Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Till er som har/vet/eller kommer att starta en klubb??

Produkter
(logga in för att koppla)

johanhagberg.com

Avslutat medlemskap
Hej!!

Vi är ett gäng som tänker starta en klubb/ekonomiskförening/studiecirkel/eller vad de nu blir....?.Så min fråga är: vad skall vi starta?...för och nackdelar??

Andra frågor:

Vad måste finnas ?
Vad måste vi syssla med?
Vem vänder vi oss till?
Kan man få något stöd?
Måste de vara en hobby för att få ekonomiskt stöd?

Tanken är väl att som i alla klubbar att man vill bygga en fungerande klubb, med allt vad de innebär, dvs mörkrum, studio, osv ....och få något stöd för detta som vilken förening som helst, eller är jag helt ute och cyklar??

Tacksam för många svar.

Mvh

Johan + några andra entusiaster

Det som krävas för en reg. förening är väl ganska standard med styrelse (ordf. sekr, kassör, ...), revisorer, årsmöte och protokoll.
Hur man får bidrag kan säkert någon med kurant erfarenhet från svensk klubbverksamhet tala om.

Vad ni vill göra i klubben, med klubbens medel, är förstås upp till medlemmarna! (Läs: Där det ofta uppstår gräl...)
Man BEHÖVER förstås inte ha en massa prylar, man kan ha en klubb som är mer för tävlingar, diskussioner och social samvaro; ett ställe för utbyten av både råd och idéer (och varför inte prylar också?!).

Jag kan bara nämna att de skandinaviska klubbarna verkar vara mer 'hobby'betonade, medan här i England, där man haft klubbar i 150 år, är det tävlingar och föredrag som gäller. (Samt pub- besök, men det är nu mera den frivilla sociala sidan det...)

I båda sorternas klubbar (som jag haft erfarenhet av) märker man att många personer säger saker som: 'Jag lär mig eg. inget på mötena längre. Jag är med pga det sociala, för att det är så trevliga kompisar.' eller 'Det är så kul att vara med likasinnade - även om dom andra ju är en hop skvatt galna personer!'
Det gäller personer som varit med i 5 såväl som i 40(!) år.

Analogt mörkrum och studio, skriver du.
Bara ett varningens ord: Skaffa ett lås med icke reproducerbar nyckel!
Det funkar bra så länge det bara är några få kompisar, men tänk, om ett tag, när folk har kommit och gått! Endel har flyttat till Afrika, andra till Hjo. Andra har bara tappat intresset och ses aldrig. Ni har hållit god koll på de enda två nycklarna, men ÄNDÅ får nyinköpta grejer för tusentals kronor 'fötter' och traskar iväg innan ni hunnit ta dem ur förpackningen en gång!
Vem? Vad? Hur? Misstankar och pekande fingrar är INTE roligt.
Tänk efter före och skapa ett system som inte bygger på 'vi är alla kompisar' och 'ingen går väl och kopierar en nyckel'?!
Det gör dom!

(Ett sätt att få in pengar: Gör en fin kalender med specialmotiv - geografiskt eller annars bara något 'annorlunda'. Det har varit en god inkomstkälla för många klubbar.)

Lycka till - och ha det så kul som jag har haft det (med frustration och ilska emellanåt: 'Nu går jag aldrig dit mer!! - Se'n traskar jag iväg nästa torsdag igen, lik förbannat, med mina bilder i nypan...!)!

Mvh
/Gitte

Såpass jag har fattat är det f-baskat svårt att få ekonomiskt stöd för fotorelaterad verksamhet. Känns lite som om allt annat (fotboll, hockey, m fl sporter) alltid går före när kommunens stödpengar ska fördelas. Inte heller ses foto som "finkulturellt" nog för att kunna konkurrera med teatersällskap och konstföreningar. Så ser vår verklighet ut för tillfället.

Att ha en fungerande ungdomsverksamhet i klubben kan kanske hjälpa lite. Men det är inte lätt att dra igång det utan pengar.

Bidrag från kommun kan man få för lokal, Jkpg har jag för mig att det var ca 1500kr för ngt år sedan. Det betalar väl värmen.....Småpengar med andra ord.

För att få mer pengar så måste man ha ungdomsverksamhet och det har i princip inga fotoklubbar.

Däremot så kunde man förr i tiden få stöd för studiecirklar men jag har ingen aning om hur det fungerar.

