Annons

Tillbaks i mörkrummet: hur gör man med de stenhårda negen?

Produkter
(logga in för att koppla)

timeUnit

Aktiv medlem
Jag har stått i mörkrummet i två dagar nu och kämpat med ett neg jag inte får fason på när jag kör analogt, men som är skitenkelt när det är digitalt. Det känns inte alls bra! :)

Jag bifogar en kontaktkarteskanning på det aktuella "problembarnet".

Det är en helt vanlig semesterbild från Öland. Tagen med en automatisk kompaktkamera (Fuji Natura) med Efke 50 film. Kameran har exponerat efter ISO 100 för att filmen inte har DX kodning och jag har framkallat rullen i Tmax 1+4 i 5 minuter vid ca 23°C. Bilden är tagen i motljus, som ni ser. Lite överexponerad som ni ser, lite överframkallad också... :(

Jag har kopierat den på två papper: Bergger VCCB och Kentmere Fineprint WT. På ingen av dem lyckas jag få en tillräckligt låg kontrast för att få täckning i högdagrarna utan att mellantoner och skuggor helt bäckar igen.

Min ena strategi var att kopiera en väldigt mjuk kopia och sen "fylla på" med högre kontrast där det behövdes. Den andra strategin var att göra tvärtom: printa på högsta kontrast och mycket kort exponering och sen fylla på med mjuk kontrast i högdagrar etc. Ett jävla pill på en 10x15 cm kopia! :)

Ingen av metoderna ger alls lika bra resultat som jag hoppats på eller som jag kan få om jag skannar in neget i en bra skanner och pysslar lite i photoshop.

Ni som jobbar mycket i mörkrummet, har ni några tips att delge?

Tack tack,
Henning
 

Bilagor

  • skiss.jpg
    skiss.jpg
    21.9 KB · Visningar: 521
Prova Emaks K888 (säljs även som Adox Nuance Warmtone) mjuk gradation, och komplettera ev med tvåbadsframkallning. Emaks K888 är oslagbart när det gäller att få teckning i och platta till högdagrarna på negativ som är för täta där. I andra änden (skuggorna) verkar det tvärtom). Men vissa negativ är ändå för täta i högdagrarna och då funkar ingenting.
 
Prova Emaks K888 (säljs även som Adox Nuance Warmtone) mjuk gradation, och komplettera ev med tvåbadsframkallning. Emaks K888 är oslagbart när det gäller att få teckning i och platta till högdagrarna på negativ som är för täta där. I andra änden (skuggorna) verkar det tvärtom). Men vissa negativ är ändå för täta i högdagrarna och då funkar ingenting.

Tack så mycket!

Jag har lite K888 i grad 2, men det är väl "normal"?

Kanske är detta en sån där bild man ska låta vara... Eller nöja sig med "helt ok". Det är ju en semesterbild. Jag kan göra ett sista försök med en lithkopia. Då och då kan lithkopior överraska med en helt extrem tonskala.
 
Tack så mycket!

Jag har lite K888 i grad 2, men det är väl "normal"?

Kanske är detta en sån där bild man ska låta vara... Eller nöja sig med "helt ok". Det är ju en semesterbild. Jag kan göra ett sista försök med en lithkopia. Då och då kan lithkopior överraska med en helt extrem tonskala.

Om det är köpt i Amerika så är grad 2 den mjukaste, alltså motsvarande grad 1 i Europa. Är det europeiskt så är det special/normal. USA har 2, 3 och 4 som beteckning, men det motsvarar mjuk, special-normal och hård.
 
Jag har stått i mörkrummet i två dagar nu och kämpat med ett neg jag inte får fason på när jag kör analogt, men som är skitenkelt när det är digitalt. Det känns inte alls bra! :)

Jag bifogar en kontaktkarteskanning på det aktuella "problembarnet".

Det är en helt vanlig semesterbild från Öland. Tagen med en automatisk kompaktkamera (Fuji Natura) med Efke 50 film. Kameran har exponerat efter ISO 100 för att filmen inte har DX kodning och jag har framkallat rullen i Tmax 1+4 i 5 minuter vid ca 23°C. Bilden är tagen i motljus, som ni ser. Lite överexponerad som ni ser, lite överframkallad också... :(

Jag har kopierat den på två papper: Bergger VCCB och Kentmere Fineprint WT. På ingen av dem lyckas jag få en tillräckligt låg kontrast för att få täckning i högdagrarna utan att mellantoner och skuggor helt bäckar igen.

Min ena strategi var att kopiera en väldigt mjuk kopia och sen "fylla på" med högre kontrast där det behövdes. Den andra strategin var att göra tvärtom: printa på högsta kontrast och mycket kort exponering och sen fylla på med mjuk kontrast i högdagrar etc. Ett jävla pill på en 10x15 cm kopia! :)

Ingen av metoderna ger alls lika bra resultat som jag hoppats på eller som jag kan få om jag skannar in neget i en bra skanner och pysslar lite i photoshop.

Ni som jobbar mycket i mörkrummet, har ni några tips att delge?

Tack tack,
Henning
Pröva med Ilfords Multigrade som bl.a finns hos Photax. pappret har variabel hårdhet som justeras med hjälp av filter. En del av motivet med filter för hårt en annan del med mjukt filter. Använde själv Kodaks polycontrast för många år sedan.
 
Om jag inte läste fel så var det just splitfiltrering Henning provade (både med mjuka och hårda filtreringen först)? Men att det inte funkade. Problemet med variabla papper är att de oftast bara ändrar kontrast i mellandagrarna vid filterbyte. De ljusa partierna (vilket var problemet här) påverkas mindre eller inte alls av filterbyte. Men det finns ett papper som fungerar annorlunda och det är Ilford Multigrade IV, alltså inte Multigrade Warmtone. Möjligtvis skulle Multigrade IV kunna funka med splitfltrering på denna bild? Fast jag håller ändå en slant på Emaks K888, eftersom det papperet är unikt på att platta till de allra ljusaste högdagrarna.
 
Jag har bara ringa egen erfarenhet, men testa en sk. oskarp silvermask. Kopiera negativet till ett väldigt tunt positiv och gör en "sandwich" med ursprungsnegativet. Detta sänker den totala kontrasten. Metoden finns beskriven i de flesta böcker om mörkrumsarbete. Hör av dig om du inte hittar en beskrivning av metoden, så kanske jag kan leta fram en beskrivning att delge.
 
Om jag inte läste fel så var det just splitfiltrering Henning provade (både med mjuka och hårda filtreringen först)? Men att det inte funkade. Problemet med variabla papper är att de oftast bara ändrar kontrast i mellandagrarna vid filterbyte. De ljusa partierna (vilket var problemet här) påverkas mindre eller inte alls av filterbyte. Men det finns ett papper som fungerar annorlunda och det är Ilford Multigrade IV, alltså inte Multigrade Warmtone. Möjligtvis skulle Multigrade IV kunna funka med splitfltrering på denna bild? Fast jag håller ändå en slant på Emaks K888, eftersom det papperet är unikt på att platta till de allra ljusaste högdagrarna.
Det beror på hur han har gjort.

Han skriver att han börjat med en mjukare filtrering först.
Ren splitfiltrering använder bara mjukaste och hårdaste filtret och i den ordningen, givetvis med olika tider.

När det gäller Emaks K888 litar jag på dig, Nils. Det är så länge sedan jag använde mig av Emaks.

En flashning av pappret kommer i alla fall att ge ton i det vitaste.
 
Jag har bara ringa egen erfarenhet, men testa en sk. oskarp silvermask. Kopiera negativet till ett väldigt tunt positiv och gör en "sandwich" med ursprungsnegativet. Detta sänker den totala kontrasten. Metoden finns beskriven i de flesta böcker om mörkrumsarbete. Hör av dig om du inte hittar en beskrivning av metoden, så kanske jag kan leta fram en beskrivning att delge.
Har du testat?

Det krävs rätt prylar för att få det bra.
Jag har aldrig sett dem i verkligheten.
Har faktiskt heller aldrig hört talas om stansar för mindre format än mellanformat, 6x9.
Fast det borde i alla fall ha funnits för 6x6.
 

Jag har testat en ggr med ett 6x4.5 negativ (http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2067194.htm). Syftet för mig var inte att sänka den totala kontrasten, utan jag ville komma åt det ökade skärpeintryck som metoden också kan erbjuda. Dock så tycker jag tyvärr inte att jag fick det ökade skärpeintryck som jag eftersökte; jag hade förmodligen för liten spalt mellan emulsionerna? I vilket fall: Jag hade ingen register-stans eller dylikt. Tejpade fast positivet på ljusbordet och riktade in negativet med hjälp av lupp. När positiv och negativ låg i register så tejpade jag samman filmerna. Det var allt lite pilligt, men inte omöjligt.
 
Hej!

Tack för alla tips.

För klarhets skull: jag har testat "vanlig" kopiering med en grad, splitfilterkopiering både med mjukaste och hårdaste filter först, jag har testat med förbelysning i kombination med spiltfiltrering. Jag tror faktiskt att jag givit upp nu, jag orkar inte riktigt jobba så här mycket med ett litet semesternegativ... :)

Men tack för alla goa tips! Det finns ljus i mörkrummet!
 
Hej!

Tack för alla tips.

För klarhets skull: jag har testat "vanlig" kopiering med en grad, splitfilterkopiering både med mjukaste och hårdaste filter först, jag har testat med förbelysning i kombination med spiltfiltrering. Jag tror faktiskt att jag givit upp nu, jag orkar inte riktigt jobba så här mycket med ett litet semesternegativ... :)

Men tack för alla goa tips! Det finns ljus i mörkrummet!

Tänkte bara fundera hur Du gjort med två hårdheter. Först det ene och sedan det andra filtret rätt upp och ner. Eller som jag gjorde att man på något sätt måste täcka för med händerna den delen som man inte vill kopiera med ett visst filter. Då får man t.ex två hårdheter på samma papper.
 
Hej!

Tack för alla tips.

För klarhets skull: jag har testat "vanlig" kopiering med en grad, splitfilterkopiering både med mjukaste och hårdaste filter först, jag har testat med förbelysning i kombination med spiltfiltrering. Jag tror faktiskt att jag givit upp nu, jag orkar inte riktigt jobba så här mycket med ett litet semesternegativ... :)

Men tack för alla goa tips! Det finns ljus i mörkrummet!

Problemet är alltså att du får allt för mörka och igenbeckade lågdagrar/mellantoner när du kopierar högdagrarna till rätt teckning? Om det är så så tror jag att ditt Emaks K888 grad 2 i kombination med en mjukframkallare som Selectol Soft eller Ansco 120 kan fungera. Som avslutning kör du den i vanlig Dektol eller någon annan normalframkallare en kort stund (för att få bättre svärta i de allra mörkaste partierna.
 
Du kan naturligtvis gå in och bleka negativet också och sänka densiteten. Jag bleker bild/negativ på reguljär basis. Ibland bara lite grann och det bara för som jag kallar för städa upp. Jag menar med detta att jag bleker bort bas fogen och göra negativet klarare.

Det finns två sätt att försvaga den ena kallas för proportional den andra superproportional. Den först nämnda tar bort silver direkt proportional till den totala mängden. Den andra mera på områden med extreme kontrast den kan användas vid överframkallning eller med objekts som har mycket hög kontrast också.

Och sen kan man gå in och försvaga delar i ett negativ också men det kräver mycket erfarenhet och jag gör det enbart med 8x10" eller större negativ.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.