgaranti när jag köpte objektiv i Hong Kong.

Tillbehör tror jag knappast har världsgaranti. Men de går ju alltid laga i Sverige hos Canon mot en avgift.

Det är helt klart värt att köpa objektiv i Kina!
 
Som jag förstår det så har Nikon världsgaranti på objektiven och blixtarna, men inte kamerahusen (brasklapp: dubbelkolla med Nikon själv). Men villkoret är att den importerats på normalt sätt (via den normala distributionskanalen) till det landet du köpt den. Om det är från den s.k. gråa marknaden, dvs parallellimporterad så gäller inte någon Nikon garanti, utan du får bara den garanti som butiken själv ev ger dig.

Själv så kollade jag priser för några år sedan i både Kina och Hong Kong. Priserna jag hittade i Kina var då nästan samma som i Sverige, men däremot så var priserna lägre i Hong Kong.

Kina (fastlandet) har i allmänhet rätt höga tullar på varor som importeras. Många importvaror är faktiskt billigare i Sverige än där. Och Nikon har det mesta av sin tillverkning i Thailand och Japan, så logiskt sett så finns det risk att varorna är smugglade, stulna eller kopior om dom är så billiga där. Om dom inte ändrat i tullarna nyligen.
 
Anders-S skrev:
Själv så kollade jag priser för några år sedan i både Kina och Hong Kong. Priserna jag hittade i Kina var då nästan samma som i Sverige, men däremot så var priserna lägre i Hong Kong.

När jag var i Bejing i december 2004 var priserna 30-50% lägre på objektiv och kamerahus än i Sverige! Har priserna verkligen gått upp så mycket sedan dess?
//Chasid
 
Var i Beijing nyss och där tog dom runt 10800 yuan c:a strax under 10000 skr för en D300, innan prutning..
däremot var tex ett 18-200ungefär samma pris som här innan prutning.

Köpte en reflexskärm 5 i 1 för 75 skr. (995:- på SP)
 
Jag har möjlighet att köpa från Kina.

Funderade på ett objektiv typ Canon EF 400/5,6 L USM tror ni man kan få det för halva priset i Kina?
 
Ett 400/5.6 går lös på ungefär 12000 på prisjakt. Jag tror inte att du hittar ett i Kina för 6 men inte så långt ifrån. Så visst, har man någon som kan frakta hem det så lönar det sig garanterat. Jag är inte så insatt i just Kina men Hongkong är ju beryktat billigt när det gäller kameraprylar.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.