timeUnit
Aktiv medlem
Jag har stått i mörkrummet i två dagar nu och kämpat med ett neg jag inte får fason på när jag kör analogt, men som är skitenkelt när det är digitalt. Det känns inte alls bra!
Jag bifogar en kontaktkarteskanning på det aktuella "problembarnet".
Det är en helt vanlig semesterbild från Öland. Tagen med en automatisk kompaktkamera (Fuji Natura) med Efke 50 film. Kameran har exponerat efter ISO 100 för att filmen inte har DX kodning och jag har framkallat rullen i Tmax 1+4 i 5 minuter vid ca 23°C. Bilden är tagen i motljus, som ni ser. Lite överexponerad som ni ser, lite överframkallad också...
Jag har kopierat den på två papper: Bergger VCCB och Kentmere Fineprint WT. På ingen av dem lyckas jag få en tillräckligt låg kontrast för att få täckning i högdagrarna utan att mellantoner och skuggor helt bäckar igen.
Min ena strategi var att kopiera en väldigt mjuk kopia och sen "fylla på" med högre kontrast där det behövdes. Den andra strategin var att göra tvärtom: printa på högsta kontrast och mycket kort exponering och sen fylla på med mjuk kontrast i högdagrar etc. Ett jävla pill på en 10x15 cm kopia!
Ingen av metoderna ger alls lika bra resultat som jag hoppats på eller som jag kan få om jag skannar in neget i en bra skanner och pysslar lite i photoshop.
Ni som jobbar mycket i mörkrummet, har ni några tips att delge?
Tack tack,
Henning
Jag bifogar en kontaktkarteskanning på det aktuella "problembarnet".
Det är en helt vanlig semesterbild från Öland. Tagen med en automatisk kompaktkamera (Fuji Natura) med Efke 50 film. Kameran har exponerat efter ISO 100 för att filmen inte har DX kodning och jag har framkallat rullen i Tmax 1+4 i 5 minuter vid ca 23°C. Bilden är tagen i motljus, som ni ser. Lite överexponerad som ni ser, lite överframkallad också...
Jag har kopierat den på två papper: Bergger VCCB och Kentmere Fineprint WT. På ingen av dem lyckas jag få en tillräckligt låg kontrast för att få täckning i högdagrarna utan att mellantoner och skuggor helt bäckar igen.
Min ena strategi var att kopiera en väldigt mjuk kopia och sen "fylla på" med högre kontrast där det behövdes. Den andra strategin var att göra tvärtom: printa på högsta kontrast och mycket kort exponering och sen fylla på med mjuk kontrast i högdagrar etc. Ett jävla pill på en 10x15 cm kopia!
Ingen av metoderna ger alls lika bra resultat som jag hoppats på eller som jag kan få om jag skannar in neget i en bra skanner och pysslar lite i photoshop.
Ni som jobbar mycket i mörkrummet, har ni några tips att delge?
Tack tack,
Henning