Jösses Trollhättan! hmmm Det är där studio 10´an har sitt högsäte. De svartvitas tempel. Hör med dem!

http://w1.520.telia.com/~u52032367/

Börja med 10´an. fråga på skolor om de har mörkrum. Har ni kollat om det redan finns en fotoklubb?

Hej,
Ett annat sätt är som vi gjort i Malmö (Elaka Fotografers Sällskap).
Vi hyr en lokal till varje träff och sedan delar vi som kommer på kostnaden. Brukar bli en 10:- per person.
Då är man inte bunden vid fasta kostnader och behöver inte ta ut någon medlemsavgift.

Detta sätt går bra så länge det handlar om att träffas för att snacka, titta bilder, plåta och fixa "workshops".
Men är man ute efter att ha gemensamt labb, är det inge bra idé.

// Conny

Det viktigaste är att man är ett gäng entusiastiska medlemmar.

Att ha egen lokal och mörkrum är bara problem. Det är bra om man kan hyra lokal billigt för möten av kommunen i en offentlig lokal. Det blir billigare än att hyra helt själv. En dyr månadshyra kan bli ett tung ok.

Att ha mörkrum lockar en del medlemmar, men jag tycker inte att man behöver ha mörkrum. Det tar tid och kostar pengar.

Jag är ordförande i Enskede Fotoklubb i Stockholm som är en av landets stösta klubbar med runt 100 medlemmar. Jag har tidigare varit ordförande i en klubb som gick under pga hyresoket. Enskede FK håller till i Skarpnäcks kulturhus vilket kostar ca 200 kronor per månad inklusive dataprojektor.

Vi har ett mörkrum som vi delar ekonomiskt med kommunen. Det lockar en del nya medlemmar, men aktiviteten är låg i mörkrummet trots att vi satsat en del på det. Det som lockar mest är att vi har särskilda aktiviteter för unga och/eller nya medlemmar. Att vi syns på internet och i tidningen FOTO betyder också en del.

Jag tycker att du ska ta kontakt med RSF, Riksförbundet Svensk Fotografi som är riksorganisationen för Sveriges fotoklubbar. De kan säkert ge dig många nyttiga tips. http://www.rsf-fotoklubbar.org/

RSF har säkert normalstadgar som ni kan följa. Mycket mer än det behövs egentligen inte för att starta en förening. Det är bra att vara registrerad i kommunens föreningsregister då det gör att folk hittar till klubben. Man behöver inte ha organisationsnummer ens för att få konto i banken.

Att bedriva studiecirkel är bra. Många studieförbund letar med ljus och lykta efter nya verksamheter att stödja.

Hej !!

Tack för många bra svar.

JAg har nog utryckt mig fel.

Så här ligger de till, Vi är 4 st nära vänner.
Och de kommer inte att kommer inte att bli mer...
Dvs em fotoklubb kanske är fel ord/verksamhet.Även om de blir en klubb för oss.
Prioriteringen var att bygga en studio, eftersom de är mkt kostsamt att bygga upp en varsin studio,därför gör vi de ihop.
Så kom de fram att vi kanske kan skapa/kolla möljigeterna till ett stöd till detta.

Men "alla " ni. Säger ju att allt är de här är onödigt och att de inte behövs en massa utrustning.De är väl ändå vårat bekymmer om de är kostsamt ,eller???
Men råden är väldigt tacksamma,tack.
Men predikningar klarar vi oss utan.

Tack för alla svar.

" den bästa klubben finns ju redan" FOTOSIDAN.SE

Eller???

Mvh
Johan

Jag tror det är svårt att få stöd till utrustning och lokal om ni är 4 stycken och inte vill bli fler.

Som jag uppfattat det finns det två sätt att få pengar till grejjerna.

1) Starta en öppen förening med ungdomsverksamhet. Det kan gå att få kommunalt stöd om ni kan visa att er verksamhet skapar givande aktiviteter för ungdomar. Det är ju det idrottsklubbar gör. Det är därför dom får pengar.

2) Starta en studiecirkel genom ett studieförbund, men de pengar ni kan få den vägen är mycket begränsade.

pkt 3: Starta en förening. Håll mycket kurser. SISU sitter med ganska mycket pengar och betalar gärna kursmateriel. Kanske svårt att få pengar till kopiernings maskin, men pengar till papper, kemi & annan förbruknings materiel är ganska lätt. Det är bara att skrivar ned det som kursmaterial.

Tack så mycket.
Lite mer kött på benen.
Bara att sätta sig under helgen för att diskutera ihop oss och fatta ett beslut.

Ha en trvlig helg.

Med många bra exponeringar.....

Mvh

Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar